آودیس اوهانجانیانتبریزتکمیل شدهموزه ها و نمایشگاهمیراث معماری ایرانی

عمارت شهرداری تبریز | مهندسان آلمانی با همکاری معمار ارمنی آودیس اوهانجانیان

عمارت شهرداری تبریز
معماران : مهندسان آلمانی با همکاری معمار ارمنی آودیس اوهانجانیان وحاج محمد

موقعیت:ایران،تبریز،میدان ساعت
وضعیت:ساخته شده
مساحت زمین: ۹۶۰۰متر مربع
مساحت ساخته شده:۶۵۰۰ متر مربع
کاربری:دولتی – اداری
تاریخ:۱۳۱۴-۱۳۱۸
بودجه ساخت:۲/۵۰۰/۰۰۰ریال


عمارت شهرداری تبریز
عمارت شهرداری تبریز

درباره پروژه عمارت شهرداری تبریز

عمارت شهرداری تبریز در سال ۱۳۱۴ شمسی در محل گورستان متروک و مخروبه کوی نوبر با نظارت مهندسان آلمانی در زمان ریاست شهرداری حاج ارفع الملک جلیلی بنا گردید. این ساختمان دارای یک برج ساعت چهار صفحه ای  به ارتفاع ۳۰٫۴ متر است که طی ۷۰ سال اخیر  که با طنین موزون زنگ هایش هر ۱۵ دقیقه یک بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می رساند ونقشه ساختمان آن با نمونه ساختمان های کشور آلمان قبل از جنگ جهانی دوم مطابقت دارد. 

معماری:

بنای U شکل عمارت شهرداری تبریز در سه طبقه با زیربنای ۶۵۰۰ مترمربع احداث و نمای خارجی آن از سنگ تراشیده‌ شده‌ است. نقشه هوایی عمارت شبیه به‌ طرح یک عقاب در حال پرواز است. دیوارهای این بنا عموما از جنس آجر و ملات ماسه و آهک بوده و نمای آن‌ها در قسمت شمال و شرق (معابر آجر و سنگ است . البته کلیه دیوارها در جهت طولی و عرضی دارای کلاهک آهنی هستند. سنگ‌های حجاری‌شده نما در قاب پنجره‌ها و  نیز در قسمت رخ بام از زیباترین موارد تزئینی به کار رفته در معماری این عمارت باشکوه است.از جمله سایر ویژگی‌های این بنا وجود یک ورودی تشریفاتی در قسمت مشرف به میدان و چندین ورودی متعارف در بخش محوطه استاصلی شهر) سنگی است

ادامه مطلب
پویا خزائلی پارسا

ویژگی‌ها و کاربری بنا از گذشته تا امروز :

این بنا از ابتدا به‌صورت اداری و با هدف محل استقرار شهرداری تبریز احداث شده  و در طول دوره تحولات صورت گرفته در شهر تبریز همواره جایگاه خود را به عنوان یکی از ابنیه خوب و زیبای این شهر حفظ کرده است. البته امروزه با تقسیم شهر تبریز به‌ ده منطقه و نیز انتقال اکثر امور عمرانی و اداری شهرداری به ساختمانی جدید، این عمارت همچنان به‌ عنوان پایگاهی مرکزی برای فعالیت‌های شهرداری محسوب می‌شود. حتی به دلیل اهمیت این بنا، شهردار كلان شهر تبريز نیز برخی از ملاقات‌های رسمی، ديپلماتیک را با مقامات عالی رتبه در محل کاخ مذكور انجام می‌دهد. 

علاوه بر آن، نخستین موزه شهر و شهرداری‌های كشور، شورای اسلامی شهر تبريز در بخشی از ساختمان مذكور مستقر بوده و جلسات رسمی شورا در محل آمفی‌تئاتر موجود در ساختمان تشكيل می‌شود. در سال ۱۳۸۶ عمارت شهرداری تبریز، به مناسبت بزرگداشت يكصدمین سال تاسیس اولین انجمن شهر و بلديه ايران در تبريز، با صرف هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و صد میلیون ریال به نخستین موزه شهر و شهرداری‌های كشور تبديل و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در این موزه ، تالارهای مختلفی نظیر تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، چاپ و نشر، فرش، هنرهای معاصر، خط و خوشنویسی، تالار حکمت و چندین تالار دیگر قرار دارند.

ادامه مطلب
دربار آلتون | گروه معماری هوبا (هومن بالازاده) 

تالار ها:

در داخل هر یک از این تالارها یادگارهای ارزشمندی از قبیل اشیا، آثار و اسناد قدیمی مربوط به بلدیه تبریز، هدایای مقام‌ها و شخصیت‌های خارجی به شهرداران، کتب خطی و آثار هنری، اسناد اداری و مالی، جام‌های قهرمانی باشگاه شهرداری تبریز، چینی آلات، سفرنامه‌های نوشته شده درباره تبریز، تجهیزات، امکانات و اسناد مربوطه به شهر نخستین‌ها با همکاری شهرداری تبریز و برخی از شهروندان تبریزی جمع آوری و در معرض دید قرار گرفته‌است.یکی از مهم‌ترین و بارزش‌ترین این تالارها، تالار فرش است. در این تالار، گنجینه‌ای بی‌نظیر و ارزشمند از فرش‌ها و قالی‌هایی با قدمت ۱۱۰ سال به نمایش گذاشته شده‌اند. ۱۲ تخته فرش موجود در این مجموعه مربوط به فرش‌هایی است که از زمان تاسیس عمارت شهرداری تبریز تا سال ۱۳۲۰ به دستور ارفع‌الملک جلیلی بافته شده و به اتمام رسیده ‌است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا