آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهسئولساختمان های اداریفرهاد احمدیکاربریمعماران

ساختمان سفارت ایران در کره جنوبی | فرهاد احمدی

ساختمان سفارت ایران در کره جنوبی
معمار: فرهاد احمدی

موقعیت: سئول، کره جنوبی
وضیعت: ساخته شده
مساحت: ۲۵۰۰ مترمربع
کاربری: اداری
تاریخ: ۱۳۹۱
کارفرما: سفارت ایران در کره جنوبی


سفارت ایران در کره جنوبی
سفارت ایران در کره جنوبی

درباره پروژه ساختمان سفارت ایران در کره جنوبی

در این طرح که توسط مجله پیشروی Space چاپ و مورد تقدیر قرار گرفت، مجددا به نوعی دو مورد از سه گانه منطقه گرایی، به عنوان کشور مهمان، درطرح به کار گرفته شد. در مورد اصل سوم، در بخش مواد، به کارگیری مصالح نوین چون فولاد، بتون و شیشه، پرهیز از تنوع مصالح و نمایان سازی مصالح دنبال شد. در طراحی مرحله اول این طرح حداقل ده گزینه تهیه و سپس در پردازش نهایی بارها کار اصلاح شد. از آنجاییکه مساحت زمین بسیار کوچک بود، تلاش شد تا با به کارگیری عمق زمین و فراز آسمان هرچه بیشتر، سطح زمین آزاد شود.

برجک های بتنی بنا

در این طرح چهار برجک بتنی در شکل مکعب مستطیل در چهار گوشه قرارداده شد که نماد فرشته های نگهبان و چهار ستون عالمند، بر فراز آن ها سه پل فولادی با پوشش شیشه و ورق فلزی قرار داده شد. در بدنه شرقی، در یک جعبه شیشه ای، پلکان، آسانسور و راهروها نهاده شد تا دسترسی به شش طبقه،( سه طبقه بر فراز زمین و سه طبقه در درون زمین) را فراهم سازد. فضای میانی پل ها تهی شد تا از این طریق نور به عمق زمین وارد شود و در واقع بدین ترتیب فضای سفارت به صورت معلق و میان تهی بر فراز زمین و در میان برج هااستقرار یافت و فضای میانی آن در هیئت حیاط مرکزی با سقف، دیواره ها و کف شفاف، به صورت یک انباره انرژی برای زمستان ها شکل گرفت.

سطح تحتانی شفاف حیاط 

 به صورت مورب طراحی شده، علاوه بر هدایت هوای تعدیل شده زیرین تابستان ها ، فضای سفارت را با فضای ارتباطات یک پارچه ساخته، حسی فرارونده و سه یعدی در آن ایجاد می کرد. کارکنان برای ورود به سفارت از درون پارکینگ در زیرزمین با سوار شدن بر بالابر از فضای بسته و تاریکی اعماق زمین از میان یک آب نما به سطح گودال باغچه (فضای نیمه زمین ، نیمه آسمان)وارد شده سپس به سطح زمین که با رواقی به فضای بیرون متصل است رسیده و در حرکت در مسیر آسمانی وارد حیاط بلورین معلق برفراز برج ها می شوند. در واقع مسیر حرکت صعودی بالابر از تاریکی زمین با گذر از آب و آسمان و ورود به درون منشور بلورین، واجد بیانی نمادین از اسطوره زایش و عروج است.

درون برجک ها

 کوشک هایی آویزان شده اند که نور از فراز جداره آن ها به پایین می پاشد. ورود این نور از سقف حس انتزاعی به درون فضای برجک ها می بخشد. در نمای روبه روی این بنا چون ایوان ها، یک پرده از جنس فولاد با بافت حصیری آویخته شده و با بالا کشیدن یک لته از پرده ها، ورودی اصلی ساختمان تعریف شده است. بدین ترتیب در حالی که سفارت برای ایجاد حس تفاهم در مخاطبین شفاف و باز طراحی شده است اما با حجاب نیمه شفافِ پرده فولادی چون یک زره، عرصه ها از هم مجزا و درون امن می سازد.

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” source=”media: 35772,35771,35770,35769,35768,35767,35766,35765,35764,35763,35762,35761,35758,35757,35756,35760,35759″]

ادامه مطلب
برج اداری ـ تجاری پرسیس | علیدوست و همکاران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا