آثار معماری ایرانالبرزپروژه بر اساس موقعیت مکانیتکمیل شدهدفاتردفتر شب SHABOFFICEشبنم حسینیکاربریمجتمع مسکونیمعمارانویلا

ویلای گُلـخانه | دفتر شب SHABOFFICE

ویلای گُلـخانه
معمار: دفتر شب SHABOFFICE
( شبنم حسینی)

موقعیت : ایران، استان البرز، محمدشهر
وضعیت : ساخته‌شده
زیربنا : ۱۰۰۰۰ مترمربع
مساحت : ۷۹۸ مترمربع
کاربری : ویلای مسکونی
تاریخ طراحی : ۱۳۹۲
تاریخ ساخت : ۱۳۹۳الی۱۳۹۶
تیم طراحی : حمیش رودز، سمیه درخشان، سروناز دادگر
طراح نورپردازی : شبنم حسینی
طراح سه بعدی : شبنم حسینی، حمیش رودز
گرافیک : آوا دهقانی
مهندس یا مشاور عمران/ سازه : سروین سازه
تاسیسات مکانیکی : علی غنی زاده
تاسیسات الکتریکی : علی پیلتن
مدیر اجرایی پروژه : شبنم حسینی
مهندس ناظر/ دستگاه نظارت : شبنم حسینی
عکاسان : پرهام تقی اف ، آوا دهقانی، شبنم حسینی، مهراد ریحانى، حسین مرجوى
جوایز :  تقدیر شده در بخش مسکونی تک‌ واحدی در مسابقه معمار ۹۶


درباره پروژه ویلای گُلـخانه :

“گل خانه” در حومه شهر کرج در ۶۰ کیلومتری غرب تهران واقع شده است. این ویلا برای اقامت تفریحی برای خانواده ای ۶ نفره طراحی و اجرا شده است. ۲ قطعه مجاور اما با طرح های جدا- هر کدام با ۵۰۰۰ متر مربع- سایت این پروژه را تشکیل می دهند.

طرح A طرحی بزرگ با درخت های قدیمی میوه بود در حالی که طرح B در مجاورت خیابانی پر سر و صدا با خطی از ساختمان های کم ارتفاع که بخاطر آتش سوزی خشک شده، بود. از این رو، طرح B به عنوان ساختمان سایت انتخاب شد و حائلی برای حفظ حداکثری حریم خصوصی و محدودیت دید ساخته شد و جلوگیری از انتقال صدا از خیابان به داخل خانه به سرعت به اولویت طراحی تبدیل شد.

ادامه مطلب
دهکده عمودی | حبیبه مجدآبادی 

حجم این پروژه پاسخی به شرایط سایت است زیرا هدف برای فرم ساختمان حجم خطی طولانی و خطی- شبیه یک دیوار ضخیم- و عکس العملی به عنوان مانعی برابر صدا و هرج و مرج خیابان مجاور و محدود کردن چشم انداز از بیرون به درون این خانه است. حجم برای طراحی استخر و ساخت یک فضای خصوصی در اطراف آن دفرمه شده است. مسیر و استخر روی حجم تاثیر می گذارد و نتیجه آن ایجاد مناطقی دارای سایه برای نشستن در فضای باز است.

معماری ایرانی :

فرم مدرن و پویای ساختمان با پوسته آجری عنصر قدیمی در معماری ایرانی ها وشانده شده است.آجرها از کوره حیدری که -آجرها با دست ساخته می شوند گرفته شده است.تکنیک قرارگیری آجر ها به صورت کله-راسته است: یعنی قرار گیری یک آجر کامل و یک آجر نیمه در کنار هم. ۳ تغییر ساده در این تکنیک فرصتی برای داشتن بافت های مختلف روی نما برای رفتن از طبقه ۰ به طبقه ۱ به عنوان دو لایه جدا می سازد و در قسمتی که پنجره ها و نرده تراس قرار دارد بافت دارای تخلخل است.

خطی از پنجره های تمام قد در طبقه همکف نما را برای تمرکزروی چشم انداز استخر تکمیل می کند و در طبقه اول یک تراس طولانی چشم انداز اتاق خواب ها را به استخر و بقیه سایت متصل می کند. همچنین پشت ساختمان بسته است.

ادامه مطلب
مسابقه موزه جامع آستان قدس رضوی | دفتر مهندس نیما مکاری و همکاران

محوطه :

سیستم سازه یک حجم بتنی است و ستون ها به اطراف فشار می آورند و جهت و فرم ساختمان را دنبال می کنند. طراحی محوطه پروژه در ادامه انجام می شود. خطوط مسیر دنباله روی خطوط ساختمان هستند و پالت متریال بتن و شن و ماسه است. گیاهان از مجموعه گیاهان وحشی و علفی برای ساخت حسی طبیعی و تصادفی انتخاب شدند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا