اخباراخبار میراث فرهنگی

فرماندار ساوه: تغییر کاربری ابنیه تاریخی ممنوع است

فرماندار ساوه: تغییر کاربری ابنیه تاریخی ممنوع است

 فرماندار ساوه با تاکید بر حفظ هویت و شناسنامه ابنیه تاریخی و خانه‌های قدیمی گفت: تغییر کاربری اینگونه ابنیه ممنوع است.

علی میرزایی در جلسه بررسی مشکلات خانه تاریخی نادری ساوه که با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، شهردار و اعضای شورای شهر و مالکین این بنای تاریخی برگزار شد، با تاکید بر حفظ میراث فرهنگی به عنوان شناسنامه و هویت فرهنگی یک منطقه اظهار کرد: خانه‌های قدیمی ابنیه تاریخیمحسوب می شوند و کاربری آنها با مجوز میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: خانه تاریخی نادری یک خانه میراثی بوده و امکان تغییر کاربری آن با تخریب و تبدیل به یک مجتمع تجاری وجود ندارد و مالکین آن نباید از قانون عدول کنند.

وی خواستار مرمت و احیای این بنای تاریخی شد و افزود: ساوه دارای قدمت تاریخی بالایی بوده و تمدن ساز است و نباید پیشینه تاریخی این شهر دستخوش تغییرات شود بلکه باید برای حفظ این قدمت و تاریخ از همه ظرفیت‌ها بهره‌برداری کرد.

فرماندار ساوه گفت: با توجه به اینکه مالکین این اثر تاریخی توان اقتصادی برای مرمت و احیای این بنا را ندارند می‌توانند از امتیازات و تسهیلات شهرداری و میراث فرهنگی برای حفظ و نگهداری آن استفاده کنند.

وی بیان کرد: شهرداری و میراث فرهنگی موظف هستند در خصوص کاربری خانه نادری و سایر ابنیه تاریخی براساس قوانین و ضوابط عمل کنند. این بنا باید با همان معماری سنتی و تاریخی گذشته برای حفظ هویت تاریخی بازسازی شود.

ادامه مطلب
شهر دوستدار کتاب ، دروازه توسعه پایدار

حفظ میراث فرهنگی وظیفه همگانی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز خانه‌های قدیمی و تک ابنیه‌ها را هویت واقعی شهر ساوه دانست و گفت: حفظ میراث فرهنگی وظیفه همگانی است.

علیرضا ایزدی با اشاره به وجود ۱۶ خانه قدیمی در ساوه افزود: نابودی و تخریب این بناهای تک ابنیه ای به منزله نابودی هویت تاریخی ساوه است و وظیفه تمدنی و شهروندی همگان است که از آن صیانت شود.

وی خانه تاریخی نادری را ابنیه تاریخی واجد ارزش ثبت ملی دانست و افزود: افزون بر ۱۰۰ سال از عمر این خانه تاریخی می‌گذرد و تخریب شدن بخشی از آن نشان از کوتاهی‌های صورت گرفته در حفظ و صیانت از آن دارد.

ایزدی از اعطای تسهیلات کم بهره و بلاعوض برای احیا و مرمت این بنای تاریخی خبر داد و افزود: با تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات اضطراری میراث فرهنگی، اقدام ضروری برای پیشگیری از تخریب بیشتر صورت خواهد گرفت.

شهردار ساوه نیز گفت: تخریب این بنا بر اثر بارش باران موجب حساسیت دلسوزان میراث فرهنگی و پیگیری دستگاه‌های نظارتی برای مرمت و بازسازی آن شد.

حفظ آن از اولویت های شهرستان است

سیدمهدی حسینی افزود: از آنجاکه این اثر ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت نرسیده است لذا برای حفظ این هویت تاریخی و شناسنامه فرهنگ و تمدن ساوه با توافق مالکین و حمایت شهرداری و میراث فرهنگی، صیانت و حفظ آن از اولویت های شهرستان است.

ادامه مطلب
نمایشگاه خودرو تهرانپارس | دفتر معماری FEA

وی با اشاره به وجود ۱۶ خانه قدیمی در ساوه و ضرورت حفظ و نگهداری از آنها به عنوان میراث گذشتگان اظهار کرد: مالکین این بناهای تاریخی باید به سهم خود برای حفاظت از این بناهای تاریخی دلسوزی و مشارکت داشته باشند.

شهردار ساوه با تاکید بر اینکه شهرداری به هیچ عنوان اجازه تخریب بناهای قدیمی که بیانگر هویت شهرساوه هستند را نمی‌دهد، تصریح کرد: مالکین خانه های قدیمی بویژه خانه نادری باید فقط به فکر احیا و مرمت بوده و با تعریف کاربری متناسب با ابنیه تاریخی به دنبال منفعت اقتصادی باشند.

وی بیان کرد: با پیشنهاد شهرداری و مصوبه شورای اسلامی شهر فروش تراکم برای ساخت‌وساز در بافت قدیمی ساوه نیز ممنوع شده یا با محدودیت صورت می‌گیرد. صدور مجوز تراکم در بافت‌های قدیمی و متراکم محدود است و در بافت‌های خلوت و خالی صورت خواهد گرفت و محدوده این ۱۶ خانه قدیمی متراکم و پرجمعیت است.

حسینی با اشاره به اینکه شهرداری توانایی مالی برای تملک بناهای تاریخی در راستای حفظ و نگهداری از آنها را ندارد، تصریح کرد: چنانچه مالکین قادر به تامین هزینه‌های نگهداری از بناهای تاریخی که به ثبت ملی نرسیده باشند را نداشته باشند می‌توانند از تسهیلات حمایتی شهرداری و میراث فرهنگی برای صیانت و احیا از ابنیه استفاده کنند.

ادامه مطلب
بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان بی‌دفاع مقابل آتش

برای ایجاد اماکن سنتی و گردشگری استقبال خواهد کرد

رئیس شورای اسلامی شهر ساوه نیز گفت: شورای شهر در حمایت از ابنیه تاریخی از تمامی سیاست‌های تشویقی و حمایتی برای ایجاد اماکن سنتی و گردشگری استقبال خواهد کرد.

عبداله سالمی افزود: مرمت و بازسازی اماکن تاریخی از اولویت‌های شورای شهر و شهرداری است و با توافق با میراث فرهنگی اجازه تخریب بناهای تاریخی را نخواهیم داد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر ساوه نیز با تاکید بر اینکه به هیچ وجه با متضرر شدن مالکین بناهای تاریخی موافق نیستیم، گفت: هدف مدیریت شهری حفظ هویت و شناسنامه شهر است که همانا صیانت از بناهای تاریخی است.

کبری طاهری افزود: براساس قوانین موجود از همه ظرفیت‌ها برای حفظ ابنیه تاریخی استفاده خواهیم کرد و از مالکین تقاضای مشارکت و همکاری در احیا و حفظ خانه های قدیمی با تاکید بر حفظ منافع اقتصادی آنان را داریم.

در این جلسه مالکین خانه نادری خواستار خرید این بنای تاریخی توسط شهرداری و میراث فرهنگی شدند. همچنین دریافت تسهیلات و کمک بلاعوض برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی از دیگر پیشنهادات بود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا