اخباراخبار شهرسازی

تغییر سبک زندگی ناشی از بحران کرونا

تغییر سبک زندگی ناشی از بحران کرونا

ویروس کرونا زندگی مردم را در سراسر جهان متحول کرده است؛ این روزها مردم در خانه مانده‌اند و به نقص‌های معماری و طراحی شهری خود که باعث انزوای آن‌ها شده بیشتر فکر می‌کنند.

به گزارش آرکاو به نقل از سرویس ترجمه ایمنا، “در خانه ماندن” اگرچه باعث انزوای شخصی و در بسیاری از موارد افسردگی بسیاری از مردم در سراسر جهان شده است اما در عین حال اثرات مثبت زیادی را نیز در زندگی انسان‌ها بر جای گذاشته است. مردم در زمان شیوع ویروس کرونا بعضی از رفتارهای خود نظیر فاصله اجتماعی، رفتارهای مصرفی و سبک کاری خود را تغییر داده‌اند؛ همین تغییرها می‌تواند در زندگی روزانه، کار و فعالیت‌های شهری موثر واقع شود. “در خانه ماندن” حتی انسان‌ها را به تامل در خصوص دنیای پساکرونا و کمک به بهبود بحران‌های به جود آمده برای سلامت و اقتصاد سوق داده است.

این روزها بسیاری از مردم به این فکر می‌کنند که زندگی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت بسیار خطرناک است چرا که تراکم جمعیتی باعث انتقال زیاد ویروس‌های فراگیری نظیر کرونا می‌شود. بسیاری نیز نگرانند که مبادا شیوع کووید-۱۹، که هم‌اکنون نیز تحولات زیادی را در سبک زندگی و اقتصاد مردم به وجود آورده است، پس از مهار به طور نامناسبی جنبش شهرسازی جدید را دگرگون کند. از طرفی، برخی مردم امیدوارند که در آینده شهرها به گونه‌ای طراحی شود که پاسخگوی تمام نیازها و خواسته‌های شهروندان باشد. بدون شک ویروس کرونا طراحی شهری و سبک زندگی مردم را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار خواهد داد که در ادامه به بعضی از پیش‌بینی‌ها در این زمینه پرداخته می‌شود.

ادامه مطلب
اپیدمی به نام خانه‌های اجاره‌ای گردشگری

استقلال و دوام کاری

تعطیلی کارخانه‌ها و مراکز کاری در اغلب شهرهای جهان باعث بیکار شدن بسیاری از مردم شده است. برای کسانی که تا کنون دستمزد خود را به طور مستقیم از کارفرماهایشان می‌گرفتند، از دست دادن شغل و درآمد بسیار وحشتناک خواهد بود چرا که ویروس کرونا شرایطی را به وجود آورده است که یافتن شغل جایگزین نیز غیرممکن است.

شاید نسل بعدی با عبرت از دوران امروزی کرونا، شرایط کاری خود در آینده را تغییر دهند. ممکن است بسیاری از مردم به سمت کارآفرینی و داشتن شغل مستقل گرایش پیدا کنند تا خود درآمد کسب کنند. برخی مردم نیز ممکن است از هم اینک به دنبال شغل‌های دور کاری باشند و فکر کردن به فعالیت بیرون از منزل را فراموش کنند. کار مستقل داشتن این مزیت را هم دارد که فرد می‌تواند در هر مکان و شرایطی فعالیت خود را ادامه دهد و منبع درآمدش تداوم بیشتری داشته باشد.

سلامت و رفاه در کرونا

ویروس کرونا به طور ناگهانی ظهور پیدا کرد و همین امر فشار زیادی بر سیستم‌های سلامت درسراسر دنیا وارد کرده است. نبود آمادگی کافی در بیمارستان‌ها و بین پرسنل درمانی منجر به مرگ بسیاری از افراد آسیب‌پذیر شده و اقتصاد جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.

ادامه مطلب
استادیوم فرح آباد (ورزشگاه تختی) | جهانگیر درویش

بسیاری کشورهای اروپایی حتی ظرفیت کافی برای پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا را ندارند و بیماران خود را در بیمارستان‌های کشورهای همسایه بستری می‌کنند. بدون شک، وزارت بهداشت کشورهای سراسر جهان در آینده مراکز درمانی مجهزتر و پیشرفته‌تری احداث خواهند کرد تا در صورت وقوع یک بیماری فراگیر نظیر کووید-۱۹ امکانات لازم برای مراقبت و درمان بیماران ارائه شود.

از سوی دیگر، توجه به ایجاد امکانات رفاهی نظیر مسیرهای دوچرخه‌سواری، ایستگاه‌های سلامت در فضاهای عمومی، میدان‌ها، پیاده‌راه‌ها و غیره بیش از پیش افزایش خواهد یافت تا در صورت وقوع بحرانی شبیه کرونا، مردم با ایمنی کامل اوقات خود را در فضاهای عمومی بگذرانند.

افزایش درآمدزایی‌های اینترنتی

اگرچه اکنون نیز بسیاری از مردم از طریق اینترنت به درآمدزایی مشغول هستند، اما بسته شدن فروشگاه‌ها و مراکز کاری نیاز به این سبک درآمدزایی را بیش از پیش افزایش داد. پس از گسترش ویروس کرونا، تاجران و مغازه‌داران زیادی دنبال پیاده‌سازی ایده جالبی برای عرضه محصولات خود به صورت اینترنتی بوده‌اند و از این طریق رکود اقتصادی به وجود آمده در کسب و کار خود را تا اندازه‌ای جبران کرده‌اند.

شاید در آینده درآمدزایی اینترنتی بیش از حضوری در میان مردم ترویج پیدا کند که البته این‌ کار به نوبه خود می‌تواند مشکل بیکاری بسیاری از مردم را نیز حل کند؛ بسیاری از مردم در سراسر جهان به خاطر مشکلات جسمی و خانوادگی توانایی یافتن کار خارج از منزل را ندارند بنابراین درآمدزایی اینترنتی بهترین گزینه برای کسب درآمد برای این افراد خواهد بود.

ادامه مطلب
ویلای دایی جان مهدی | دفتر معماری رازان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا