اخباراخبار میراث فرهنگی

مرمت ۱۲۴ بنای تاریخی خراسان رضوی طی سال ۹۸

مرمت ۱۲۴ بنای تاریخی خراسان رضوی طی سال ۹۸

۱۲۴ بنای تاریخی خراسان رضوی طی سال ۹۸ مرمت شده است. ابوالفضل مکرمی‌فر با بیان این مطلب اظهار کرد: برای مرمت این تعداد بناها مبلغ ۸۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال هزینه شده است. همچنین برج و باروی توس، تاسیسات آرامگاه فردوسی، آسبادهای نشتیفان خواف، رباط شرف و مدرسه غیاثیه خرگرد از مهمترین پروژه‌های مرمتی سال گذشته است که احیاء برج و باروی توس در سال ۹۸ با پی‌کاوی آغاز شده و به طول ۳۵۰ متر باروی توس از محل دروازه کشف در حال اجرا است.

مکرمی‌فر با اشاره به پروژه نوسازی تاسیسات آرامگاه فردوسی اظهار کرد: همچنین طرح نوسازی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی آرامگاه فردوسی مشهد در عرصه‌ای ۵.۵ هکتاری در سال ۹۸ بهره‌برداری شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: از آن جایی که پرونده آسبادهای ایران با محوریت آسبادهای خراسان رضوی در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته است و بیشترین آسبادها در شهر نشتیفان شهرستان خواف قرار دارد، اقدامات مهمی از جمله آواربرداری، تثبیت و استحکام‌بخشی سازه برخی از آسبادها، ساماندهی محوطه و مسیرهای دسترسی، بازپیرایی بافت نشتیفان و ساماندهی و تجهیز ساختمان پایگاه و آزادسازی حریم برای آسبادهای نشتیفان انجام شده است.

ادامه مطلب
ویلا دوقلوی سرخ رود | مهندسین مشاور معماری شهرساز

رباط شرف نیز یکی از آثار تاریخی با ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی است

مکرمی‌فر ادامه داد: اثر تاریخی رباط شرف نیز یکی از آثار تاریخی با ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی است که همواره مورد توجه میراث فرهنگی بوده و در سال ۹۸ نیز اقداماتی از جمله ادامه آواربرداری و پاکسازی محیطی در پیرامون بنا، خواناسازی بخشی از فضای معماری مقابل رباط و تکمیل سیستم برق‌رسانی و ساماندهی و تجهیز ساختمان شماره ۲ پایگاه رباط شرف و… برای آن صورت گرفته است.

وی با بیان این که مدرسه غیاثیه خرگرد در شهرستان خواف از آثار تاریخی مرمت شده است، گفت: عملیات مرمت در چند بخش از جمله ورودی، بخشی از نما و پشت‌ بام این اثر تاریخی انجام‌ شده است. همچنین ساخت و نصب پنجره چوبی، اصلاح کف غلام‌گردش بادگیر (کلاه‌فرنگی) از دیگر اقدامات مرمتی این اثر تاریخی است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به ثبت ۸۷ اثر میراث فرهنگی خراسان رضوی در فهرست ملی ایران طی سال ۹۸ اظهار کرد: آثار میراث فرهنگی ثبت‌شده استان شامل میراث فرهنگی غیرمنقول(بناها محوطه‌های تاریخی)، میراث فرهنگی منقول(اشیای تاریخی منحصربه‌فرد و یا مهم باستان‌شناسی)، میراث فرهنگی ناملموس(آیین‌ها و مراسم سنتی، بازی‌های قدیمی و یا استادان برجسته در هنرهای سنتی) و همچنین میراث طبیعی استان بوده‌اند.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 39

مشهد با ۹۲ موزه فعال

مکرمی‌فر درباره موزه‌های استان خراسان رضوی گفت: این استان با ۹۲ موزه فعال، بعد از تهران، رتبه دوم تعداد موزه‌های استانی کشور را داراست و با توجه به وجود ۷۰۰ موزه در ایران، حدود ۱۴ درصد موزه‌های کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد. از این تعداد، ۱۶ موزه متعلق به آستان‌ قدس، ۲۲ موزه متلعق به میراث‌ فرهنگی است و ۱۱ مورد نیز در حال اضافه شدن به آن‌هاست و بقیه موزه‌ها متعلق به محیط زیست، سازمان زمین‌شناسی، دانشگاه فردوسی و سایر دستگاه‌ها، نهادها و دستگاه‌ها و بخش خصوصی هستند.

وی ادامه داد: ایجاد ۱۱ موزه در شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام، فریمان، تربت‌حیدریه، بایگ، گناباد، کاشمر، بردسکن، بجستان، خلیل‌آباد و رشتخوار آغاز شده و این طرح در موزه‌های مد نظر، تاکنون به‌طور میانگین ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

مکرمی‌فر به استقبال مردم از موزه‌های استان طی سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: میزان بازدیدکنندگان از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی فرهنگی طی سال گذشته یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۷۳ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

ادامه مطلب
آغاز ثبت‌نام مسکن ملی از آذر ماه در مازندران

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا