آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیحمیدرضا امین افشاریمجتمع مسکونیمقداد نوروزی پاکباز

خانه کاج | مقداد نوروزی پاکباز، حمیدرضا امین افشاری

خانه کاج
 معمار: مقداد نوروزی پاکباز، حمیدرضا امین افشاری

دستیار طرح و جانشین اجرا: ماه منیر شیروان دهی
تاریخ شروع: ۱/۱۰/۱۳۹۶
تاریخ اتمام: ۱/۹/۱۳۹۷
مشاور آجر: دکتر حمید جعفریان
سرمایه گذاران: حمیدرضا امین افشاری، مقداد نوروزی پاکباز
عکاس پروژه: پرهام تقی اف


خانه کاج
خانه کاج

درباره پروژه خانه کاج

معماری کالبد روح زمان مردمان هر سرزمین است. صرف نظر از داوری اخلاقی جامعه که هرگز وظیفه یک معمار نیست جامعه امروز ما نه مدرن شده و نه دل از سنت بریده. روح زمان ما نه پروژه های لوکس و پر طمطراق مسابقه پسند است نه پروژه های بزرگ مقیاس در زمین های خاص و امتیازات ویژه. روح زمان ما آپارتمان در زمین های با متوسط مساحت دویست متر است برای مردمانی که نه توان مالی زندگی در خانه های حیاط دار و مستقل چند دهه قبل را دارند و نه دل از آن ها بریده اند. پس معمار بر خلاف دیدگاه قدیمی تر کسی است که توان پاسخگویی به این نیازها را داشته و پروژه خوب پروژه ای است که در عین این محدودیت های اقتصادی و کالبدی، فضایی پایدار برای زیست عموم مردمان فراهم نماید.

  پارادایم پایداری طراحی ها 

۱ – با عنایت به سبقه تاریخی بنا که مربوط به دوره پهلوی می شود دست به بازیافت و استفاده مجدد از آجرهای بنای در طراحی و بازآفرینی فضای متولد شده زده شد و همچنین توجه به بازیافت مصالح و محور زیست محیطی پارادایم پایداری و بخشی از شکل گیری هویت تاریخی-فرهنگی بنای جدید و توجه به محور اجتماعی بنا را نیز فراهم آورده است. استفاده تلفیقی از گره های آجری کهن با طراحی و نگاهی دیگر در قالب برداشت انتزاعی از گره چینی های سنتی آجر و ترکیب آن با گره های هشت پر ایرانی با انتخاب جنسیت و محوریت  آهن که  نشان دهنده روح زمان است.

ادامه مطلب
مترو تبریز | محمد ابراهیم تاجیک . مرجان نظری

۲ – ایجاد تنوع و پرهیز از صلب بودن نما به وسیله غیر هم سطح نمودن سطوح اصلی بصری و ایجاد حجم در سمت تراس ها با توجه به فاکتور اقتصاد و ایجاد هماهنگی با نماهای مجاور با تلفیق سنگ و آجر و روح بخشی به آن به وسیله نورپردازی صورت پذیرفته است.

۳ – با توجه به بودجه بسیار محدود پروژه و نیاز معماران طرح به استاندارد های بالای فضایی و بخصوص اجرایی  ، شاید بتوان از مهمترین ویژگی پروژه این چنین یاد کرد که همه این اقدامات با حفظ اقتصادی بودن پروژه و عدم تحمیل هزینه های خارج از عرف منطقه به مردمانی با توانایی مالی متوسط صورت گرفته تا طبقه متوسط جامعه هم از فضایی با کیفیت بالای بصری بهره مند گردند تا هنر صرفا کالایی لوکس در اختیار طبقه ثروتمند نباشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − پنج =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا