اخباراخبار میراث فرهنگی

پلاک کیفیت بر دیوار آثار فاخر معماری نصب می‌شود

پلاک کیفیت بر دیوار آثار فاخر معماری نصب می‌شود

رویداد «میزان معماری» با رویکردی نو درمعماری و شهرسازی معاصر کشور به درجه‌بندی و نصب پلاک بر روی ابنیه اقدام می‌کند.

روند معماری و شهرسازی معاصر ایران، در چند دهه اخیر، ایجاب می کرد تا با بررسی، تحلیل و ارزیابی آن، رویدادی با نام میزان معماری، در گستره ملی و به صورت سالانه برگزار گردد. میزان معماری با بررسی و ارزیابی ابنیه احداث شده از سوی کارفرمایان و سازندگان، توسط هیئت داوری از کارشناسان معماری و شهرسازی، اقدام به درجه بندی و نصب پلاک میزان معماری بر روی ابنیه و معرفی آن در سطح جامعه خواهد داشت.

برگزارکنندگان این رویداد که برای اولین بار در کشور، در پاییز ۹۸ و با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد، معتقدند که کارفرما (سازنده حرفه ای ـ کارفرمای شخصی) نقش مهمی در شکل گیری یک پروژه موفق دارد که در این سالها از ایشان غفلت شده و تنها نقش طراحان مورد توجه واقع شده است. همچنین انتخاب درست طراح، برنامه ریزی و تبیین صحیح صورت مساله پروژه و درنظر گرفتن کیفیت فضاها در کنار توجه به مسایل کمی، از عوامل ایجاد یک پروژه موفق است.

هدف این رویداد، شناسایی و تقدیر از کارفرمایان و سازندگان تاثیر گذار در حوزه معماری و شهرسازی معاصر ایران است.

ادامه مطلب
الزام استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در صدور پروانه

اهداف  رویداد

میزان معماری رویکردهایی را جهت ارتقاء سطح کیفی معماری و شهرسازی کشور دنبال می کند که بعضی از آنها عبارتند از: تاثیر کارفرمایان در شکل گیری پروژه های شاخص (تحلیلی بر عملکرد گروه های سازنده و فعال در پروژه)، تاثیر پروژه بر سیما و منظر شهری، تاثیر پروژه ها بر جامعه شناسی ایران، راهبرد طراحی و رابطه آن با ساختار جامعه، تاثیر متقابل سبک زندگی، فرهنگ و اجتماع بر معماری، نقش فرآورده های ساختمانی در نظام ساخت، بررسی سیر روندمعماری و شهرسازی معاصر ایران.

همچنین برای اولین بار، گروه های شرکت کننده در این رویداد در حوزه های معماری(مسکونی، اداری، تجاری، عمومی) و شهرسازی (منظر شهری، طراحی شهری) خواهند بود که در این رویداد، آثار راه یافته با حضور و بررسی کارشناسان و خبرگان حوزه معماری و شهرسازی کشور مورد ارزیابی و قضاوت قرار خواهند گرفت.

یکی دیگر از اهداف این رویداد، شناسایی و معرفی آثار فاخر معماری و شهرسازی معاصر ایران، به شهروندان است. بدین جهت رویداد میزان معماری، با اهدای پلاک میزان معماری و نصب نشان آن بر آثار منتخب، اقدام به طراحی این پلاک کرده است که این نشان از نماد سرو ایرانی بوده که به صورت دست ساز با کاشی و خشت مخصوص، طراحی و ساخته شده و از آثار بی بدیل صنایع دستی ایران می باشد.

ادامه مطلب
اعطای تسهیلات با نرخ یک درصد برای رونق تولید

آثار منتخب در یکی از چهار دسته برجسته، نوآور، پایدار و بوم گرا و در سه درجه ستاره دار طلایی، نقره ای و برنزی، بر طبق نظر هیئت داوران، دسته بندی و معرفی خواهند شد.

هر یک از این آثار معماری دارای شناسنامه بوده است

هر یک از این آثار دارای شناسنامه بوده که به تایید فصلنامه معماری و ساختمان برای آثار تهیه و درج خواهد شد.
نصب پلاک میزان معماری بر روی آثار فاخر و با کیفیت معماری و شهرسازی معاصر ایران، موجب شناسایی و معرفی این آثار فاخر به شهروندان و همچنین ترغیب کارفرمایان و سازندگان در طراحی و ساخت آثار با کیفیت معماری و شهرسازی خواهد شد و به گونه ای موجب افزایش کیفیت روند سیر معماری و شهرسازی معاصر ایران خواهد بود.

از دیگر ویژگی های این رویداد، مشارکت و حمایت ارگان های ذی ربط در حوزه معماری و شهرسازی می باشد، که از این بین به وزارت راه و ساختمان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران می توان اشاره داشت.

از دیگر ویژگی های مطرح در این رویداد، حضور کارشناسان و اندیش مندان خبره در حوزه معماری و شهرسازی، متشکل از اساتید و اعضای هئیت علمی دانشگاه ها، حرفه مندان، پیشکسوتان و فعالان اجرایی این حوزه می باشد که به نوبه خود هیئت داوری بی نظیری در این رویداد می باشد.

ادامه مطلب
آغاز سلسله نشست‌های «معماری معاصر مساجد»

هزینه ای برای شرکت کنندگان در بر نخواهد داشت

ثبت نام و شرکت در این رویداد هزینه ای برای شرکت کنندگان در بر نخواهد داشت و پروژه های ساخته شده و حتی پروژه های درحال ساخت ( با رعایت معیار های لازم ) می توانند در این رویداد شرکت کنند و از ویژگی های این رویداد، دبیرخانه دائمی آن می باشد که به صورت مستمر و سالانه آماده دریافت این آثار می باشد. لازم به ذکر است، آثار برجسته این رویداد به صورت سالانه در مراسمی معرفی و به کارفرمایان و سازندگان آن آثار نشان و تندیس میزان  اهداء خواهد شد.

در پایان امیدواریم، این نگاه نو در معماری و شهرسازی معاصر ایران، موجبات توجه و ارتقاء کیفی شهرسازی ومعماری کشور باشد.

این رویداد توسط فصلنامه ساختمان ومعماری با مشارکت کلوپ معماران و سازندگان برگزار خواهد شد. همچنین لازم است جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فصلنامه معماری و ساختمان به آدرس مراجعه شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا