اخباراخبار میراث فرهنگی

کشف آثار پیش از اسلام در مسجد جمعه اردبیل

کشف لایه‌های تاریخی پیش از اسلام در مسجد جمعه اردبیل

بنا‌های تاریخی اردبیل به دلیل برخورداری از هنر و معماری اصیل ایرانی و اسلامی همواره مورد توجه محققان و گردشگران است، در این میان مسجد جمعه اردبیل از قدیمی‌ترین بنا‌های تاریخی این استان از سایر بنا‌ها مورد توجه بوده است.

از لایه کشف شده در محوطه مسجد جمعه اردبیل برمی آید حتی از هگمتانه همدان هم بزرگتر، وسیع‌تر و به نوعی فاخر‌تر است واین کشفیات نوید بخش توسعه گردشگری مذهبی و آیینی اردبیل است.

مساجد جامع همیشه یکی از مهمترین جاذبه های شهرهای بزرگ اند، مساجدی که با معماری زیبا و خیره کننده به خوبی نماینده ای از سبک معماری زمان خود هستند.
مسجد جمعه اردبیل در محله پیرشمس ‌الدین اردبیل است و در مجاورت آتشکده ای متعلق به دوره اشکانی قرار گرفته است. بنای قبلی مسجد از ایوان، حیاط و طاق باشکوهی تشکیل شده بود که در جریان حمله مغول در سال ۶۲۰ هجری قمری نابود شد اما حدود ۳۰ سال بعد دوباره از نو بنا شد.
امروز با اینکه ساختمان اصلی مسجد از بین رفته و فقط قسمت هایی از آن به جای مانده است اما باز هم معماری جالب توجه و خیره کننده ای دارد.

ادامه مطلب
انتقال وام مسکن ملی از سازنده به خریدار

این مسجد که بر روی تپه مرتفعی واقع شده آخرین بار در دوران ایلخانی مرمت شده و بنای کنونی مسجد، در دوره سلجوقیان، بر روی بقایای کهن‌تری ساخته شده که در نتیجه حمله مغول سال ۶۲۰ هجری ویران شده و در حدود سال ۶۵۰ هجری مجددا بازسازی شده است.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا