اخباراخبار میراث فرهنگی

میدان امام اصفهان پارک بازی نیست

میدان امام اصفهان پارک بازی نیست

به گزارش ارکاو به نقل از ایرنا، میدان امام اصفهان در سال‌های گذشته با حاشیه‌ها و چالش‌هایی مانند آتش زدن درخت‌ها و آب تنی در حوض وسط میدان مواجه بود و امروز نیز فیلمی از بازی فوتبال در مقابل مسجد تاریخی شیخ لطف الله در این میدان منتشر شد، مانند اینکه عده ای در پارک مشغول بازی هستند اما آیا این رفتارها در چنین مکان میراثی، توجیه پذیر است؟

میدان امام اصفهان، زیباترین و دومین میدان بزرگ تاریخی دنیاست و روزانه ده‌ها هزار نفر در آن تردد می‌کنند اما در عین حال این مکان به دلایل مختلفی به تفرجگاه مردم نیز تبدیل شده هرچند به گفته کارشناسان و مسوولان لازم است که برای استفاده درست از این مکان و به حداقل رساندن آسیب‌ها، فرهنگ سازی و آموزش بیشتری انجام شود.

به‌تازگی فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن، چند نفر در شب در حال بازی فوتبال مقابل درب مسجد تاریخی شیخ لطف‌الله در میدان امام هستند و توپ آنها به در و کاشی‌های مسجد برخورد می‌کند. انتشار این فیلم، واکنش‌های بسیاری را در بین مردم به‌همراه داشت.

شهرام امیری مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان روز دوشنبه  درباره فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی از بازی فوتبال مقابل مسجد شیخ لطف‌الله در میدان امام اصفهان منتشر شده است، توضیح داد: این حرکت، ناپسند و زشت است و به نظر می‌آید عده‌ای فضای عمومی میدان امام را با پارک بازی اشتباه گرفتند که باید این تفکر با فرهنگ‌سازی و برنامه‌های آموزشی، اصلاح شود.

وی با تاکید بر اینکه فضای داخلی میدان امام، حوزه شهری محسوب می‌شود، تصریح کرد: این اتفاق داخل بناهای تاریخی مانند مسجد شیخ لطف‌الله نیفتاده بلکه در محدوده عمومی و شهری است که کنترل آن فقط در اختیار میراث فرهنگی نیست.

ادامه مطلب
برخی به اسم حفظ بیت‌المال مانع خانه‌دارشدن مردم می‌شدند

عرصه عمومی و شهری محسوب می‌شود

امیری با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز با مواردی مانند آتش زدن درخت‌های میدان، آب تنی در حوض وسط میدان و نشستن بر روی سکوهای مسجد امام مواجه بودیم، تاکید کرد: با توجه به اینکه محوطه داخلی میدان امام، عرصه عمومی و شهری محسوب می‌شود، اقدام‌های محافظتی و بازدارنده از رفتارهای هنجارشکن، مستلزم همکاری نهادهای مختلف مانند نیروی انتظامی و شهرداری است.

وی با بیان اینکه میدان امام اصفهان به عنوان زیباترین و دومین میدان بزرگ تاریخی دنیا دارای حدود ۸۵ هزار متر مربع وسعت با هزاران فروشگاه و طول آن حدود نیم کیلومتر است، اظهار داشت: روزانه ده‌ها هزار نفر در این میدان تردد دارند و حضور مردم نیز اهمیت بسیاری دارد زیرا باعث حفظ بقای این مجموعه تاریخی می‌شود.

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان با اشاره به تغییر نوع بهره‌برداری از این میدان و بناها و مجموعه‌های موجود در آن از ۴۰۰ سال گذشته تا کنون، اضافه کرد: حیات شبانه در این میدان از سال‌های دور وجود داشت و در دهه اخیر در برخی روزها به ویژه به‌دلیل خشک بودن زاینده‌رود، این مکان به عنوان تفرجگاه مردم استفاده می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه حیات دوگانه هویت مردم و بناهای تاریخی در مجموعه میدان امام باهم در حفظ این میراث کمک می‌کند، ادامه داد: اما حضور و استفاده مردم از این مجموعه باید درست و به گونه ای باشد که به آن آسیب وارد نکند.

حساسیت بسیاری در این زمینه وجود دارد

امیری با اشاره به برخی اقدام‌های اداره کل میراث فرهنگی اصفهان برای محافظت هرچه بیشتر از بناهای تاریخی، گفت: ما روش‌های مختلفی را تاکنون امتحان کردیم اما باید مراقبت بسیاری داشته باشیم تا این اقدام‌ها به عنوان محدودیت یا توهین به مردم، تلقی نشود زیرا حساسیت بسیاری در این زمینه وجود دارد.

ادامه مطلب
قلب تئاتر ایران بازگشایی شد

وی ۲ راهکار اصلی برای پیشگیری از وقوع چنین مسائل و رفتارهای هنجارشکنانه در مکان‌های تاریخی را فرهنگ‌سازی و اقدام‌های بازدارنده خواند و اضافه کرد: برای فرهنگ‌سازی باید همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند میراث فرهنگی، شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی باهم همکاری داشته باشند و به مردم آموزش دهند که چنین مکان‌هایی، سند هویتی جامعه ما است و همه باید برای حفاظت از آن بکوشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید بین مکان تاریخی و فضای سبز، تفاوت قائل شد، توضیح داد: مردم شهرمان باید بدانند که آثاری مانند میدان امام فقط متعلق به آنها نیست بلکه متعلق به همه بشریت و دنیا است.

به گفته وی، اگر اقدام‌های فرهنگی خوبی انجام شده بود، فردی که فیلم مذکور را از بازی فوتبال در میدان امام گرفته بود، خودش باید به افرادی که این رفتار را مرتکب می‌شدند، تذکر می‌داد.

برای گسترش چتر حفاظتی خود اقدام کند

امیری با بیان اینکه اقدام‌های بازدارنده از رفتارهای هنجارشکنانه نیز باید با همکاری نهادهای مختلف انجام شود، تصریح کرد: میراث فرهنگی با محدودیت نیرو برای گشت یگان محافظتی مواجه است هرچند از راهکارهایی مانند نصب دوربین و تابلوهای حفاظتی و محدود کردن دسترسی در برخی مکان‌ها برای جبران آن استفاده کرد.

وی با اشاره به استقرار ۲ واحد پاسگاه انتظامی در محدوده میدان امام اصفهان، اضافه کرد: شاید بطلبد که از مسوولان نیروی انتظامی اصفهان بخواهیم برای گسترش چتر حفاظتی خود اقدام کند.

ادامه مطلب
آینده بازار مسکن چه می‌شود؟ریزش قیمت در آینده

مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی اصفهان با تاکید بر اینکه ایجاد التهاب در جامعه، مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: ما نباید دست روی دست هم بگذاریم و فقط نظاره‌گر باشیم بلکه با اقدام‌های فرهنگی، آموزش و آگاهی بیشتری به همه اقشار مختلف مردم بدهیم.

میدان حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شد

میدان امام (ره) در زمان صفویه و حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شد. معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره ای از نیاز های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار مسجد ، مدرسه ،امکانات تفریحی و ورزشی را در خود جای داده پس از گذشت ۴۰۰ سال نه تنها همچنان کاربردهای و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است .

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان است.

در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین های گوناگون و بازی چوگان بود که امروزه بصورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری آیین های مختلف تبدیل شده است و سالانه میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند.
میدان امام در بهمن ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا