اخباراخبار شهرسازی

ایده‌هایی برای طراحی شهرهای خلاق

ایده‌هایی برای طراحی شهرهای خلاق

طراحی شهرهای خلاق یکی از مهم ترین اصولی است که معماران باید در نظر بگیرند تا به این ترتیب علاوه بر ترویج نشاط اجتماعی، ارزش گذاری و هویت بخشی به شهر گردشگران و سرمایه گذاران زیادی را به ورود ترغیب کرد.

شهرهای مدرن به طور مداوم در حال تغییر است تا با نیازهای روزانه ساکنان سازگاری پیدا کند و بهترین خدمات رفاهی و عمومی را در دسترس همگان قرار دهد. خلاقیت باید به عنوان یک اصل ضروری در برنامه طراحان و معماران برای تغییر شهرها مورد نظر قرار گیرد چرا که این تنها راه برای حفظ و راضی نگه داشتن ذهن‌های کنجکاو مردم به حساب می‌آید. علاوه براین، طراحی خلاقانه شهر باعث جذب گردشگران و سرمایه‌گذاران می‌شود و به این ترتیب رونق منطقه را به همراه دارد. در ادامه به برخی از جالب‌ترین ایده‌ها در خصوص ایجاد شهرهای خلاق پرداخته می‌شود.

ایجاد مراکز خلاق

یک مرکز “فعالیت خلاق” فضایی است که گروهی از متخصصان و کارشناسان را دور هم جمع می‌کند تا به انجام فعالیت‌های حرفه‌ای و ایده پردازی خود بپردازند. مردم در چنین مراکزی علاوه براین که در یک فضای مشترک به فعالیت‌ می‌پردازند می‌توانند ایده‌ها و توانایی‌های خود را به اشتراک بگذارند تا پروژه‌هایی عظیم را با موفقیت به پایان برسانند. در چنین فضایی مردم قادر خواهند بود رویدادهای جالب و مختلفی را برگزار کنند؛ بنابراین وجود مراکز فعالیت خلاق یک مکان بسیار مهم برای طراحی شهری و به اشتراک گذاشتن ایده‌های مختلف به شمار می‌رود.

ادامه مطلب
فردا؛ آخرین مهلت ثبت نام مسکن فرهنگیان

از بهترین نمونه‌های مراکز خلاقیت شهری در اروپا می‌توان به مرکز خلاق Poligo واقع در کشور اسلوونی اشاره کرد که در آن کاربران به طور تمام وقت و پاره وقت در حال فعالیت هستند. این مرکز از ۶۰ میز انعطاف پذیر، هفت دفتر اداری، یک تالار کنفرانس، خدمات عکسبرداری، یک قهوه‌خانه، بازاری کوچک، یک کتابفروشی مجهز و فضایی برای برگزاری رویدادهای مختلف برخوردار است.

در این مرکز، شهروندان به صورت فعال و دوستانه می‌توانند در رابطه با مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مباحث مربوط به کارآفرینی ایده‌پردازی کنند و مهمتر اینکه طرح‌های خلاق را به مرحله اجرا در بیاورند.

طراحی خاص شهری با مشارکت مردم

یک شهر باید به گونه‌ای خاص طراحی شود که نه تنها زیبا به نظر برسد بلکه عناصر علاوه بر زیبایی نیز مفید واقع شود. یک شهر خوب به این معنا نیست که هرکسی آن گونه که خود می‌خواهد فضای مقابل خانه‌اش را طراحی کند بلکه متخصصان و معماران باید در طراحی فضاهای شهری دخیل باشند چرا که از تخصص بالاتری نسبت به عموم مردم برخوردار هستند. در این خصوص می‌توان نتیجه گرفت که مردم بهتر است ایده‌های خود را با متخصصان به اشتراک بگذارند تا در نهایت بهترین طرح ممکن برای ایجاد فضاهایی زیبا در مقابل خانه‌هایشان را پیاده کنند. برای مثال، نیمکت های میدان Petru Rares در رومانی و همچنینن مبلمان شهری مولداوی، ایده‌ای بود که از سوی مردم مطرح شد و توسط متخصصان به زیبایی در شهر اجرا شد.

ادامه مطلب
سامانه‌ ای برای رفع نیازهای مسکنی

برگزاری فستیوال‌ها

برگزاری فستیوال یکی از جالب‌ترین ایده‌ها در یک شهر به شمار می‌رود که بسته به موضوع خود می‌تواند مخاطب زیادی را از سراسر جهان جذب کند. اشتغالزایی، نشاط اجتماعی، فرصت شکوفایی استعدادهای پنهان و درآمدزایی از منافع برگزاری جشنواره‌ها است. از معروف‌ترین فستیوال‌ها می‌توان به جشنواره‌های موسیقی در کشور مجارستان و رومانی، فستیوال‌های وابسته به غذا و پخت وپز در جمهوری مولداوی در اروپای شرقی و فستیوال‌های آموزشی در نروژ، رومانی و آلمان اشاره کرد.

احداث کافه و رستوران‌های متفاوت

کافه و رستوران‌های شهری به ویژه در مناطق توریستی نباید تنها مکانی برای خوردن و نوشیدن باشد؛ به همین دلیل معماران باید آن‌ها را به گونه‌ای طراحی کنند که علاوه بر ارائه خدمات، نسبت به مکان‌های دیگر جذابیت‌هایی داشته باشد تا در نتیجه افراد بیشتری را به سمت خود جذب کند. وجود چنین مکان‌های متفاوت در یک شهر باعث ایجاد شهر خلاق و در نتیجه پویایی هرچه بیشتر می‌شود.

ترویج دوچرخه سواری

به منظور ترویج دوچرخه سواری در یک شهر، توسعه فضاهایی برای پارک دوچرخه، مسیرهای دوچرخه سواری، زیرساخت‌ها، فرهنگ و آموزش دوچرخه سواران از اهمیت بالایی برخوردار است. گسترش این نوع وسیله حمل ونقل مزایای بسیاری را برای یک شهر به دنبال دارد و باعث افزایش خلاقیت می‌شود. هر چه استفاده از دوچرخه در یک شهر بیشتر باشد، تردد خودرو و آلودگی هوا کاهش و مسیرهای پیاده‌روی افزایش می‌یابد. ترغیب گردشگران به استفاده از دوچرخه‌ برای رفت وآمد در داخل یک در داخل یک شهر می‌تواند یک ایده بسیار جالب به نظر برسد چرا که گردشگران می‌توانند از این طریق به طور کامل به اکتشاف شهر بپردازند و تجربه ملموسی را از معاشرت با افراد بومی یک شهر داشته باشند.

ادامه مطلب
وجود 40 هزار واحد مسکن روستایی کم‌دوام در اردبیل

تعیین سمبل برای یک شهر

یک شهر خلاق باید حتما با یک سمبل خاص در دنیا شناخته شود؛ حال این نماد می تواند یک مجسمه، نوعی غذا، ورزش و یا حتی یک فعالیت خاص ساده باشد! برای مثال شما در شهرهای اوژوپیس ، ویلنیوس یا لیختن اشتاین می توانید “مهر” خاص شهر را در پاسپورت خود داشته باشید که سمبل حضور پرافتخار شما در آن شهر است!

منبع: ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا