اخباراخبار میراث فرهنگی

گنبد سلطانیه موفق‌ترین نمونه معماری اسلامی

گنبد سلطانیه موفق‌ترین نمونه معماری اسلامی

به گزارش آرکاو، به نقل از ایرنا؛ رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: دشت سلطانیه به استناد مدارک باستان‌شناسی خواستگاه استقرارهای مختلفی ازهزاره‌های پیش از تاریخ و سرچشمه رودخانه های زنجانرود و ابهر رود است که این ۲ رودخانه پس از قدرت گرفتن از آبهای تحت الارضی چمن سلطانیه در طول مسیر وکنار شاخه های فرعی خود به نوعی باعث پدید آمدن و قوام سکونتگاه های مختلفی شده اند.

میرموسی انیران افزود : بنای گنبد سلطانیه از نظر تزیینات یکی از موفق ترین نمونه های معماری اسلامی ایران به شمار می رود که در این ارتباط  عوامل مختلف تزیینی بنای گنبد سلطانیه  تزیینات آجری، تزیینات گچبری، کتیبه ها، کاشیکاری، تزیینات رنگ و نقاشی، تزیینات سنگی، تزیینات چوبی را  شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: در این بنا از تزیین آجری به سه صورت، آجرهای قالبی، آجرهای کنده کاری و تلفیق آجر و کاشی استفاده شده است.

انیران خاطرنشان کرد: گنبد هشت ضلعی سلطانیه به لحاظ تزیینات آجرکاری، کاشیکاری و معماری جزو منحصر به فردترین آثار دوره اسلامی محسوب می شود.

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان

به گفته وی، گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد آجری جهان در تاریخ ۲۴ تیرماه ۸۴ در کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر دوربان آفریقای جنوبی به عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

ادامه مطلب
برگزاری اولین نشست "دانشنامه مهندسی در ایران"

رئیس پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه ادامه داد:  گنبد سلطانیه  علاوه بر شکوه و عظمت معماری که در نوع خود بی نظیر است، دانشنامه ای از نقش و طرح در تزیینات معماری آن روز، که بیانگر برهه ای از تاریخ معماری و هنر ایران است را نیز به نمایش گذاشته است.

وی با اشاره به برگزاری اولین نشست تخصصی قطب معماری شهرسازی ایرانی و اسلامی در محل گنبد سلطانیه زنجان نیز گفت:  یکی از اهداف برگزاری این رویداد، آشنایی جامعه علمی و دانشگاهی با حوزه معماری اسلامی بود که تحقق این مهم، می تواند در آینده تاثیر بسزایی در ترویج این معماری داشته باشد که گنبد سلطانیه از جمله شاخص های مهم آن بشمار می رود.

گنبد سلطانیه یادگار دوره ایلخانیان در ایران است و یکی از آثار ثبت شده کشور در فهرست میراث جهانی محسوب می شود، این گنبد به دست سلطان محمد خدابنده در قرن هشتم احداث شده و هم اکنون بزرگترین گنبد آجری جهان بشمار می آید.

شهرستان سلطانیه با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۴۰ کیلومتری از مرکز استان زنجان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا