تأليفاتدو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدارمجلاتمقالات

دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱)

دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱) پاییز ۱۳۹۲

فهرست مقالات در  دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱)

۱- ارتقاء کیفیت زیست محیطی شهرها با رویکرد کشاورزی شهری (نمونه موردی: شهراصفهان) | سید حمیدرضا روضاتی ، عبدالحمید قنبران
 
۲- ارزیابی اولویت‌های استقرار منظر شهری پایدار بر روی رودخانه دایمی با استفاده از مدل AIDA (نمونه موردی رودخانه قشلاق سنندج) | ناصر براتی ، فاطمه زارعی کرگ‌آباد ، سمیه آهنی
 
۳- بررسی شاخصه های پایداری در معماری مسکونی آذربایجان شرقی | میرسعید موسوی ، نسیبه بدری بنام
 
۴ – رویکردهای مختلف در برنامه‌ریزی و طراحی پیاده راه‌ها  | مهرداد کریمی مشاور ، صمد نگین تاجی
 
۵ – تحلیل محتوای سرفصل دروس معماری منظر مبتنی بر نگرش سیستمی در آموزش و طراحی منظر | محسن فیضی ، علی اسدپور
 
۶- کارخانه‌های صنعتی تهران و اثرات کالبدی آنها بر گسترش شهری «نمونه موردی: پالایشگاه تهران و منطقه مسکونی باقرشهر» | امید رهایی
 
۷- تبیین جایگاه طراحی معماری در تأمین اهداف پدافند غیرعامل ساختمان | غلامرضا جلالی فراهانی ، مجتبی عراقی زاده
 

 

چکیده مقاله ۱ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱)

ارتقاء کیفیت زیست محیطی شهرها با رویکرد کشاورزی شهری (نمونه موردی: شهراصفهان) | سید حمیدرضا روضاتی ، عبدالحمید قنبران

با بهبود وضع بهداشت و شرایط زندگی در چند دهه گذشته، شاهد رشد روزافزون جمعیت جهان هستیم. همچنین تغییر عادات و روش‌های زندگی سبب شده است که درصد زیادی از جمعیت کشورهای جهان، برای دست‌یابی به زندگی بهتر، گرایش به زندگی شهری پیدا کنند، به گونه‌ای که در سالیان اخیر درصد بالایی از جمعیت جهان را افراد شهرنشین تشکیل می‌دهند. 
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 37 بهمن 1394

چکیده مقاله ۲ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱)

ارزیابی اولویت‌های استقرار منظر شهری پایدار بر روی رودخانه دایمی با استفاده از مدل AIDA (نمونه موردی رودخانه قشلاق سنندج) | ناصر براتی ، فاطمه زارعی کرگ‌آباد ، سمیه آهنی

منظر شهری، که رودخانه­ای در آن جاری است، بر دیگر شهرها فخر می­فروشد، چرا که رودها می­توانند نوارهای زیبایی از سبزی و طراوت درشهر جاری سازند. مقاله حاضر با هدف کاربردی و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی سعی دارد به ارزیابی اولویت¬های منظر شهری پایدار بر روی رودخانه دایمی قشلاق سنندج بپردازد. بدین منظور، نظرات کارشناسان شهری و ساکنین از طریق پاسخ­گویی به ۲۴۲ پرسش­نامه بر مبنای مدل  AIDA جمع­ آوری شد.
 

چکیده مقاله ۳ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱)

بررسی شاخصه های پایداری در معماری مسکونی آذربایجان شرقی | میرسعید موسوی ، نسیبه بدری بنام

سیر تحولات جهانی بعد از جنگ جهانی دوم و ظهور آثار مخرب توسعه، مباحث پایداری را جهت حفظ اعتدال همه­جانبه و تحقق اصل توسعه معتدل و متوازن مطرح می­نماید و تعمیم این اصل بر حوزه­های مختلف از جمله معماری سبب پیدایش مباحث مربوط به معماری پایدار گشته است که مبنای آن طراحی بر اساس چرخه حیات و صرفه­جویی در مصرف منابع انرژی تجدیدناپذیر و توجه به مسائل اقلیمی و پتانسیل­های ارزشمند طبیعت، جهت استفاده بهینه از انرژی و  نهایتا دست­یابی به معماری پایدار است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره47اردیبهشت 1396

چکیده مقاله ۴ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱)

رویکردهای مختلف در برنامه‌ریزی و طراحی پیاده راه‌ها  | مهرداد کریمی مشاور ، صمد نگین تاجی

منظر هدف اصلی این مقاله بررسی ویژگی‌های پیاده راه‌ها و همچنین معرفی رویکردهای موجود دربرنامه‌ر‌یزی و طراحی آنهاست. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته می‌توان رویکردهای موجود در رابطه با برنامه‌ریزی و طراحی پیاده راه‌ها را به دو دسته کلی ۱- هدف‌محور و ۲- انسان‌محور تقسیم کرد. در رویکرد انسان‌محور که تمرکز این نوشتار بر آن است، خود به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که اساس شکل‌گیری آنها توجه به کیفیت زندگی است.
 

چکیده مقاله ۵ دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار (۱)

تحلیل محتوای سرفصل دروس معماری منظر مبتنی بر نگرش سیستمی در آموزش و طراحی منظر | محسن فیضی ، علی اسدپور

معماری منظر حاصل ادراک انسان از محیط اطراف اوست و به مثابه یک رشته بیش از ۱۰۰ سال قدمت آموزشی دارد. با این حال این رشته در ایران در سال ۱۳۸۰ و در مقطع کارشناسی ارشد تأسیس گردیده است. در این پژوهش از راهبرد تحلیل محتوا در رویکردی استنتاجی استفاده شده است. بررسی پارادایم­های موجود در طراحی منظر نشان دهنده حرکت از پارادایم مدیریت منابع و سیستم­ها به سمت پارادایم اکولوژی طراحی با تأکید بر احیای دوباره سلامتی و بهره­وری سیستم_های انسانی و اکولوژیکی و توجه به پویایی سیستم است که جز در سایه نگرش سیستمی ممکن نخواهد بود.
 

دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 26 مهر 1392

چکیده مقاله ۶

توسعه صنایع خصوصا پس از انقلاب صنعتی، موجب پدید آمدن ساختمان‌های صنعتی (کارخانه‌های صنعتی) متعددی در حاشیه شهرها شده است. کارخانه‌های صنعتی که عمدتا به منظور تأمین نیازهای نسل بشر ساخته می‌شود، عوارضی را نیز به همراه دارد و برخلاف این‌که ضرورتا در خارج از شهرها ساخته می‌شود، با این حال گسترش شهری را به شدت  تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مقاله به بررسی اثرات کالبدی ساختمان‌های صنعتی بر گسترش شهری در ایران می‌پردازد. به‌دلیل ماهیت موضوع، تحقیق حاضر یک پژوهش میان‌رشته‌ای  است و جهت رسیدن به هدف از راهبردهای ترکیبی استفاده شده است. 
 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۷

تبیین جایگاه طراحی معماری در تأمین اهداف پدافند غیرعامل ساختمان | غلامرضا جلالی فراهانی ، مجتبی عراقی زاده

پدافند غیر عامل عبارت است از مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای که باعث افزایش قدرت بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیتهای ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی میگردد. آنچه در این مقاله بدان اشاره گردیده است، تبیین رابطه میان معماری و دفاع غیرعامل است. به دیگر سخن اینکه چگونه میتوان با استفاده از راهکارهای معمارانه، آسیب پذیری ساختمان های حساس و مهم کشور را کاهش داد، سوألی است که این مقاله در پی پاسخ به آن است.

دریافت کامل مقاله


منبع: دو فصلنامه علمی معماری و شهرسازی پایدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا