اخباراخبار میراث فرهنگی

بازرسان میراث فرهنگی محافظان باغ تاریخی در دزفول

میراث فرهنگی مانع تخریب یک باغ تاریخی در دزفول شد

به گزارش رسانه خبری آرکاو و نقل از ایرنا؛ حجت اله اریایی افزود: بازرسان میراث فرهنگی از فعالیت چهار نفر متخلف که  قصد تخریب محوطه باغ ثبت ملی گودول در دزفول را داشتند جلوگیری کردند.
وی گفت: این افراد با استفاده از ماشین آلات قصد تخریب این باغ ثبت ملی  را داشتند که حضور بازرسان میراث فرهنگی مانع این اقدام غیرمجاز شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول افزود: باغ گودول دزفول با شماره ۲۹۱۷۵ ثبت ملی شده و هرگونه ساخت و ساز و تخریب در محوطه آن نیازمند صدور مجوز از میراث فرهنگی است.
وی اظهار داشت:  میراث فرهنگی دزفول اجازه خسارت به میراث گرانبها و ثبت ملی شده را به هیچکس نخواهند داد.

اندکی در باب باغ گودول

مهم ترین ویژگی باغ گودول دزفول آن است که ۳۰۰ سال سابقه ی اختصاصی در کشت سبزی و صیفی دارد.باغی که سالهاست سرد و خاموش منتظر دستان گرم و غیرتمند مردم و مسئولین شهر است تا خوان نعمت خویش را مجدداً به رخ سفره های سبزی دوست دزفولیان بکشد.خاک باغ گودول، آب رودخانه دز و هوای معتدل شمال شهر، از نعناهای معطر و مثال زدنی این باغ زیبا و نجیب تصویری ماندگار و قدیمی در ذهن قاطبه ی دزفولی های ۳۰ سال به بالا ساخته است.

ادامه مطلب
رئیس حوزه هنری قم:احداث باغ هنر در قم

«گاو چاه» نوعی معماری باغی است که در پهنه ی ایران زمین وجود داشته است و کشت های سبکی همچون سبزی و صیفی را در آنها پرورش میدادند.
این معماری عموماً اختصاص به نقاطی از کشور عزیزمان داشته که خبری از آب جاری نبوده و مشروب نمودن باغات صرفا از طریق قنات ها و چاهها امکان پذیر بود.
قنات ها شاهکار اختصاصی معماری ایرانیان در سراسر این کره زمین اند که به دیگر ملل صادر شده است.

باغ گودول تنها گاوچاه ایران است که آب شرب نعناهای خوش عطرش از رودخانه تأمین میشد و نه آب چاه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − شانزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا