تأليفاتکتابمعرفی کتاب

نماهای پایدار | آجلا آکسامیجا

انتشار کتاب نماهای پایدار ؛ روش‌های طراحی پوسته ساختمان‌ها با عملکرد پیشرفته

نویسنده: آجلا آکسامیجا
مترجمان: رزا وکیلی‌نژاد؛ (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز) | نرگس دهقان؛ (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد)
ناشر: سازمان انتشارات جهاددانشگاهی
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷
تیراژ: ۵۰۰ نسخه
قیمت: ۳۳/۰۰۰ تومان


 

پیش‌گفتار کتاب نماهای پایدار ؛ روش‌های طراحی پوسته ساختمان‌ها با عملکرد پیشرفته

حفظ منابع و محیط‌ زیست طبیعی، از مهم‌ترین دغدغه‌های عصر حاضر است. چنانچه بخواهیم محیط‌ زیست طبیعی را حفظ کرده و نیازهای افراد را با کمترین میزان مصرف انرژی برآورده سازیم، بخش معماری و ساختمان با توجه به مصرف بالای انرژی، حائز اهمیت است. پوسته ساختمان بعد از پوست بدن، دومین لایه محافظ انسان در برابر شرایط متغیر خارجی بوده و به‌همین علت، برای حفظ انرژی در فضای داخلی و جلوگیری از افزایش بار سرمایش و گرمایش ساختمان، توجه به نمای ساختمان، بسیار مهم است.

هدف کتاب نماهای پایدار ؛ روش‌های طراحی پوسته ساختمان‌ها با عملکرد پیشرفته

کتاب حاضر، با تمرکز بر نمای پایدار ساختمان، به بیان ویژگی‌های فنی و اجرایی این نماها، از منظر انرژی پرداخته است. بررسی نمونه‌های موردی، جزو بخش‌های بسیار مفید کتاب، برای تفهیم مسائل نظری است. ترجمه کتاب، با توجه به کمبود منابع فارسی در زمینه مباحث اجرایی پایداری ساختمان، حائز اهمیت بوده و معماران را با جزئیات اجرایی نمای ساختمان بر پایه اصول انرژی، آشنا می‌سازد. مطالعه کتاب، به دانشجویان مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، در رشته‌های معماری و عمران و نیز افرادی که به‌صورت حرفه‌ای به امر ساخت‌وساز مشغولند، پیشنهاد می‌شود.

ادامه مطلب
کتاب «تاریخ هنر ایران» در بلغارستان رونمایی شد

مقدمه کتاب

ساختمان‌ها، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی در جامعه ما، بزرگ‌ترین فرصت برای صرفه‌جویی انرژی و حفاظت از محیط‌ زیست نیز محسوب می‌شوند. مصرف انرژی جهان که به‌سرعت در حال افزایش است، نگرانی‌هایی پیرامون کاهش مستمر منابع انرژی و تأثیرات منفی زیست‌محیطی در سراسر جهان، ایجاد کرده است. پیش‌بینی‌های کنونی، نشان می‌دهند که این افزایش نگرانی، همچنان ادامه دارد. نما، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در هزینه انرژی و از شاخص‌های تعیین‌کننده آسایش در هر ساختمان است.

نماهای ساختمان، به‌عنوان موانعی بین محیط داخلی و خارجی، عمل می‌کنند.

نظر به اینکه منابع انرژی و سایر منابع طبیعی رو به کاهش هستند، بدیهی است که فناوری‌ها و استراتژی‌هایی که امکان تداوم رضایت ما از محیط داخلی و درعین‌حال مصرف کمتر این منابع را فراهم می‌کنند، اهداف اصلی طراحی‌های معاصر نما، به‌حساب می‌آیند. این کتاب، بر استراتژی‌ها و رویکردهای طراحی نماهای پایدار با عملکرد بالا متمرکز شده و رهنمودهای فنی برای معماران و طراحان فراهم می‌کند. نماهای ساختمان، به‌عنوان موانعی بین محیط داخلی و خارجی، عمل می‌کنند. به‌منظور فراهم‌کردن محیطی راحت و ایمن برای ساکنین، نما باید کارکردهای بسیاری داشته باشند، به‌عنوان مثال:
• فراهم‌کردن دید به فضای بیرونی؛
• مقاومت در برابر بارهای باد؛
• تحمل وزن خود نما؛
• اجرای استراتژی‌های روشنایی روز، به‌منظور استفاده کمتر از روشنایی مصنوعی؛
• حفاظت در برابر جذب حرارت خورشید؛
• حفاظت در برابر نوفه؛
• مقاومت در برابر نفوذ آب باران و رطوبت.

ادامه مطلب
معماری و سینمای معناگرا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا