تأليفاتکتابمعرفی کتاب

روش ‏های تحقیق در روان‏شناسی محیط

 انتشار کتاب روش ‏های تحقیق در روان‏شناسی محیط

به کوشش: رابرت گیفورد

مترجمان: دکتر مینو قره ‏بگلو، دکتر محمدتقی پیربابائی، مهندس زهرا علی‏ نام

ناشر: دانشگاه هنر اسلامی تبریز

تاریخ انتشار: ۱۳۹۷

تیراژ: ۱۰۰۰ نسخه

قیمت: ۴۲/۰۰۰ تومان


 

پیشگفتار مترجمان کتاب روش ‏های تحقیق در روان‏شناسی محیط

دانش روان‏شناسی محیط، علمِ تجربیِ مطالعه در روابط انسان و محیط است و با گردآوری دانش‏ ها و فنونی از حوزه ‏های مختلف در یک زمینۀ روان‏شناختی، رفتارها و تجارب انسان در محیط ‏های انسان‏ ساخت و روابط و تأثیر و تأثرات این دو را به وجه ی که ارزش‌ها، نگرش‌ها و نیازهای او مورد توجه قرار گیرد، مورد کنکاش قرار می‌دهد. هدف اصلی این دانش فهم درست ارتباط رفتار انسان با محیطی است که متضمن معانی و سطوح مختلف است. تحقیق در حوزۀ روان‏شناسی محیط از آن روی دشوار است که هرگز نمی‏ توان رفتار یک فرد را جدا از عوامل دیگر بررسی کرد، چرا که فرد همواره در تعامل با محیطی قرار دارد که از هزاران جزء شکل یافته است و در برابر هر یک از آن اجزا رفتار خاصی از خود بروز می‏دهد.

دو دیدگاه کلی در روان‏شناسی محیط

روان‏شناسی محیط در دهه ‏های اخیر دو دیدگاه کلی را دنبال کرده است. در «دیدگاه ابژکتیو» اصالت بر محیط فیزیکی داده شده و رفتار انسان در مقام نتیجۀ محیط فیزیکی مورد توجه بوده است. در «دیدگاه سوبژکتیو» رفتار انسان اصل شمرده شده و محیط فیزیکی در حکم معلول این رفتار تلقی گشته است. رهاوردهای این دو نگاه متفاوت شامل دانش نظری (نظریه) و یافته‌های تجربی است که در پی کشف سازوکارهایی هستند که این دو دیدگاه را به‌هم پیوند می‏زنند.

روان‏شناسی محیط زیرمجموعه‌ای از علوم رفتاری است. علاوه بر روان‏شناسی دانش‌هایی چون انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی و حتی علوم سیاسی و اقتصاد نیز ذیل علوم رفتاری قرار می‏ گیرند. به این دلیل است که تعدادی از پژوهشگران مطالعۀ انسان در محیط را در قالب الگوی «مطالعۀ محیط و رفتار» بیشتر ترجیح می‌دهند. حوزۀ مطالعات محیط و رفتار بر مبنای دو دسته ملاحظات مکمل پی‌ریزی شده است: دستۀ نخست نظام‌های حرفه‌ای طراحی محیط و محیط انسان‌ساخت و دستۀ دوم علوم رفتاری و اجتماعی.

ادامه مطلب
مجله پژوهش‌های معماری اسلامی شماره 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 8 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا