تأليفاتکتابمعرفی کتاب

آتشگهی در خواب آتش ها

انتشار  کتاب آتشگهی در خواب آتش ها : روزنی بر شهر و معماری در این دیار، این روزگار جلد اول

دگرگونی های جامعه؛ تحول در اندیشه؛ بازده در کردار؛ تاریخ شهر؛ سیمای شهر؛ شهرسازی؛ یک قرن تجربه در ایران

نویسنده: علی کیافر
در گفتگو با: داریوش آشوری، داریوش شایگان، سید حسین نصر، سید محمد بهشتی، شهرام پازوکی، بیژن شافعی، اسکندر مختاری طالقانی، گیتی اعتماد، سید محسن حبیبی، بهرام فریور صدری
ناشر: کتابکده کسری
تاریخ انتشار: بهار ۱۳۹۸
تیراژ: ۵۰۰ نسخه
تعداد صفحات: ۳۶۶
قیمت: ۸۵/۰۰۰ تومان


 

اشاره به کتاب آتشگهی در خواب آتش ها : روزنی بر شهر و معماری در این دیار، این روزگار جلد اول

آن‌چه که در پیش‌ِ رو دارید نخستین مجلّد از یک مجموعه چهار جلدی است که به دگرگونی‌های شهر، شهرسازی، سیمای شهرها و معماری ایران در درازای زمانی نزدیک به یک قرن، در دورانی که بیشتر با گفتمان مدرنیته تعریف شده است، می‌پردازد. آغاز این دوران هم‌زمان با تحولات جامعه ایران و جنبش مشروطه‌خواهی است، هرچند که شکل‌گیری آن در قرن‌های پیش‌تر، مشخصاً در زمان پادشاهی صفویه، ریشه دارد. در این دوران دگرگونی‌ها و پیش و پس رفتن‌های چشمگیر در گستره‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ناگزیر در حیطه‌های ادب و فرهنگ و هنر -که معماری و شهرسازی از زیرمجموعه‌های آنان هستند- روی می‌دهد. دو جنبش آزادی‌خواهی در یک سوم ابتدا و یک سوم انتهای این دوران اتفاق می‌افتند. نخستین آن، جنبش مردم محوری است که با تمنای ملی‌گرایی و خواست تصمیم‌گیری سیاسی-اقتصادی، و بر تارک آن به دست‌گرفتن بهره‌برداری مستقیم از منابع نفتی، توسط مردم این سرزمین شاخص می‌شود.

ادامه مطلب
نماهای پایدار | آجلا آکسامیجا

بسیاری از دستاوردهای این جنبش…

هرچند بسیاری از دستاوردهای این جنبش در زمینه‌های مشخصی از اندیشه و فرهنگ و هنر ارزشمندند، اماّ در زمینه سیاست به شکست می‌انجامد. جنبش آزادی‌خواه دیگر به انقلابی می‌انجامد که نظام سیاسی کشور را واژگون می‌کند، به استقرار نظامی جدید با ارزش‌ها و ملاک‌های متفاوتی در بسیاری از جنبه‌های حیات منجر می‌شود، و نیروی‌های دیگری در صحنه‌های سیاست و اقتصاد و فرهنگ و هنر را جایگزین آن پیشینیان می‌نماید. در این دوران، شیوه تولید و روابط اقتصادی از نظام عشیرتی – فئودالی خاص ایران به برقراری نظام استوار بر سرمایه‌داری که هم سمت‌وسوی کلی جامعه‌های مشابه و هم ویژگی‌های جامعه ایران را دارد تغییر می‌یابد؛ نظامی که پس از انقلاب مردمی راه و روش خاص خود را ادامه می‌دهد، و اندیشه و کردار خود را، با تمام تنوع و دسته‌بندی‌های کهن و تازه، در بر دارد. در این مسیر تفکر و عمل هم بر دگرگونی‌ها تأثیر انکارناپذیر می‌گذارند و هم از آنان تأثیر‌های مشخص می‌گیرند. هویت فردی و قومی و سرزمینی چون منشوری چندوجهی مختصات خود را می‌یابد.

منبع نوشته : سایت خبری تحلیلی معمار نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا