آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهجایزه معمارجایزه معماری و معماری داخلی ایران سال 1398دفاترعلی نقوی نمینیقزوینکاربریمراکز مسکونیمعمارانمهندسین مشاور نگین شهر آیندهویلا

خانه پرسه گرد | مهندسین مشاور نگین شهر آینده

خانه پرسه گرد
معمار: مهندسین مشاور نگین شهر آینده (علی نقوی نمینی)

موقعیت: ایران، قزوین، هفت سنگان، بوستان هفتم، قطعه سوم
وضعیت:
ساخته شده
مساحت زمین: ۱۹۰۰ مترمربع
مساحت زیربنا: ۵۲۰ مترمربع

تاریخ ساخت: ۱۳۹۳-۱۳۹۸
کاربری: مسكونی،‌ ویلایی
مدیر پروژه: نازنین مهرپو
معماران طراح: میلاد انصافیان، امیر لکپور
گروه طراحی: شیرین مشیری، خورشید مظاهری، منصور نقدی، شهداد بادیه نشین، عطیه اکرمی
کارفرما: علی اکبر کریمی
معمار روشنایی: نازنین مهرپو
تولید محتوی و گرافیک: علی ابهری، مرضیه نوذری، الهه مرادی، روناک منفرد
ناظر عالی: امیر لکپور
سازه: امیر نقوی نمینی
تاسیسات مکانیکی: رضا مهاجران
تاسیسات الکتریکی: علی آشوری
سیستم سازه: اسکلت فلزی، دال متال دک
سیستم تاسیسات: VRF، موتورخانه مرکزی
مجری: مصطفی شهیدی
عکاس: فرشید نصرآبادی
جایزه: رتبه دوم جايزه معماری و معماری داخلی ایران، در بخش مسكونی، ۱۳۹۸


ویلا پرسه گرد

درباره پروژه  خانه پرسه گرد

خانه بیشتر یادآور سکون و آرامش است و کمتر حرکت. اما چه مي‌شود اگر اين دو همنشين شوند؟ چنین دغدغه‌ای دست‌مایه‌ی طرح یک خانه شد: مکانی که در آن حرکت به اندازه سکون مهم باشد: یک پرسه‌گاه خصوصی. پرسه‌گاه به شكل يك مسير، كه انگار ستون فقرات ساختمان است و ساير فضاها ازش روييده باشند، تفسير و تصوير شد. اين رويش‌ها با دوباره درخودپيچيدن كالبد اصلي ساختمان را شكل داد: بنایی براي سكونت دائم «حاج آقا» و همسرش و اقامت تفريحي آخر هفته‌ي فرزندان و نوه‌ها.

ادامه مطلب
معماری حسینیه‌ها و تکایا از نگاه «شب معماری»

حیاط کوچک ورودی – یکی از سه حیاط خانه – با سبزی و با حضور آبي كه از ورودي اصلي دورتادور خانه مي‌چرخد و تا حیاط سوم امتداد مي‌يابد، به استقبال می‌آید. لهجه‌ی معاصرِ طرح، بخشی از بنا را از پیش چشم بر می‌دارد و مَفصَلي را شكل مي‌دهد براي ورود به صحنه‌ي بعدي: حیاط دوم، حیاط محصور، حياطي «ازآنِ‌خود» كه از درخودجمع‌شدن پرسه‌گاه شكل گرفته است. بخشي از جبهه جنوبي ساختمان در طبقه‌ي بالايي حذف شده تا حياط نور را هرچه بيشتر به خود راه دهد و همچنين منظري از حياط و تراس‌هاي سبز پيشِ چشم تنه‌ي شمالي قرار گيرد. رفتار حياط با باد آزارنده‌ي زمستان برعكس است: ساختمان طوري بر زمين مي‌نشيند که باد به حیاط راه نیابد. مسیری كوچه‌مانند تكه‌اي‌ كوچك اما مستقل را از خانه‌ي اصلي جدا مي‌كند و راهی باز می‌کند به حیاط سوم بزرگ‌تر از قبلی‌ها است و هندسه‌ای آرام‌تر و طبیعی‌تر دارد.

همراهِ مسیر و حرکت، اندام‌هاي دیگر ساختمان را تجربه می‌شوند: مهمان‌خانه، يك مركزيت ادراكي/كاركردي كه سرشتي آرام و ساكن دارد اما نظاره‌ي پرسه‌گردانِ خانه هم در آن ممكن است. صحنه بعدی، تراس‌هاي سبزي هستند كه كارشان بي‌مرز كردن بيرون و درون است. ادامه مسیر شامل پلِ روی کوچه و پلکانی است موازی سقف بخش مستقل که یکی از چندین مسیر پرسه‌ی خانه پرسه‌گرد را کامل می‌کند.

ادامه مطلب
بازنگری طرح جامع شهر کرمان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + دو =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا