اخباراخبار میراث فرهنگی

اتمام مرمت کاخ موزه سردار ماکو، سال آینده

اتمام مرمت کاخ موزه سردار ماکو، سال آینده

به گزارش رسانه خبری آرکاو و نقل از ایران آنلاین؛ حسن سپهرفر با بیان اینکه مرمت کاخ موزه سردار ماکو از ۲.۵ سال پیش آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون برای مرمت و بازسازی این بنا ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است و پیش بینی می شود تا اواسط سال آینده به اتمام برسد.

وی تاخیر در عملیات مرمت این بنای فاخر را تغییر مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو با توجه به تامین مالی این پروژه توسط مجموعه منطقه آزاد اعلام کرد و گفت: با تمام قوا عملیات بازسازی و مرمت در حال انجام است و در تلاشیم تا قبل از شدت گرفتن بارشها مرمت بیرونی بنا انجام شده و در زمستان نیز عملیات داخل بنا انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی با اشاره به جزئیات عملیات در حال انجام بر روی این بنا اظهار کرد: استحکام بخشی پی در جهات مختلف داخلی و بیرونی بنا، رطوبت زدایی و مرمت تزئینات داخلی و گچ­کاری و آئینه­کاری های داخل ساختمان سردار ماکو از اقدامات مرمتی این بنا است.

وی این بنای تاریخی را متعلق به یکی از خوانین ماکو در دوران قاجار که در ۲ کیلومتری جاده ماکو_ بازرگان در داخل روستایی به نام باغچه جوق قراردارد، عنوان کرد و افزود: کاخ سردار ماکو از بناهای بسیار ارزشمند در استان محسوب می شود که این کاخ در داخل باغ ۱۱ هکتاری که دارای شکارگاه نیز بوده قراردارد.

ادامه مطلب
پاویون ایران در اکسپوی 2015 میلان

سپهرفر با بیان اینکه این کاخ موزه در سال ۱۳۷۵ شمسی به ثبت ملی رسیده است، ادامه داد: در ساخت کاخ سردار از معماری فرنگی نیز بهره برده شده  است که وجود تالار تشریفات و آینه، گچبری های فاخر، استخر بزرگ، آشپزخانه و حمام تاریخی در محوطه باغ از بخشهای دیگر این کاخ موزه است که بر زیبایی آن می افزاید.

کاخ موزه سردار ماکو
کاخ موزه سردار ماکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا