اخباراخبار میراث فرهنگی

متهمان آتش‌سوزی در کاخ سرهنگ‌آباد اردستان تبرئه شدند

متهمان آتش‌سوزی در کاخ سرهنگ‌آباد اردستان تبرئه شدند/ اعتراض میراث فرهنگی

به گزارش رسانه خبری آکاو و نقل از خبرگزاری فارس؛ مهدی مشهدی اظهار کرد: رأی متهمان آتش‌سوزی کاخ سرهنگ‌آباد توسط دادگاه بدوی زواره صادر شد بود که در صدور این رأی ۲ متهم تبرئه و ۵ نفر از آنان به ۶ سال حبس محکوم شدند.

وی افزود: پس از اعتراض متهمان به رأی صادره در دادگاه زواره و بررسی توسط دادگاه تجدیدنظر استان، رأی نقض شده و حکم برائت صادر شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اردستان ادامه داد: این رأی بدون دعوت از میراث فرهنگی استان اصفهان و به طور یک‌جانبه صادر شده که میراث فرهنگی اصفهان به این رأی اعتراض کرده است.

مشهدی تصریح کرد: جمعی از مردم و علاقه‌مندان در تعطیلات نوروز به این منطقه می‌رفتند که مالکان برای حفظ منطقه اختصاصی خودشان، اقدام به آتش زدن این اثر تاریخی کردند.

وی افزود: برای حفظ و حراست این بنا اقدام به نصب دوربین‌های مدار بسته کرده‌ایم و به صورت آنلاین رصد می‌کنیم، تاکنون مبلغ ۷ میلیارد ریال برای مرمت این بنا هزینه کرده‌ایم.

کاخ سرهنگ‌آباد اردستان
کاخ سرهنگ‌آباد اردستان

شکارگاه سرهنگ‌آباد

کوشک یا کاخ و یا شکارگاه سرهنگ‌آباد در روستایی به همین نام از توابع دهستان سفلای زوار، در ۷۶ کیلومتری شرق اردستان از شهرستان‌های استان اصفهان قرار دارد.موقعیت جغرافیائی ویژه روستای سرهنگ آباد، در دامنه کوه‌های دهستان کچو و طراوت و سبزی آن باعث شده است که از دیرباز به عنوان منطقه‌ای ییلاق نشین در شهرستان اردستان مورد توجه قرار گیرد. همین امر باعث شده که در سال‌های قبل این روستا از روستاهای پر جمعیت و حاصلخیز شهرستان اردستان باشد.

ادامه مطلب
احداث 2400 واحد مسکن در مناطق زلزله زده کرمانشاه

کوشک سرهنگ آباد توسط سهام السلطنه عرب عامری در حدود سال ۱۲۹۹ قمری مصادف با دوره ناصرالدین شاه قاجار برای پذیرایی از شاهزاده‌های قاجاری ساخته شده است.

این کاخ که شباهت زیادی به چهل ستون اصفهان و باغ عفیف آباد شیراز دارد، مجموعه کاملی از یک بنای شاهانه است و برای شکارگاه نیز به دلیل کوهستانی بودن منطقه استفاده می‌شده است.عمارت چهل ستون سرهنگ آباد، زیباترین کاخ تاریخی کویر باقی مانده از دوران قاجار است و هدف از ساخت آن که مشتمل بر یک کوشک و شکارگاه است، بیشتر جنبه تفرجگاهی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا