اخباراخبار محیط زیست

«گاوخونی» هنوز احیا نشده است

«گاوخونی» هنوز احیا نشده است/کاهش حجم آب تالاب

به گزارش آرکاو و نقل از خبرگزاری مهر؛ رضا خلیلی ورزنه با اشاره به محقق نشدن حق آبه ۱۷۶ میلیون مترمکعبی تالاب گاوخونی اظهار داشت: اگرچه امروز شاهد وجود آب در تالاب گاوخونی و نمردن این تالاب هستیم اما باید اذعان کنیم که تالاب هنوز احیا نشده است و تا احیا شدن فاصله زیادی دارد.

وی با بیان اینکه سیلاب‌های ماه‌های نخست امسال و آب‌های ورودی حاصل زهاب و پساب‌های زمین‌های کشاورزی باعث زنده ماندن تالاب شده است، ابراز داشت: ورودی آب زاینده رود طی ماه‌های اخیر هم اگرچه در این زمینه مؤثر بوده اما نتوانسته است تالاب را احیا کند و هنوز حقابه تالاب مطالبه اصلی دوستداران محیط زیست برای احیای تالاب گاوخونی است.

لایروبی مسیرهای ورود آب تا تالاب گاوخونی مغفول واقع شده است

کارشناس محیط زیست و رئیس انجمن دوستداران میراث طبیعی ورزنه با بیان اینکه لایروبی مسیر رودخانه و مسیرهای ورود آب تا تالاب گاوخونی مغفول واقع شده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال بارش و جاری شدن ورودی‌های آب به تالاب گاوخونی وجود دارد لازم است تا مسئله لایروبی و بازکردن مسیر عبور آب با جدیت پیگیری شود و مانع از دست رفتن آب ورودی به گاوخونی شویم.

ادامه مطلب
گردشگری رکن اساسی رونق اقتصاد شهری است

خلیلی ورزنه از کاهش حجم آب در تالاب گاوخونی خبرداد و گفتد: از سد رودشتین نیز آب به سمت تالاب گاوخونی در جریان است و مسیر اصلی آب رسانی به سمت تالاب بند شاخ کنار بوده است اما نکته مهم ضرورت لایروبی مسیرها است تا شاهد آبرسانی بهتر و بیشتر به تالاب باشیم.

هنوز شاهد حضور پرندگان در تالاب گاوخونی نیستیم

وی پیرامون حضور پرندگان مهاجر در تالاب گاخونی گفت: متأسفانه امسال هنوز پرندگان حضور در تالاب نداشته‌اند و تنها مواردی از عبور و حضور موقتی آنها را شاهد بوده‌ایم و فلامینگوها که میهمان‌های اصلی و مهم گاوخونی هستند هنوز به تالاب نیامده‌اند.

کارشناس محیط زیست تاکید کرد: امیدوار هستیم با اتخاذ تدابیر صحیح و همکاری و هم افزایی مسؤولان و بارش‌های پاییزی شرایط تالاب به نحوی باشد که فلامینگوها به گاوخونی بازگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا