اخباراخبار شهرسازی

ضرورت تهیه دفترچه مصور نما برای محلات

طراح برتر منطقه ۱۵ تهران عنوان کرد:
ضرورت تهیه دفترچه مصور نما برای محلات

طراح برتر منطقه ۱۵ تهران گفت: ایجاد کمیته های نما اتفاق بسیار خوبی بود اما باید به تناسب مناطق و محلات دفترچه مصور تهیه کنند تا طراحان و سازندگان تکلیف خود را بدانند.

وحید جعفری ضمن اشاره به این مطلب، افزود: معماری به گونه ای است که نمی توان برای مناطق و محلات مختلف نسخه یکسان تعریف کرد. به طور مثال قوانینی که برای محلات تعریف می شود نباید در بافت فرسوده هم ملاک عمل قرار بگیرد چون عواقب اجتماعی و فرهنگی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه تعریف دستورالعمل های خاص هر محله باعث می شود تا حد امکان از اعمال سلیقه کمیته نما جلوگیری شود، اظهار داشت: در آشفته بازار کنونی نمی توان صرفا سازندگان را مقصر دانست. طراحان هم وظیفه دارند که با ارائه طرح مناسب، سازنده را اقناع کنند تا با اجرای معماری و نما ی با اصالت ایرانی – اسلامی، هم از اجرای نماهای پرهزینه مانند نمای رومی جلوگیری کند و هم سازنده بتواند برای فروش آپارتمانش مشتری جذب کند. در این صورت قطعا سازنده هم با طراح مخالفتی نخواهد داشت.

ادامه مطلب
فروشگاه های John Lewis and Cineplex | فرشید موسوی

جعفری در مورد حق الزحمه طراحی هم گفت: تقریبا تمامی اصناف اتحادیه و نرخ مشخصی دارند اما هیچ سازوکاری برای تعیین قیمت طراحی وجود ندارد و هر کس قیمت متفاوتی از دیگری دارد.

وی افزود: وضعیت معماران به گونه ای است که نمی توانند با تکیه بر معماری و طراحی نیاز مالی خود را برآورده کنند و باید دنبال شغل دومی برای خود باشند.

طراح برتر منطقه ۱۵ خاطر نشان کرد: تغییر ضوابط در شهرداری ها باعث اختلاف سطح خط آسمان در محلات مختلف می شود و این اتفاق باعث می شود تا عملا با وجود رعایت همجواری ها توسط طراح مشکل خط آسمان کماکان پابرجا بماند.

منبع: صما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا