تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۵ تابستان ۱۳۹۵ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۳۵ تابستان ۱۳۹۵

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۵ (بخش۱)

۱- طبیعت، شهر، هنر | سید امیر منصوری
 
۲- باغی که خیابان شد | اسحق رضازاده ، وحید حیدر نتاج
 
۳- منظر خدمات | سعید شفیعا
 
۴- الحاق محوطه‌‌های دولتی به فضای عمومی شهر | سمیرا عابدی
 
۵- آشتی شهر و طبیعت | فرنوش پورصفوی
 
۶- ‌روایت منظر در دیوارنگاری | بهنام زنگی
 
۷- زیبایی محیطی | امین حبیبی
 
۸- جایگاه باغ‌مجسمه در فضای شهری تهران | پدیده عادلوند
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۳۵

طبیعت، شهر، هنر | سید امیر منصوری

شهر، برای انسان موجودی متناقض است؛ از سویی عامل بیگانگی و جدایی او از طبیعت است؛ و از سوی دیگر محیط پیوند و برقراری ارتباط‌های اجتماعی است. درنتیجه، شهر، میان دو قطب طبیعت و جامعه، ایفای نقش می‌کند. پویش (دینامیسم) شهرهای معاصر، دوری از یکی و توسعه دیگری است. زندگی مدرن، تکنولوژیک و طبیعت گریز روزبه‌روز افزایش می‌یابد؛ ارتباط‌های انسانی که به مدد رسانه‌های نوین هر روزه توسعه می‌یابد، به نحو چشمگیری ماهیت فرد و اجتماع را از خود متأثر ساخته است. مسئله امروز، مجازی شدن ارتباط‌ها به‌جای واقعی بودن آن‌هاست. 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۳۵

باغی که خیابان شد | اسحق رضازاده ، وحید حیدر نتاج

مازندران به‌واسطه برخورداری از مواهب طبیعی در طی اعصار گذشته محمل مناسبی برای باغ سازی بوده است. در دوره صفوی و حکومت شاه‌عباس، این منطقه برای شکار و گذراندن قشلاق از اهمیت خاصی برخوردار گشت و باغ‌های زیادی در این ناحیه احداث شد. شهر ساری نیز به‌عنوان مرکز سیاسی آن دوره، باغ‌هایی داشت که عدم شناخت آن‌ها به دلیل فرسایش طبیعی، توسعه شهرها و ادغام باغ‌ها در بافت شهر و تغییر کاربری آن‌ها، موجب مهجور ماندن این گروه از باغ‌های ایرانی شده است. 
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۳۵

منظر خدمات | سعید شفیعا

سازمان‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده محصول و خدمت با استفاده از استانداردسازی و روش‌های کنترل کیفی در تلاش‌اند تا سطح متعارف و قابل تکراری از تجربه را در مشتریان خود ایجاد کنند؛ اما زمانی که متغیرهای اساسی مرتبط با این موضوع غیرقابل‌کنترل یا به‌شدت عینی-ذهنی است هدف مذکور قابل تحقق نخواهد بود. خدمات گردشگری یکی از مقولاتی است که به‌طور چندجانبه‌ای از ارتباط میان گردشگری، کارکنان و محیط ارائه خدمات متأثر می‌شود، لذا در درون خود جنبه‌های متعدد ذهنی، عینی و عینی-ذهنی را داراست. برندسازی در سازمان‌های گردشگری با همین هدف وارد ادبیات مدیریت‌شده است و جهت‌گیری آن در مسیر جایگاه‌یابی و تصویرسازی ذهنی در مشتریان، قبل از تجربه خدمت گردشگری است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 23

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۳۵

الحاق محوطه‌‌های دولتی به فضای عمومی شهر | سمیرا عابدی

منظر شهری عامل اصلی تأثیرگذار بر ادراک شهروندان از شهر است. فضاهای جمعی از مهم‌ترین عناصر منظر شهری محسوب می‌شوند که بستری برای شکل‌گیری خاطرات جمعی شهروندان هستند و تقریباً تمامی معیارهایی که باعث کیفیت‌بخشی به زندگی شهری می‌شوند در این فضاها قابل‌مشاهده‌اند.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۳۵

معماری کوشک، کوشک‌های نُه قسمتی در باغ ایرانی | حشمت‌الله متدین، رضا متدین

نوشتۀ حاضر متن سخنرانی خانم دکتر «ناتالی بلان» در همایش «هنر، شهر، طبیعت» است که با اندکی تلخیص منتشر می‌شود. این همایش، هشتمین نشست از سری نشست‌های «پدیدارشناسی منظر شهری» است که در یازدهم شهریور ۱۳۹۵ توسط پژوهشکدۀ نظر و با حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران برگزار شد. ناتالی بلان، جغرافیدان و پژوهشگر، مدیر لابراتوار پژوهشی «لادیس»، استاد دانشگاه پاریس دیدرو (پاریس ۷) و متخصص در موضوعات «طبیعت در شهر» و «زیبایی‌شناسی محیطی» است.


چکیده مقاله ۶

روایت منظر در دیوارنگاری | بهنام زنگی

شهر جامع‌ترین مجموعه از دستاوردهای بشر در طول تاریخ است که از حاصل جمع آثار او در عرصه‌های فرهنگ، معماری، صنعت، هنر، ارتباطات اجتماعی، دانش، اخلاق و سیاست به وجود آمده است. منظر شهری با این وصف می‌تواند مبیّن کیفیت ارتباط این عرصه‌ها با یکدیگر و افاده معنای آن‌ها در کالبد شهری باشد. هنرهای شهری در پدیدارشدن منظر شهری همچون زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن نقشی بسزا دارند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 71 اردیبهشت 1398

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۷

زیبایی محیطی | امین حبیبی

فهم زیبایی همواره یکی از دغدغه‌های اندیشمندان و فلاسفه در طی قرون مختلف بوده است. در دهه‌های اخیر زیبایی‌شناسی منظر به‌عنوان رویکردی مؤثر در شناخت و ادراک محیط توانسته است نقشی برجسته در ادبیات موضوعی منظر ایفا نماید. به همین دلیل شناخت جهت‌گیری‌های گوناگون در طراحی زیبایی‌شناسی منظر و شاخص‌های ترجیح زیبایی‌شناسی در منظر شهر ازجمله ضروریات مورد بررسی در این زمینه است. این مقاله با طرح این سؤال آغاز می‌شود که نسبت شاخص‌های زیبایی‌شناسی محیط در منظر شهر چیست؟ جهت پاسخ به این سؤال این فرضیه که می‌توان با مدون ساختن شاخص‌های زیبایی‌شناسی به مدلی جهت فهم و درک زیبایی محیط بر مبنای اجزاء شکل‌دهندۀ آن رسید شکل‌گرفته است.


چکیده مقاله ۸

جایگاه باغ‌مجسمه در فضای شهری تهران | پدیده عادلوند

باغ‌مجسمه یکی ازکامل‌ترین نمونه‌های تعامل هنر و طبیعت در شهر است که پیشینه‌ای در غرب و فرهنگ اروپایی دارد و شکل کلاسیک آن به دوران باستان می‌رسد. پس از دوران مدرن، باغ‌مجسمه گونه‌ای جدید از هنر محیطی به شمار می‌رود که رابطه انسان، طبیعت و منظر را به تجربه می‌گذارد. در دوران قاجار، تحت تأثیر هنر غرب، مجسمه به عنوان گونه‌ای از هنر عمومی وارد فضای شهری شد و بعضاً به عنوان نمادی از تجدد در باغ‌های خصوصی قرار گرفت.

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 3 (2)

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + نوزده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا