تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۳ زمستان ۱۳۹۴ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۳۳ زمستان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۳ (بخش۱)

۱- باغ به روایت نقاش | سید امیر منصوری
 
۲- پدیدارشناسی دیوار در باغ ایرانی |سید امیر منصوری
 
۳- شارباغ ایرانی، جایگاه باغ ایرانی در منظر شهری | مهدی شیبانی ، مریم اسماعیل‌دخت
 
۴- منظر ترحیمی در پادشاهی دهلی، الگوی چهارباغ در منظر ترحیمی پیش از مغول (۱۵۵۵-۱۲۰۶ م.) | ایو پورتر
 
۵- معماری کوشک، کوشک‌های نُه قسمتی در باغ ایرانی | حشمت‌الله متدین، رضا متدین
 
۶- ‌اقامتگاه شاهی «عباس آباد»، «گوشۀ عیش» شاه‌ عباس اول در مازندران | ژان-دومینیک برینیولی
 
۷- همنشینی آب، گیاه و نظرگاه، به دنبال کهن‌الگوی باغ ایرانی | وحید حیدرنتاج ، اسحق رضازاده
 
۸- نظر هندی- ایرانی، باغ‌های دِکَن در جنوب هند | علی اکبر حسین
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۳۳

باغ به روایت نقاش | سید امیر منصوری

تصویر باغ در مینیاتور ایرانی، اغلب، گزیده‌ای از کل باغ است در موقعیت‌هایی غیرواقعی. مهم‌تر از همه، دیوار باغ است که با خطی بُرنده، محیط باغ را از بیرون آن جدا می‌کند. سپس آب‌نما، که غالباً به‌صورت پلان از بالا دیده می‌شود با ماهیان و پرندگانی که روی آن شنا می‌کنند، بعد، سراپرده‌ای که شخصیت اصلی بر تختی در آن نشسته و در آخر بخش‌هایی از عمارت‌های باغ که بی‌آنکه تصویر واضحی از معماری به دست دهد، پنجره‌هایی را به روی باغ و بلکه بیرون آن می‌گشاید.

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۳۳

پدیدارشناسی دیوار در باغ ایرانی |سید امیر منصوری

هنر باغسازی ایرانی، محصولی از فرهنگ و تمدن ایرانیان است که عناصر و اصول آن به‌اندازۀ کافی شناخته‌نشده است. غیر از خیابان اصلی یا جوی آب روان، باغ ایرانی از عناصری تشکیل می‌شود که باید هویت و نقش آن‌ها در ایجاد مفهوم باغ بازشناسی شود. دیوار محوطه، که در همۀ نمونه‌های اصیل باغ ایرانی تکرار می‌شود، از آن دست عناصری است که میان ساده‌اندیشی عملکردی با پیچیدگی فرهنگی نمادین سرگردان است.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۳۳

شارباغ ایرانی، جایگاه باغ ایرانی در منظر شهری | مهدی شیبانی ، مریم اسماعیل‌دخت

در شهرهای سنتی ایران، ریتم قرارگیری دانه‌های شهری بسته به شیوه تأمین آب شهرها شکل گرفته است. در این میان باغات ایرانی نقشی کلیدی در شکل‌گیری پیکره شهر و منظر شهرهای سنتی داشته و عامل پیوستگی دانه‌های معماری، زیرساخت‌های سبز و اندام‌های طبیعی شهر به شمار می‌رود. سه عامل آب، گیاه و دانه‌های معماری ساختار و پیکره شهرهای سنتی ایران را شکل داده است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 44 پاییز 1397

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۳۳

منظر ترحیمی در پادشاهی دهلی، الگوی چهارباغ در منظر ترحیمی پیش از مغول (۱۵۵۵-۱۲۰۶ م.) | ایو پورتر

معماری ترحیمی در هندِ دوران پیش از مغول، نمونه‌های بی‌شماری از فرم‌ها و فضاها ازجمله باغ‌ها را شامل می‌شود. مفاهیم شکل‌دهنده به این خاک‌سپاری‌ها به‌صورت قابل‌توجهی در ارتباط با عادت و رسوم زیارت یا همان بر سر مزار رفتن است. ازجمله آنچه در مقابر افراد بزرگ و مقدس مانند مقابر بزرگان چشتیه‌ (chishti) و همچنین پادشاهان باستان می‌بینیم. در هند از اوایل سده ۱۳ تا میانه سده ۱۶، سیر تحول منظر و معماری در مسیری متضاد با یکدیگر، هم در مقیاس و هم در فضاها پیشرفت.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۳۳

معماری کوشک، کوشک‌های نُه قسمتی در باغ ایرانی | حشمت‌الله متدین، رضا متدین

کوشک مهمترین عنصر معمارانه در باغ های ایرانی و نشان‌دهنده نهایت ذوق و هنر ایرانی در ترکیب باغ و بناست. معمولا این بناها را در فضای میانی باغ و در محل تلاقی دو محور طولی و عرضی به گونه ای می ساختند که از چهار طرف دیده شده و تاثیر ترکیب هندسی چهارباغ ایرانی را دوچندان کند. اگرچه به‌لحاظ شکل‌گیری و دسته‌بندی ساختاری، گونه‌های نسبتاً متفاوتی از این فضاهای معمارانه در ترکیب باغ‌های ایران دیده می‌شود. 

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 22 بهار 1392 (1)

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۶

اقامتگاه شاهی «عباس آباد»، «گوشۀ عیش» شاه‌ عباس اول در مازندران | ژان-دومینیک برینیولی

در میان کاخ‌های شاه‌عباس اول در مازندران، عمارت عباس‌آباد به جهت ویژگی‌های بارزی که دارد، قابل‌توجه است. این عمارت را می‌توان محل تلاقی باغسازی غیررسمی و باغسازی رسمی دانست؛ چنانکه در آن یک دریاچۀ مصنوعی که عناصر باغسازی آزادانه اطرافش شکل‌گرفته‌اند و فضایی کاملاً هندسی که با ارتفاع از سطح دریاچه قرارگرفته، به هم متصل می‌شوند. همزیستی این دو بخش و ارتباط نزدیک این اقامتگاه با طبیعت جنگلی اطراف، نمایانگر نوعی ارتباط اصیل میان برخی از باغ‌های صفوی با منظر طبیعی است؛ رابطه‌ای که به‌صورت تمایل برای «حفظ» یا «بازتولید» طبیعت با ویژگی‌های بکر و رام نشدۀ آن بروز می‌کند.

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۷

همنشینی آب، گیاه و نظرگاه، به دنبال کهن‌الگوی باغ ایرانی | وحید حیدرنتاج ، اسحق رضازاده

علی‌رغم مطالعات بسیار در مورد باغ ایرانی و وجوه مختلف آن خصوصاً در دهه‌های اخیر، ابعاد ناشناخته و مورد اختلاف در باب دلایل شکل‌گیری و هندسه باغ بسیار زیاد است. در این بین الگوی چهارباغ، که باغ را حاصل دو محور متعامد با وجود کوشکی در محل تقاطع می‌داند، با استناد به برخی شواهد چون نقوش برجسته چلیپایی و توصیف از بهشتی که آدم ابوالبشر از آن رانده شده‌است، به عنوان کهن الگوی باغ ایرانی معرفی شده‌است.


چکیده مقاله ۸

نظر هندی- ایرانی، باغ‌های دِکَن در جنوب هند | علی اکبر حسین

این مقاله به بررسی برخی از باغ های هندی-ایرانی قرن شانزدهم و هفدهم در منطقۀ «دکن»، در جنوب هند می پردازد. مدعای مقاله این است که نوع زمین و شیوۀ مدیریت آب در جنوب هند گونه ای از منظر را پدید آورده که به طور قابل ملاحظه ای با آنچه در شمال هند و ایران وجود دارد متفاوت است. باغ های دکن که در نزدیکی منابع فراوان آب قرار گرفته‌اند، پاسخی به بستر جغرافیایی و فرهنگ بومی هستند. عمارت هایی که در میان آب ساخته شده‎‌اند و جزئیات استخرهایی که در دوران پادشاهیِ عادل شاهیان در نزدیکی «بیجاپور» ساخته شده‌اند شاهد این امر هستند.

ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 11 (1)

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 14 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا