تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۳۰ بهار ۱۳۹۴ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۳۰ بهار ۱۳۹۴

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۳۰ (بخش۱)

۱- حیات به روایت ایرانیان | سید امیر منصوری
 
۲- چهارباغ یا چارباغ؟ | آزاده شاهچراغی
 
۳- زیباشناسی سد و اعتلای منظر | مینا تمنایی ، مریم طباطبائیان
 
۴- فلسفۀ منظر | آیدا آل هاشمی
 
۵- رمزگشایی از سنگ برجسته بیشاپور | گزارش : علی نیکویی
 
۶- ‌زیباشناسی فضای عمومی؛ هنر به مثابه ابزار | مارتین بوشیه
 
۷- قرائت نقش خیابان در شهر | استفان دوآدی
 
۸- منظر خیابان نفوذی؛ تأثیر خیابان‌های نفوذی بر منظر شهری پاریس | محمد آتشین‌بار
 

 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۳۰

حیات به روایت ایرانیان | سید امیر منصوری

بنا به روایت کاوش‌های باستان‌شناسی، معبد از قدیمی‌ترین نمونه‌های معماری انسان‌ها بوده که بر شکل‌گیری بناهای دیگر انسان‌ساخت همچون خانه و کاخ اثر گذاشته است. انسان‌های دوران باستان، که فهم ویژه خود از جهان و هستی را داشتند، برای ایجاد «رابطه» با آن، به تجسم اعتقاد خود می‌پرداختند. اشیاء و عناصری را به عنوان نماد قدسیت، جهان والا و خیر مطلق انتخاب می‌کردند و آنها را در صحنه زندگی خود به کار می‌گرفتند. این‌چنین بود که زیباآفرینی آغاز شد.
زیبایی، صورت وجود برتر است و زیبا‌سازی، فرآیند معنابخشی به محیط زندگی که در جزء و کل عناصر پیرامون اثر می‌گذارد.

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۳۰

چهارباغ یا چارباغ؟ | آزاده شاهچراغی

«چهارباغ» صحیح است یا «چارباغ»؟ این سؤال اصلی نوشتار پیش روست. هرگاه برای فهم عمیق‌تر این پدیده به متون تاریخی، کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، زندگینامه‌ها و حتی کتیبه‌ها سر می‌زنیم مشاهده می‌کنیم که واژه «باغ» به عرصه‌ای دلپذیر، پر از گل، گیاه، درخت و آب جاری، اما منظم و برپایه هندسه‌ای مشهود، اطلاق شده است. در این میان«چهارباغ»  یا شاید «چارباغ» اشاره‌ای به الگوواره نظم‌دهنده به آب ، گیاه و بنا در عرصه‌ای به نام «باغ» است. اما سؤال اصلی اینجاست که چرا گاهی در متون علمی و ادبی حرف «ه»  از واژه «چار» حذف شده است.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۳۰

زیباشناسی سد و اعتلای منظر | مینا تمنایی ، مریم طباطبائیان

فرآیند طراحی و ساخت یک سد ایمن و کارآمد، تلاشی مداوم جهت برخوردهایی درست و اقتصادی با چالش‌هایی مرتبط با زمین‌شناسی، هیدرولوژی و مصالح است. در کنار تحصیل این مطالبات بنیادین، دست‌یابی به زیبایی سد و ارتباط مطلوب میان طرح سد و محیط اطراف آن، ابعاد دیگری است که باید به آن توجه شود. سد به‌عنوان عنصری مداخله‌گر در طبیعت که گستره وسیعی از طبیعت را دستخوش تغییر می‌نماید، ضروری است نه‌تنها زیبایی طبیعت را مخدوش ننموده، بلکه آن را نیز ارتقا بخشد. به دلیل تأثیر مستقیم مشاهده و ارتباط با طبیعت بر سلامت روانی انسان، درصورتی‌که ساخت سد به تضعیف یا نابودی مناظر زیبای طبیعت منجر شود، سلامت روانی انسان نیز به‌ مرور زمان در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات ساختار و کارکرد شهری شماره 2

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۳۰

فلسفۀ منظر | آیدا آل هاشمی

خیلی پیش می‌آید که ما در طبیعت قدم بزنیم و با درجات مختلفی از علاقه و توجه از درختان، جوی‌های آب، مرغزارها و کشتزارها، تپه‌ها و خانه‌ها، و از هزاران تغییر در نور و ابرها یادداشت برداریم. ولی تنها توجه بیشتر به یک مورد مشخص یا کنار هم‌چیدن گروه متنوعی از ابژه‌های متفاوت در یک نگاه، به معنای آگاه بودن ما به ادراک یک منظر۲ نیست. برای ادراک منظر، توجه ما نمی‌تواند تنها به یک مورد در محدوده دیدمان جلب شود. برای اینکه یک منظر شکل گیرد، آگاهی ما باید تمام چیزها را جذب و دریافت کند

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۳۰

رمزگشایی از سنگ برجسته بیشاپور | گزارش : علی نیکویی

در حفاری‌های گروه باستان‌شناسی دکتر علی اکبر سرفراز، در شهر «بیشاپور» در سال ۱۳۸۲، سنگ‌نگاره‌ای کشف شد که هویت فرد تصویرشده بر آن ناشناخته است. دکتر «فریدون آورزمانی» در کارگاه  نظریه‌‌های نو در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۹۳ نتایج بررسی‌های خود از رمز‌گشایی این سنگ‌نگاره را عرضه کرد.

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۶

زیباشناسی فضای عمومی؛ هنر به مثابه ابزار | مارتین بوشیه

امروزه، خروج هنر از حوزه زیباشناسی، همگانی و حتی جهانی شده است. هنر، به هر صورتی که باشد، «ابزار» نمایش پروژه‌های توسعه شهری و سرزمینی شده و از طریق واردکردن هنرمندان در عرصه فرهنگ، به اجتماع نظم داده است. اگرچه هنر نقشی جذاب در جهت جلب خیل مردم و سرمایه‌گذاران ایفا می‌کند، اما در مقابل، سرزمین، شهر و فضای عمومی توسط هنر تغییر شکل می‌یابند، در ارتباط ملموس با هنر عمومی، زمینه‌ای یا «در محل»، حامل پیام زیباشناسانه می‌شوند و به این واسطه، ارتباط مخاطب را با فضای عمومی تغییر داده و با اعطای ابعادی فراتر از عملکرد صرف به آن، غنا می‌بخشند.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 35 تابستان 1395 (2)

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۷

قرائت نقش خیابان در شهر | استفان دوآدی

خوانش «شهر» می‌تواند اقدامی بی‌پایان و کتابی بی‌انتها به‌نظر آید. با وجود این، همه ما برای انجام مؤثر وظایف خود از یک‌سو و شهر، جهت ادامه زندگی و توسعه از سوی دیگر، نیازمند یک دید ساده‌شده است. لذا وجود جلوه‌ای ساده از ادراک ساختار شهر و قدرت مکان‌یابی سریع درون آن، به‌صورت غریزی، ضروری‌ست. در پژوهش‌های گروه مورفوسیتی، تحلیل ساختار شهر تنها با درنظر گرفتن اسکلت آن یعنی شبکه‌ای خطی از خیابان‌ها، انجام شده است. شبیه‎سازی [مدلیزاسیون] خیابان‌ها براساس سنجش شاخص‌هایی ساده چون اتصال‌ و دسترسی آن‌ها، امکان خوانش ساختار و تاریخ شهر را فراهم می‌سازد.


چکیده مقاله ۸

منظر خیابان نفوذی؛ تأثیر خیابان‌های نفوذی بر منظر شهری پاریس | محمد آتشین‌بار

خیابان نفوذی محصول تبدیل خیابان از عنصری منفرد به عنصری مرکب در تحولات شهرهاست که هدف اول آن گشایش دسترسی از میان یک محله متراکم است؛ اما قبل از آنکه یک خیابان‌کشی باشد، عملیات زیرساختی ویژه‌ای با محدودیت‌هایی همچون تخصیص زمین است. خیابان‌های نفوذی از مهم‌ترین‌ فضاهای مؤثر بر ادراک مخاطب از شهر هستند که نقشی مهم را در ارتقا یا تنزل منظر شهری بر عهده دارند. این مقاله در‌صدد است از طریق تبیین ابعاد و تحلیل تفسیری ارزش‌های منظرین خیابان نفوذی و با تکیه بر تجربه پاریس در این زمینه، به ارزیابی کیفی تاثیر این نوع خیابان در منظر شهری بپردازد. 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 62

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا