تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۲۹ زمستان ۱۳۹۳ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۲۹  زمستان  ۱۳۹۳

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۲۹ (بخش۱)

۱- طبیعت گزیده | سید امیر منصوری
 
۲- پردیس هخامنشی خاستگاه باغ ایرانی | شهریار سیروس
 
۳- پنجره، عنصر اصیل منظر؛ زیبایی‌شناسی پنجره در نگارگری دوره صفوی | فاطمه کاتب ، پدیده عادلوند
 
۴- معماری منظرگرا؛ ارتباط بین منظر رود کارون و معماری لبۀ آن | سیده زهرا مردانی
 
۵- GIS برای معماران منظر | انجمن علمی – دانشجویی معماری منظر دانشگاه تهران
 
۶- ‌گردشگری به مثابه نظام معرفت | سید امیر منصوری
 
۷- آمایش منظر و مدیریت گردشگری | پروانه پرچکانی
 
۸- بن‌مایه های محیطی و منظرین : انگیزه توسعۀ گردشگری روستایی | رضا سامه ، آسیه سامه
 

چکیده مقاله ۱ نشریه مجله علمی منظر شماره ۲۹

طبیعت گزیده | سید امیر منصوری

در استخر عباس آباد بهشهر، دنبال چه باید بود؟ دریاچه ای در میانه جنگل و بر بالای کوه؛ با عمارتی در میان آب و باغی در کنار. چرا در میان جنگل درخت ها را بریده اند تا باغ بسازند! و این برکه، در آن ارتفاع بر بالای دره ای عمیق و مشرف به خزر برای چیست؟ امروز در باغ عباس آباد، درختان جنگلی روئیده و جز ته رنگی از محوطه سازی باغ و آب نماهای آن اثر دیگری از باغ نیست. در کناره دریاچه، دو برج آجری، که تأسیسات فشارشکن برای انتقال آب به آب نماها بوده اند، باقی است. بر بالای چشمه عمارت، که به جزیره می ماند، گیاهان هرز روئیده است. 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۲۹

پردیس هخامنشی خاستگاه باغ ایرانی | شهریار سیروس

باغ ایرانی یکی از دستاوردهای مهم و منحصر به فرد فرهنگ ایرانی است که نه تنها در محدودۀ جغرافیایی ایران بلکه در سراسر فلات ایران گسترده و شناخته شده است. آنچه هویت این دستاورد را ارزشی یگانه میبخشد، حضور آن در درازای تاریخ تمدن ایران زمین است. نکته مهم این است که تعریف پردیس نه تنها چراغی بر تمدن زاینده ایران زمین می افکند، بلکه بنابر ضرورت، عنصری حیاتی برای تداوم زندگی باغ ایرانی محسوب میشود.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۲۹

پنجره، عنصر اصیل منظر؛ زیبایی‌شناسی پنجره در نگارگری دوره صفوی | فاطمه کاتب ، پدیده عادلوند

نگارگری از زمره هنرهای سنتی است که زبان و بیان آن از ویژگیهای منحصر به خود تبعیت می کند. بسیاری از پژوهشگران از یکسو با دیدگاه های مختلف که اغلب دنباله رو رویکردهای سنت گرایی و عرفانی هستند، به مطالعه فراواقعیت های آن پرداخته و از سوی دیگر برخی محققان به دلیل فقدان آثار به جامانده از دوره های پیشین در حوزه های مختلف از جمله معماری، باغ سازی، شهرسازی، هنر و فرهنگ به آن روی آورد ه اند و از خلال خوانش آنها به ویژگیهای سبکی این حوزهها در هر دوره پی می برند. به گواه ادبیات و تاریخ معماری ایران، پنجره به عنوان یک عنصر عملکردی از همان ابتدای تاریخ سکونت در معماری ایران باستان و دوران اسامی حضوری پررنگ داشته، به طوری که نقش نوررسانی و تهویه هوای داخل ابنیه را عهده دار بوده است.

ادامه مطلب
نشریه پژوهش های برنامه ریزی شهری شماره 6

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۲۹

معماری منظرگرا؛ ارتباط بین منظر رود کارون و معماری لبۀ آن | سیده زهرا مردانی

توجه ایرانیان به مناظر طبیعی خصوصاً آب همواره در شکل گیری سکونتگاههای آنها تأثیرگذار بوده که این توجه از نیاز ساکنین منطقه به آب نشأت گرفته است. در بین زرتشتیان و مسلمانان آب عنصری مقدس و لازمۀ طهارت بوده است. ایرانیان گاه با شکل گیری سکونتگاه ها در اطراف آب و گاه با انتقال آب به درون سکونتگاه ها نظیر اتفاقی که در فات مرکزی می ‌افتد، بر اهمیت آب تأکید می کنند. 

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۲۹

GIS برای معماران منظر | انجمن علمی – دانشجویی معماری منظر دانشگاه تهران

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا GIS سالهاست که به ابزار رایج برای طراحان منظر در محیط های بزرگ بدل شده است . این سیستم انقلابی در نحوۀ تولید طرحها توسط معماران منظر ، شناسایی منظر ، تلفیق سیاستهای عمومی ، هدایت کارهای پژوهشی و همکاری با کارشناسان سایر حوزهها به وجود آورده است . بسیاری از معماران منظر این واقعیت را درک کرد ه اند که فنآوری GIS در حال تبدیل به یک استاندارد برای مؤسسات و طراحی حرفه ای است و به عنوان ابزاری پایه ای در برنامه ریزی و طراحی منظر در مقیاسهای متنوع مورد استفاده قرار میگیرد .

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی مدیریت شهری و روستایی 38

دریافت کامل مقاله  


چکیده مقاله ۶

گردشگری به مثابه نظام معرفت | سید امیر منصوری

۱. تصویر رایج گردشگری در ایران، در نمونه های سطح بالا، راهنمایی است که در میان فضاهای یک مجموعه تاریخی به گروه گردشگران توضیحاتی درباره شهرت بنا می دهد: سال ساخت، دوره حکومتی، اندازه ها، تعداد اجزاء مهم، سبک کلی و روایتهای هیجان انگیزی که از مجموعه چهره ای رمزآلود و ماورایی می آفریند. گردشگر پس از مراجعت، به سرعت داده های نخستین را به فراموشی می‌سپارد و از ترکیب داستان ها و افسانه‌های وابسته، که با شاخه های سست به مجموعه تاریخی متصل شده تصویری افسانه ای می سازد که با حقیقت شیء  فاصله زیاد دارد و امکان بهره‌مندی از تجربه تاریخی را به حداقل می‌رساند.

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۷

آمایش منظر و مدیریت گردشگری | پروانه پرچکانی

گردشگری، ابزار تعامل و تبادل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین جوامع گوناگون بوده و تعامل بین «انسان » ،«محیط » ،«تاریخ » و «فرهنگ » در آن به عینی‌ترین شکل ممکن تبلور یافته است. رویکرد همپیوند و یکپارچه مدیریتی به منظور بهره برداری از منابع و رفع نیازهای موجود با دیدگاه حفاظتی وآینده نگر و همچنین تنظیم فعالیت ها درجهت بهبود زندگی، حفظ یکپارچگی، تعادل اکولوژیکی و هویت فرهنگی گردشگری با عملکرد آمایش منظر میتواند به عنوان پارادیم جدیدی در حوزه گردشگری مطرح شود.


چکیده مقاله ۸

بن‌مایه های محیطی و منظرین : انگیزه توسعۀ گردشگری روستایی | رضا سامه ، آسیه سامه

مقاله حاضر با طرح چگونگی تحقّق امر گردشگری در روستاها به دنبال انگیزشی است که در خور موضوع و متناسب با مسایل واقعی جاری در یک محیط روستایی باشد. در این راستا ابتدا به معرفی ابعاد و ظرفیتهای محیطی یک روستا پرداخته شده است تا از این منظر امکان فراخوانده شدن روستا به عنوان یک زمینه مناسب جهت بازدید و گردش به نحوی توجیه شود.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 60 خرداد 1397

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا