آثار معماری ایرانبازسازی شدهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدفاترکاربریمشهدمهندسین مشاور شارستانموزهموزه ها و نمایشگاه

مرمت و بازسازی موزه توس | مهندسین مشاور شارستان

مرمت و بازسازی موزه توس
معمار: مهندسین مشاور شارستان

موقعیت:ایران، مشهد، طوس
وضعیت: 
بازسازی شده
تاریخ ساخت: ۱۳۸۴
کاربری: فرهنگی
مدیرپروژه: بهروز احمدی
همکار طراحی: فرهاد فریدنیا


مرمت و بازسازی موزه توس
مرمت و بازسازی موزه توس

درباره پروژه  مرمت و بازسازی موزه توس

ساختمان موزه توس، یکی از چند ساختمان طراحی و ساخته شده توسط مهندس هوشنگ سیحون در محوطه آرامگاه فردوسی در شهر توس می باشد که در نیمه دوم دهه ۴۰ خورشیدی طراحی و ساخته شده است. کاربری این ساختمان در ابتدا جهت چایخانه و رستوران برای گردشگرانی در نظر گرفته شده بود که برای بازدید از مقبره فردوسی به سایت ۶ هکتاری مجموعه وارد میشدند.

روند مرمت پروژه

در دهه ۷۰ طرحی برای نوسازی و تغییر فضاهای داخلی ساختمان از سوی میراث فرهنگی خراسان در نظر گرفته شده بود که بر اساس آن پوشش بتنی ساختمان با آجر زرد و قرمز رنگ پوشیده شده و نمایی کاملاً سنتی و متفاوت با کالبد اولیه ساختمان طراحی شده بود. در ادامه تخریب بخش های فوقانی ساختمان آغاز شده تا بتوان با ایجاد سقفی مسطح به کیفیتی نزدیک به طرح سنتی جدید رسید.

با تغییر ریاست میراث فرهنگی در اوایل دهه ۱۳۸۰، دستور توقف تخریب و تغییرات ایجاد شده اعلام شد. مسئولین طرح تصمیم به بازگرداندن ساختمان به وضعيت قبلي اش داشته كه پس از بررسي، از اين مشاور باتوجه به پشتوانه تجري و علمي در امور موزه ها جهت همكاري دعوت بعمل آمد.

ادامه مطلب
خانه پلاک یک|حسام عندلیب، رزا عطارد

پس از بررسي هاي اوليه و انجام مراحل مقدماتي طرح در ارديبهشت ماه ۱۳۸۲، براساس توافق مسئولين سازمان ميراث فرهنگي و این مهندسین مشاور، مقرر شد تا شكل و كاربري ساختمان تا حد امکان به حالت سابق برگردانده شود و فضایی برای نمایش مدارک مرتبط با شاهنامه ایجاد گردد. بدین سبب با رجوع به مدارک اولیه طرح، و یافتن پلان و نماهای ساختمان، تلاش به ترسیم و ساخت مجدد و ترمیم بخش های تخریب شده پرداخته شد. در فضاهای داخلی ساختمان از مصالح مقاوم استفاده شد به گونه ای که دیوارهای داخلی با آجر نما و به رنگ سفید پوشیده و از کاشی سبز رنگ در بخش هایی از دیوار و ویترین های نمایش استفاده شد. سطح کف سختمان با سنگ تراورتن سفید رنگ پوشیده شد و از سنگ با رنگ زرد برای نمایش خطوط پلان پیشین استفاده شد تا یاد آور فضاهای سابق ساختمان باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شش =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا