آثار معماری ایرانپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترساختمان های اداریعسلویهکاربریمهندسین مشاور شارستان

مجتمع اداری پارس جنوبی | مهندسین مشاور شارستان

مجتمع اداری پارس جنوبی
معمار: مهندسین مشاور شارستان

موقعیت:ایران، عسلویه
وضعیت: 
ساخته شده
مساحت: ۲۴۰۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت: ۱۳۹۳۱۳۸۴
کاربری: اداری
مدیر پروژه: بهروز احمدی، جمشید لیثی
طراح: مهدی نیک‎طبع
سازه: شهرام میرسعیدی
تأسیسات مکانیکی: محمود زری‏باف
تأسیسات برقی: محمدحسن رهنمایی
نقشه‎های اجرایی معماری: فرهاد فریدنیا، امیرعلی خلیل ناجی
سرپرست نظارت: آیدین زواره
نوع تأسیسات/نوع سازه: تهویه مطبوع/اسکلت بتنی
کارفرما: شرکت گاز پارس جنوبی
عکاسی پروژه: سینا احمدی


مجتمع اداری پارس جنوبی
مجتمع اداری پارس جنوبی

درباره پروژه  مجتمع اداری پارس جنوبی

میدان گازی پارس جنوبی یکی از وسیع ترین میادین گازی جهان و مشترک میان ایران و قطر در آبهای خلیج فارس می باشد. این میدان گازی در سال ۱۳۵۰ خورشیدی یافت و نخستین استخراج آن در سال ۱۳۶۸ شروع شد. در ۲ دهه گذشته فازهای متفاوتی از این میدان گازی به بهره برداری رسید. فعالیت های گسترده ای در ساحل بندر عسلویه در استان بوشهر در حال انجام است. شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی (SPGC) به عنوان یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی گاز ایران، متشکل از شش بخش و زیرشاخه در ۱۳۸۳، مشاور شارستان را به عنوان طراح ساختمان مرکزی در بندر عسلویه انتخاب نمود تا بتواند با ایجاد ساختمانی درخور مجموعه وسیع پارس جنوبی، کلیه دفاتر و ادارات زیرمجموعه این سازمان را در یک بنای وسیع تجمیع گرداند.

ادامه مطلب
مسجد دانشگاه ادیبان | استودیو هرم

روند کار پروژه 

بدین منظور زمینی به مساحت تقریبی ۲ هکتار در فاصله ای مشرف به دریا و کوه و در مجاورت تاسیسات گازی پالایشگاه انتخاب گردید. تیم طراحی این مجموعه با اطلاع از چارت سازمانی و نیازهای کارفرما دیاگرام کلی ساختمان را به گونه ای ترسیم نمود که نخست؛ هر بخش از مجتمع در یک تراز قرار گیرد که نتیجتا ساختمان احداث شده در هفت طبقه احداث گردد.

ویژگی چیدمان فضاهای ساختمان و کلیت معماری آن 

با توجه به شرایط اقلیم عسلویه، ساختمان به صورت کلی درونگرا می باشد.

حیات مرکزی سرپوشیده سطح داخلی ساختمان را به دو بال شمالی و جنوبی تقسیم می گرداند. بخش اداری ساختمان در بالهای شمالی و جنوبی جایگزاری شده است. حوض فیروزه ای رنگی نیز در میانه حیاط تعبیه شده تا فضایی مناسب برای گذران دقایق استراحت کارکنان مجموعه باشد.  با توجه به شرایط اقلیم گرم در عسلویه، برای ایجاد شرایط آرامش از لحاظ گرما و همچنین تامین نور کافی برای فضای حیاط مرکزی، از صفحات شفاف پروپیلن برای پوشش بام در فضای حیاط مرکزی استفاده شده است. بدنه شرقی و غربی به فضاهای سرویس، خدماتی و ارتباطی ساختمان اختصاص داده شده است. در مجموع ۸ آسانسور سیلندری و چهار پلکان، ارتباط عمودی در این ساختمان هفت طبقه را تامین می گردانند. و بدنه داخلی ساختمان، در مجاورت حیاط مرکزی با شیشه های تیره رنگ پوشیده شده است که علاوه بر تامین نور برای فضاهای اداری، شرایط امنیت و دید داخل دفاتر را نیز تامین می گردد. اتاق مدیران در ضلع جنوبی و در فضای دایره ای بزرگ در نظر گرفته شده است که بر نمای ساختمان نمود فراوان داشته و بخشی شاخص در حجم اصلی ساختمان است.

ادامه مطلب
پنجمین دوره جایزه معماری آسیا 2A سال ۲۰۱۹

همگونی ساختمان با محیط

در طراحی ساختمان علاوه بر تامین نیازهای کارفرما تلاش شده تا از لحاظ ظاهر معماری، ساختمان همگون با تاسیسات و ساختمان های پیرامونی در محوطه پالایشگاه باشد. بدین منظور تلفیق احجام سیلندری در مجاورت خطوط نواری بر روی بام و همچنین استفاده از مصالح صنعتی برای پوشش نما، تلاشی بوده تا شخصیت این ساختمان را همگون با کیفیت معماری آن گرداند. در مجموع تلاش گردید تا فضای اداری مناسب با کیفیت بالا برای مجموعه گاز پارس جنوبی طراحی و ساخته گردد تا کلیه دفاتر این سازمان که در فضاهای موقت فعالیت داشتند، در یک فضا و به صورت همسو و هماهنگ به فعالیت بپردازند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا