تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۲۱ زمستان ۱۳۹۱ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۲۱ زمستان ۱۳۹۱

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۲۱ (بخش۲)

۹- راهبردهایی برای مدیریت نورپردازی شهر | سید امیر منصوری
 
۱۰- منظر شبانه در تهران؛ ارزیابی ظرفیت‌ها و ضرورت‌ها | رضا بصیری مژدهی ، حمیدرضا محملی ابیانه
 
۱۱- امتداد منظر روز در شب؛ برنامه‌ریزی منظر شبانه در پاریس | عطیه غفوری
 
۱۲- انسان، شب، شهر؛ مروری بر جشن نور لیون | آرزو منشی‌زاده
 
۱۳- ‌نورافشانی منظر تاریخی؛ احیای مرکز تاریخی «کانازاوا» با تکیه بر نورپردازی | فاطمه‌السادات شجاعی
 
۱۴- ‌بازآفرینی چهره یک خیابان؛ احیای خیابان «آچه» با نورپردازی شکسته | محمد جمشیدیان

۱۵- ‌نورپردازی تعاملی؛ رویکرد پروژۀ Light Scraper | سعید غلام‌پور ، ماریه مهران‌نژاد

۱۶- ‌فانوس‌های طبیعی؛ رویکرد هویتی در نورپردازی هلسینکی | نیوشا قاسم ، مهگل احمری

۱۷- ‌تابش هویت؛ نورپردازی میدان تئاتر در شهر روتردام | مهسا حبیبی ، شاه‌گل نورمحمدبیک

۱۸- ‌عملکرد یا فرهنگ؟ دو رویکرد متفاوت در خلق منظر شبانه | فرزانه حاجی قاسمی ، سمانه ضامنی


چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۲۱

منظر شبانه در تهران؛ ارزیابی ظرفیت‌ها و ضرورت‌ها | رضا بصیری مژدهی ، حمیدرضا محملی ابیانه

مفهوم منظر شهر با عینیات و ذهنیات یک شهر توأمان در ارتباط است. بنابراین، برای مدیریت این مفهوم در شب، افزون بر تجلیات کالبدی ـ عملکردی شهر باید بر مباحث ادراکی شهروندان که شاید ریشه در هویت، آیین و رسوم دیرین آنها داشته باشد نیز تمرکز کرد. با پذیرش چنین فرضی، الگوی مناسب برای مدیریت “منظر شهری شبانه” را باید الگویی دانست که هم تجلیات و زیبایی‌های کالبدی و عملکردی شهر را باز می‌نمایاند و هم بر مؤلفه‌های ادراکی و روان‌شناختی شهروندان از شب نظر دارد.


چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۲۱

امتداد منظر روز در شب؛ برنامه‌ریزی منظر شبانه در پاریس | عطیه غفوری

در سه قرن اخیر، بسیاری از مردم دنیا، پاریس را به عنوان شهر نور می‌شناسند؛ این شهر در ابتدا به دلیل آنکه در عصر روشنگری مهم‌ترین مرکز آموزشی اروپا به شمار می‌رفت و بعدها به دلیل نورپردازی شبانة خیابان‌های آن به این نام مشهور شد. شب‌های پاریس روشن و زیباست. این زیبایی که برآمده از توجه به شدت نور و رنگ آن و انتخاب‌های دقیق و حساب‌شده برای روشنایی معابر و نورپردازی المان‌های تاریخی و بناهای مهم است، تصویری رویاگونه از شهر در ذهن مخاطبان بر جای می‌گذارد.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 30 زمستان 1394 (2)

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۲۱

انسان، شب، شهر؛ مروری بر جشن نور لیون | آرزو منشی‌زاده

برگزاری رویدادهایی در مقیاس‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بصورت سالانه یا به مناسبتهای مختلف همچون اعیاد ملی، بزرگداشت و یادبودها با تجمعات متمرکز یا پراکنده در سطح شهرها یکی از عوامل پویایی و سرزندگی فضاهای شهری است که تأثیرات کالبدی و اجتماعی قابل توجهی بر فضاهای شهری می‌گذارد. از جملة این رویدادها جشن‌هایی با موضوعیت نور و روشنایی است که به صورت سالانه و خود جوش یا تحت نظارت مدیریت شهری در چندین نقطة جغرافیایی جهان برگزار می‌شود. شهر لیون که یکی از چند شهر اول فرانسه شناخته می‌شود، امروزه با میزبانی بین‌المللی جشن نور (Fête des lumières)و با عنوان پایتخت نور به استقبال پروژه‌های هنری و نوآور در زمینه نورپردازی می‌رود. 

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۲۱

نورافشانی منظر تاریخی؛ احیای مرکز تاریخی «کانازاوا» با تکیه بر نورپردازی | فاطمه‌السادات شجاعی

در یک دهة اخیر مسئولین شهری برای احیای خیابان آچه (Atjeh) واقع در شهر روتردام هلند، که با مشکلات اجتماعی و امنیتی، به خصوص در زندگی شبانه مواجه بوده، به دنبال راهکاری نوین بودند. در نهایت راهکار انتخابی، نه رویکردی مرمتی و کالبدی به خیابان، بلکه ایده‌ای منظرین بود که به نورپردازی شبانه آن مربوط می‌شد. این ایده به نام Broken Lighting یا «نورپردازی شکسته» با ارتقای کیفی زندگی شبانة خیابان، نجات‌بخش هویت و ارزش‌های ازدست‌رفتة خیابان شده است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 7 بهار 1389 (1)

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۴

‌بازآفرینی چهره یک خیابان؛ احیای خیابان «آچه» با نورپردازی شکسته | محمد جمشیدیان

شهروند منبع حیاتی هر شهر به شمار می‌آید. در عصر ما استعدادها، خواست‌ها، انگیزه‌ها، رویاها و خلاقیت شهروندان به تدریج جای مزیت‌های سنتی شهرها مانند موقعیت مکانی، منابع طبیعی و نزدیکی به بازارها را می‌گیرد. خلاقیت کسانی که در یک شهر زندگی می‌کنند یا امور آن را در دست دارند، متضمن موفقیت آن شهر در دنیای آینده است. با بزرگ و پیچیده‌تر شدن شهرها و پدیدار شدن چالش‌های مدیریت شهری، شهرها به تدریج به آزمایشگاه‌های تولید انواع راه حل فناورانه، مفهومی و اجتماعی برای مسایل ناشی از رشد تبدیل می‌شوند. 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۵

نورپردازی تعاملی؛ رویکرد پروژۀ Light Scraper | سعید غلام‌پور ، ماریه مهران‌نژاد

حدود یک قرن است که نورپردازی در شهر به عنوان بستر و حوزه‌ای از هنر شهری مورد توجه قرار گرفته است .امروز نورپردازی شهری همگام با پیشرفت‌های تکنولوژیکی و مطرح شدن نظریه‌های اجتماعی و شهرسازی در حوزه‌های گوناگون مورد آزمایش قرار می‌گیرد و به منظر شهر تنوع می‌بخشد. در این زمینه یکی از حوزه‌های نوین شهرسازی و جامعه‌شناسی شهری، حوزه طراحی تعاملی و مشارکتی است که تنها طراحی و یا برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده منظر شبانه شهر را شکل نمی‌دهد، بلکه میزان و نحوه حضور مردم در فضای شهری تعیین کننده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۶

فانوس‌های طبیعی؛ رویکرد هویتی در نورپردازی هلسینکی | نیوشا قاسم ، مهگل احمری

فضای جمعی در یک شهر، باید ضمن برخورداری از هویت مشخص و ویژه‌ای برای خود، از لحاظ بصری نیز متفاوت‌تر، خواناتر و خاطره‌انگیزتر از دیگر فضاهای شهری باشد. در حقیقت یک فضای جمعی برای اینکه در خاطره‌ها ثبت شود و در عین حال در هویت کلی شهر نیز نقش بازی کند، باید در عین متفاوت و ویژه بودن، پیوستگی و همخوانی ماهرانه‌ای نیز با سایر فضاهای شهری داشته باشد. از آنجا که امروزه بخش عمدۀ ادراک شهروندان از شهر و فضاهای شهری در شب رخ می‌دهد، بنابراین زندگی شبانه شهر به دغدغه‌ای برای مدیران و برنامه‌ریزان شهری تبدیل شده است. در حقیقت بخش عمده‌ای از هویت فضاهای جمعی در شهر وابسته به منظر شبانه آن است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۷

تابش هویت؛ نورپردازی میدان تئاتر در شهر روتردام | مهسا حبیبی ، شاه‌گل نورمحمدبیک

امروز سبک زندگی انسان شهرنشین فضا‌های منعطفی را می‌طلبد که بسته به نوع نیازهای متنوع و گاه متضاد در طول روز یا شب بتواند از آن استفاده کند. نورپردازی نه تنها به لحاظ عملکرد استفاده از فضا را میسر می‌سازد بلکه در ایجاد حس امنیت و برقراری ارتباط با فضا برای کاربر اهمیت دارد. میدان تئاتر در مرکز شهر روتردام نمونه‌ای از طراحی با تأکید بر زندگی شبانة شهر است که ایده‌های نورپردازی جوهر اصلی آن را نه تنها در شب که در روز نیز شکل داده است.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله ۱۸

عملکرد یا فرهنگ؟ دو رویکرد متفاوت در خلق منظر شبانه | فرزانه حاجی قاسمی ، سمانه ضامنی

توجه گروه طراحی West8 به منظر و زندگی شبانه از ویژگی‌های متمایزکننده پروژه‌های این شرکت در میان پروژه‌های سایر شرکت‌‌های معماری منظر به شمار می‌رود. در این میان وجه تمایز، طراحی ویژه جزییات و تجهیزات نورپردازی در مقیاس میانه و خرد منظر است. اتخاذ دو رویکرد متفاوت هویتی و عملکردی در آن دو طیف مختلف تجهیزات نورپردازی را در مجموعه پروژه‌های این شرکت شکل داده است.

دریافت کامل مقاله


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 9 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا