تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۹ تابستان ۱۳۹۱ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۱۹ تابستان  ۱۳۹۱

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۹ (بخش۱)

۱- درآمد/ منظر ایرانی: کلاغ‌‌ها و گربه‌ها، این همسایه‌های ما | سید امیر منصوری
 
۲- حیاط مسجد قرطبه، قدیمی‌ترین باغ اسلامی موجود؛ پژوهشی در نظریه‌های بنیادین شکل‌گیری باغ اسلامی | فرتریش راگل
 
۳- زیباشناسی منظر خیابان‌های تهران؛ سیاست‌های زیباسازی خیابان‌های تهران در چهار دوره تاریخی | محمد آتشینبار
 
۴- مجسمه در محیط یا بر محیط؟ نسبت میان مجسمه با محیط و مخاطب | روح اله شمسی زاده ملکی
 
۵- برنارد لاسوس : روشی «بی‌حصر» برای منظر| ماکسیمو ونتوری فریولو
 
۶- ‌سعید سادات‌نیا : کلاغ‌ها موجودات زنده خط آسمان شهر ما هستند | سارا ردایی
 
۷- فریدون جنیدی : تمدن غرب وام‌دار دانش شرق | مهدی پرتار
 
۸- احیای فرهنگ و سنت در منظر معاصر هند؛ تحلیل شیوه معاصر منظرسازی محمد شهیر | مهدیه خواجه پیری
 
 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۱۹

حیاط مسجد قرطبه، قدیمی‌ترین باغ اسلامی موجود؛ پژوهشی در نظریه‌های بنیادین شکل‌گیری باغ اسلامی | فرتریش راگل

مسجد جامع قرطبه قدیمی‌ترین باغ اسلامی دنیا را داراست که همواره واکاری شده است. اگرچه حضور این باغ درحیاط مسجد ضرورت تلقی آن به‌ عنوان نمادی برای “بهشت روی زمین” را تأیید می‌کند، اما صاحب‌نظران قرن‌های ۹ تا ۱۱ به این شکل از آن یاد نمی‌کنند. این مقاله به کشف سیستم مدیریت آب در این باغ می‌پردازد که آبیاری درختان و مناظر اطراف این حیاط_ مسجد را تأمین می‌کند. همان مکانیزم و دانشی که مناظر کشاورزی را بهره‌ور و باغ را شکوفا می‌سازد.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۱۹

زیباشناسی منظر خیابان‌های تهران؛ سیاست‌های زیباسازی خیابان‌های تهران در چهار دوره تاریخی | محمد آتشینبار

پس از انتخاب تهران به عنوان پایتخت توسط «آغامحمدخان قاجار»، تحولات اساسی در ساماندهی و توسعه تهران به وجود آمد. محور این تحولات، کشف «خیابان» به عنوان فضایی قابل سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف بود. ایجاد احساس مطلوبیت هرچه بیشتر در شهر که با زیبایی خیابان رابطه مستقیم دارد، به توسعه بیش از پیش خیابان‌ها منجر شد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 14 بهار 1390 (2)
 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۱۹

مجسمه در محیط یا بر محیط؟ نسبت میان مجسمه با محیط و مخاطب | روح اله شمسی زاده ملکی

میزان موفقیت یک عنصر هنر شهری به زمینه‌گرایی اثر و  هم‌خوانی آن با فرصت‌های ارایه شده محیطی وابسته است. ارتباط بین مجسمه با فضا و نسبت حاکم میان شاخصه‌های فیزیکی (ابعاد، جنسیت) و غیر فیزیکی (موضوع، سبک، کارکرد) مجسمه‌ـ که در فرایند خلق اثر منجر به ایجاد شاخصه‌های ذهنی منظر شهر از جمله ایجاد هویت و خاطره ذهنی مشترک و حس تعلق می‌شودـ با مکان نصب اثر که شامل سه رکن، محیط، معماری و مخاطب است؛ از عوامل تأثیر‌گذار در قابلیت پذیرش مجسمه به عنوان یک مصداق هنر شهری است. تعیین نحوه ارزش‌گذاری و پررنگ‌کردن تعدادی از شاخص‌های ساختاری نسبت به دیگر شاخص‌ها، نقشی مشارکتی است که میان آفریننده اثر و منظرساز به عنوان عنصر هماهنگ‌کننده، مشترک است.

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۱۹

برنارد لاسوس : روشی «بی‌حصر» برای منظر| ماکسیمو ونتوری فریولو

تئوری منظر «برنارد لاسوس» از پژوهشی عمیق در باب وضوح (نور، رنگ، جلوه)-آغاز شده و به مبحث باغ، به مثابه نهایت منظر، منتهی می‌شود؛ آنجاکه زیرساخت‌ها، که در اعماق ریشه دارند، در روند سریع جهانی‌شدن در مقیاس محلی ظاهر می‌شوند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری شماره 28

دریافت کامل مقاله   



چکیده مقاله ۷

فریدون جنیدی : تمدن غرب وام‌دار دانش شرق | مهدی پرتار

دریافت کامل مقاله      


چکیده مقاله ۸

احیای فرهنگ و سنت در منظر معاصر هند؛ تحلیل شیوه معاصر منظرسازی محمد شهیر | مهدیه خواجه پیری

سازگاری و تعامل گروه‌های گوناگون فرهنگی و آیینی در هند سبب تنوع شخصیتی و پدیداری فرهنگ و هویتی ترکیبی برای این شبه قاره شده است. تنوع اجتماعی، اقتصادی و به‌خصوص تنوع فرهنگی و عدم مدیریت آن و همچنین توسعه صنعتی و تکنولوژیک، هند را با بحران هویت در ابعاد مختلف و از جمله در فضاها، فرم‌های زیستی و شهرهای کلان مواجه کرده است. در کنار این، استعمار و به ‌دنبال آن نفوذ شهرسازی و معماری غربی نیز بر بی‌هویتی شهرهای هند دامن زد به‌طوری که امروز جنبه‌های فرهنگی و انطباق اقلیمی در طراحی‌های معماری فراموش شده است.

دریافت کامل مقاله      


منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا