تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۱۰ تابستان ۱۳۸۹ (۱)

 مجله علمی منظر شماره ۱۰ تابستان ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۱۰ (بخش۱)

۱- درآمد چهار نسل متوالی پارک‌های شهری | سید امیر منصوری
 
۲- کنکاشی در مفاهیم بنیادین زبان و اندیشه | فریدون جنیدی
 
۳- نقش رنگ در مفاهیم اجتماعی امروز | حمید نوایی
 
۴- مسئولیت های شهر نسبت به محل بازی کودکان | مینو قره‌بیگلو
 
۵- ‌شکل گیری منظر شهری آیینی در مناسبت های اجتماعی | جلال محدثی
 
۶- ‌سخن نهاد | علیرضا عندلیب
 
۷- نقش مؤلفه‌های اجتماعی در تحقق نوسازی شهری | مجید روستا
 
۸- مقدمه‌ای بر فرایند جایگزینی طبقات اجتماعی در شهر | کیانوش ذاکرحقیقی
 
 

چکیده مقاله ۲ مجله علمی منظر شماره ۱۰

کنکاشی در مفاهیم بنیادین زبان و اندیشه | فریدون جنیدی

شاهنامه فردوسی را باید تاریخ ایران از کهن‌ترین روزگار تاریخ آریایی، در قالب نماد و رمز دانست که با دقتی بسیار، توجه ایرانیان به تاریخ کهنشان و اهمیتی که بر حفظ آن می‌دادند را ثبت کرده است. به گونه‌ای که با مطالعه دقیق شاهنامه می‌توان بسیاری از اسرار چگونگی شکل‌گیری فرهنگ و تمدن آریائیان را تشخیص داد. از جمله این اسرار می‌توان به مسئله چگونگی تمایل آریائیان به یکجا نشیتنی و سپس تشکیل شهرها اشاره کرد.
 

چکیده مقاله ۳ مجله علمی منظر شماره ۱۰

نقش رنگ در مفاهیم اجتماعی امروز | حمید نوایی

توسعه شهری در اغلب کشورهای جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه، محیط شهری و فضاهای عمومی را به حالت معلق و آشفته نگه می‌دارد تاحدی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی هر کشور، نحوه سیاست‌گذاری‌ در محیط‌های شهری را متفاوت کرده است. شهر به عنوان قلمرو زندگی جمعی و با دامنه مطالعاتی متعدد، همواره محل تأمل اندیشمندان و برنامه‌ریزان بوده است. در شهرسازی نوین، نقش رنگ و نحوه مصرف مصالح رنگی و ضوابط مختص آن، جزء مقوله‌های مطالعاتی اغلب جامعه‌های توسعه‌یافته است و منشورهای متفاوتی جهت آرایش‌ سیمای بصری و همچنین سیمای روحی ـ روانی شهرهای این کشورها به ‌وجود آمده است. در اثر گسترش محیط شهری و توسعه ابعاد مختلف آن چه از نظر فیزیکی و چه از نظر مناسبات اجتماعی، شرایط چنان صدق می‌کند که برای ایجاد یک تعادل در محیط و کسب یک بهداشت سالم روحی ـ روانی در فضاهای شهری، به مقوله رنگ و نقش آن در دامنه شهرسازی پرداخته شود و با به ‌دست آوردن منشوری ویژه و مختص با ساختار فیزیکی هر شهر، امکان توسعه‌ای پایدار را به‌ وجود آورد.

ادامه مطلب
سرگذشت اقتباس علوم و فنون جدید
 

چکیده مقاله ۴ مجله علمی منظر شماره ۱۰

مسئولیت های شهر نسبت به محل بازی کودکان | مینو قره‌بیگلو

طرح‌های محیطی علاوه بر بزرگسالان، مخاطبان خردسال و تیزبینی دارد که بسیار بیشتر از آنها تأثیر می‌پذیرند و دنیا را به گونه‌ای کاملاً متفاوت درک می‌کنند. این ادراک، تصویری را در ذهن آنها به وجود می‌آورد که با تصاویری که از محیط در ذهن بزرگسالان ایجاد می‌شود تفاوت اساسی دارد. با همة این اوصاف، فضاهایی (همانند فضاهای بازی) که برای کودکان خلق می‌شود به ابعاد مختلف وجودی کودک توجه ندارد و با نوع ادراک، فعالیت‌ها و نیز نیازهای آنها هماهنگ نیست.این در حالی است که افزایش خانواده‌ها با والدین شاغل، نیاز به مکان‌های خارج از مدرسه را برای گذراندن اوقات فراغت کودکان می‌طلبد. این مسئله درکنار فشار عصر الکترونیک- با وجود محاسنی نظیر بالا بردن سطح آگاهی- از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اطلاع‌رسانی، بازی‌های کامپیوتری، باعث تهدید معصومیت و پاکی دوران کودکی و همچنین از بین رفتن شرایطی که روان‌شناسان از آن به عنوان «فعالیت آزاد» یا «بازی آزاد» نام می‌برند، شده است. در این نوشتار برآنیم که به بررسی انواع مکان‌های بازی کودکان بپردازیم.

دریافت کامل مقاله     

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 32 پاییز 1394 (2)

چکیده مقاله ۵ مجله علمی منظر شماره ۱۰

شکل گیری منظر شهری آیینی در مناسبت های اجتماعی | جلال محدثی

آدمی در طول دوره حیات خویش، با مفهوم زمان به بهانه‌های مختلف مواجه است. مناسبت‌ها۱ به مفهوم نقاط شاخص یک دوره زمانی، در ذهن انسان، جایگاه خاصی داشته و یادآور واقعه یا رویداد مهمی است. در این میان ابزارها و واسطه‌های مختلفی، زمینه‌ساز برقراری ارتباط انسان با زمان می‌شود. محیط زیست آدمی، به‌عنوان ظرف عام زندگی انسان، در برگیرندة همه مظاهر و شئون و لحظه‌های زندگی اوست. محیط طبیعی، با زمینه‌های نهادی خود (روز، ماه، فصل، سال، رویدادهای کیهانی و …) با زمان، هم‌دوش می‌شود و محیط مصنوع نیز، به واسطه حضور انسان، برهمکنش میان نیروهای طبیعت، انسان و عناصر بی‌روح با زمان، نسبت پیدا می‌کند. به‌ این صورت، منظر شهر به مناسبت ایام، هویتی خاص خود می‌یابد و «منظر شهری مناسبتی»، معنا پیدا می‌کند.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۶

سخن نهاد | علیرضا عندلیب

نوسازی شهری ، جریانی مستمر و پایدار

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۷

نقش مؤلفه‌های اجتماعی در تحقق نوسازی شهری | مجید روستا

راهبرد مقابله با زلزله تهران:مقبول يامردود؟

امروزه رویکرد اجتماعی به بافت‏های فرسوده، نقطه عطفی در تاریخچه نوسازی و بهسازی این بافت‏ها در کشور به حساب می‌آید. ویژگی‌های اجتماعی خاص بافت‏های فرسوده، ضرورت توجه به ابعاد اجتماعی را دوچندان می‏کند. برنامه‏ریزی مشارکتی تحت عنوان «برنامه‏ریزی با مردم» به جای «برنامه‏ریزی برای مردم» و همچنین «صحبت کردن با مردم» به جای «صحبت کردن در مورد مردم»، رهیافت و نگاهی برای مداخله و ورود به بافت‏های فرسوده است.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 66 آذر 1397

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۸

مقدمه‌ای بر فرایند جایگزینی طبقات اجتماعی در شهر | کیانوش ذاکرحقیقی

امروزه، بخش‌‌هایی از بافت قدیمی تهران به دلایل مختلف اجتماعی‌- اقتصادی و کالبدی با کاهش شدید جمعیت روبه رو است. این امر سبب شده است تا به‌رغم وجود زیر‌ساخت‌های نسبتاً مناسب در مناطق قدیمی، نه تنها تعداد متقاضیان سکونت و فعالیت در این محدوده کاهش چشمگیری یابد، بلکه با گذشت زمان، نرخ کاهش آن نیز رو به افزایش رود. یکی از فرایندهای خودانگیختة این زمینه در دنیا، فرایند «اصالت‌بخشی» است که از دهه ۱۹۵۰ در آمریکا و اروپا آغاز شده و تاکنون به‌طور متناوب، دوره‌های اوج و فرود متعددی را پشت سرگذاشته و اینک در سال‌های ابتدایی قرن بیست‌ویکم مجدداً مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این مقاله به تعریف واژه اصالت‌بخشی و تبیین فرایند و مراحل مختلف آن به صورت عمومی می‌پردازد و در پایان سعی می‌کند با طرح سؤالاتی، مسیر پژوهش‌های بعدی در این زمینه را هموار نماید.

دریافت کامل مقاله      


 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 10 =

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا