تأليفاتمجلاتمجله علمی منظرمقالات

مجله علمی منظر شماره ۷ بهار ۱۳۸۹ (۲)

 مجله علمی منظر شماره ۷ بهار ۱۳۸۹

فهرست مقالات در   نشریه علمی منظر شماره ۷ (بخش۱)

۹- سخن نهاد/ فضاهای عمومی شهر | علیرضا عندلیب
 
۱۰- تفرجگاه شهری و تحقق حیات مدنی | سید عبدالهادی دانشپور ، مسعود الهی
 
۱۱- شهری برای احترام به مردم | احمد مسجدجامعی
 
۱۲- فضای شهری، زمینه‌ساز عدالت اجتماعی | راضیه رضازاده
 
۱۳- ‌مدیریت کیفی فضای جمعی | نجمه مطلایی ، احسان رنجبر
 
۱۴- ‌فضاهای جمعی در راه جهانی شدن | انسیه قوام‌پور
 
۱۵- پیشنهادی چند وجهی برای گونه‌بندی فضاهای عمومی | رضا بصیری مژدهی ، کیوان خلیجی
 
۱۶ – تحلیل عوامل موفقیت جلوخان تئاتر شهر | مائده یزدانی ، مونا لواسانی
 
 

 

چکیده مقاله ۹ نشریه مجله علمی منظر شماره ۷

سخن نهاد/ فضاهای عمومی شهر | علیرضا عندلیب

جامعه شــهرى بازتابى متنوع ازهويتهاى فرهنگى و قومى ساكنان آن است؛ چنانچه ساكنان جامعه شهرى تهران را اغلب افرادى كه بعد ازدهه ۴۰ شمسى و به دنبال جهت گيرى هاى نظام كلان برنامه ريزى كشور و از بين رفتن زيرساخت هاى اشتغال در جامعه سنتى ايران از شهرها و روستا هاىگ وناگون كشور، به اين شهرمهاجرت نمودند، تشكيل مىدهند. شهرتهران كه تا پيش از اين دهه داراى نوعى ثبات و تعادل اجتماعى نســبى بود، با ورود مهاجران تازه وارد و به دنبال عدم برنامه اى ازپيش  انديشيده شده براى جذب اين جمعيت انبوه،دچارتغيير و تحولات ناموزونى شد. اثرات اين امر را مىتوان در جنبه هاى مختلف كاربردى و محتوايى شهرتهران مانند توسعه كالبدى نامتوازن،حاشيه نشينى،جامعه شهرى دو قطبى،كمبود زيرساخت هاى شهرى متناسب با جمعيت، ناهنجارى هاى اجتماع ىمشاهده نمود. 

چکیده مقاله ۱۰ مجله علمی منظر شماره ۷

تفرجگاه شهری و تحقق حیات مدنی | سید عبدالهادی دانشپور ، مسعود الهی

امروزه رشد و گسترش فضاهای باز عمومی در لبه‌های شهر به عنوان فرصتی برای پیوند میان محیط طبیعی و محیط مصنوع در کانون توجه حرفه‌مندان شهرسازی در شهرهای مختلف جهان قرار دارد. هدف اصلی شهرسازان در پرداختن به این موضوع، ساختاربخشی لبه‌های شهری و استفاده از فضاهای باز عمومی درقالب پهنه‌های تفرجگاهی است که توجه همزمان به حفاظت از زیست بوم و ایجاد بستری فراغتی به منظور افزایش تعاملات اجتماعی و تقویت حیات مدنی را مد نظر دارد.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 6 بهار 1389 (1)
 

چکیده مقاله ۱۱ مجله علمی منظر شماره ۷

شهری برای احترام به مردم | احمد مسجدجامعی

آقای احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران است. نقش فعالیت شورایاری‌ها در تحقق حیات مدنی تهران ما را برآن داشت تا در قالب مصاحبه‌ای به انعکاس نظرات ایشان حول موضوع ویژه‌نامه این شماره بپردازیم. آخرین سوابق اجرایى و اجتماعى ایشان بدین شرح است: 
  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های ۸۴-۱۳۷۹
 مشاور رئیس‌جمهور در امور جوانان در سال ۷۶
 مدیرعامل مؤسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها

چکیده مقاله ۱۲ مجله علمی منظر شماره ۷

فضای شهری، زمینه‌ساز عدالت اجتماعی | راضیه رضازاده

حضور زنان در فضای شهری، حق مسلم آنان است. با در نظر گرفتن حقوق شهروندی کثرت‌گرا در جامعه مدنی امروز و رویکرد عدالت‌محور در برنامه‌ریزی و طراحی شهری، زنان نیز همانند مردان باید از شرایط برابر برای حضور در فضای شهری برخوردار باشند. زنان در جامعه امروز ایران وارد عرصه‌های مختلف علمی، فنی، سیاسی و … شده و حضور خود را در تمام عرصه‌ها به اثبات رسانده‌اند. بنابراین حضور زنان در شهر و فضای شهری در جامعه امروز ایران امری اجتناب‌ناپذیر است. علی‌رغم اهمیت و ضرورت حضور آنها در فضای شهری، عوامل متعددی بر کاهش حضور زنان در فضای شهری تأثیرگذار است، مانند طراحی نامناسب فضا که عمدتاً توسط مردان و برای پاسخگویی به نیازهای آنها طراحی می‌شود و هنجارهای اجتماعی و فرهنگی حاکم بر رفتار زنان در محیط که بر کاهش حضور زنان در فضاهای شهری مؤثر است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 11 پاییز 1389 (2)

دریافت کامل مقاله     


چکیده مقاله ۱۳ مجله علمی منظر شماره ۷

مدیریت کیفی فضای جمعی | نجمه مطلایی ، احسان رنجبر

موضوع و ارزش کیفیت فضاهای عمومی شهری در ادبیات امروز طراحی شهری به گونه‌ای است که نزدیکی بسیاری بین مفهوم کیفیت و پایداری وجود دارد. بررسی تطبیقی معیارهای کیفیت و پایداری در فضاهای عمومی شهری نمایانگر آن است که یک فضای عمومی زمانی در مسیر پایداری گام بر می‌دارد که فرایند ارتقای کیفیت آن در طول زمان جریان داشته باشد. متخصصین مختلفی نظیر «جیکوبز»، «لینچ»، «بنتلی»، «پانتر»، «کارمونا» و مؤسسات مطالعاتی گوناگون، نظریات هنجاری مختلفی در ارتباط با کیفیت طراحی شهری ارایه داده‌اند. از مهمترین مطالعات مدونی که با هدف بررسی کیفیت در ارتباط با فضاهای عمومی انجام شده، می‌توان به مطالعه PPS و ODPM اشاره کرد.

دریافت کامل مقاله   


چکیده مقاله ۱۴

فضاهای جمعی در راه جهانی شدن | انسیه قوام‌پور

در عصر جهانی‌شدن و رقابت جهانی، بخشی از موفقیت دولت‌ها به داشتن فضاهای جمعی موفق گره خورده است. اثبات این موضوع و اهمیت پدیده جهانی‌شدن سبب شده تا بحث درباره این فضاها علاوه بر برنامه‌ریزی و طراحی شهری در حوزه‌هایی چون سیاست، جامعه‌شناسی و اقتصاد نیز مطرح شود. در عصری که جهانی‌شدن به شدت تمام عرصه‌های زندگی انسان‌ها را تحت‌الشعاع قرارداده، دولتمردان ناگزیر از پذیرش جریان پرشتاب آن، تلاش می‌کنند تا با افزایش کیفیت شهرهای خود و ایجاد فضاهای شهری زیبا، امن و جذاب، موفقیت خود را در عرصه جهانی تضمین کنند.

ادامه مطلب
فصلنامه علمی هنری اثر شماره 68

دریافت کامل مقاله        


چکیده مقاله ۱۵

پیشنهادی چند وجهی برای گونه‌بندی فضاهای عمومی | رضا بصیری مژدهی ، کیوان خلیجی

فضا‌های عمومی، عرصه ظهور وجة اجتماعی زندگی انسان در جامعه است. از این رو، این فضا‌ها به اندازه تاریخ زندگی انسان قدمت داشته و  عضوی از جامعه است که می‌توان آن را در تمام جوامع انسانی اولیه به‌روشنی مشاهده کرد. ‌‌با پیدایش اشکال‌ جدید زندگی انسان در جوامع امروزی و پیچیدگی‌ها و دگرگونی مفاهیم در زندگی مدرن (به‌ویژه زندگی مدرن شهری)، بسیاری از اندیشمندان، در مورد خطر اضمحلال فضا‌های عمومی هشدار و برخی دیگر، ظهور شکل‌های جدیدی از عرصه عمومی را نوید می‌دهند.

دریافت کامل مقاله       


چکیده مقاله ۱۶

تحلیل عوامل موفقیت جلوخان تئاتر شهر | مائده یزدانی ، مونا لواسانی

شهر به‌عنوان فضای زیست جامعه، موجود زنده‌ای است که در ازای چگونگی حیات خود به مراتب بالاتری از کمال دست می‌یابد. مرتبه‌ای از حیات مدنی، برنامه‌های مربوط به اوقات فراغت افراد اجتماع است. دوره‌ای که فرد نه برای معیشت و  آسایش جسم، که در راه رفع نیازهای معنوی به فعالیتی اجتماعی می‌پردازد. وجود فضاهای جمعی، زمینه‌ساز حضور افراد در سطح شهر شده، فرصت تعاملات و واکنش‌های اجتماعی را فراهم نموده و باعث به‌وجود آمدن خاطره جمعی مشترک، حس تعلق به فضا، ارتقاء و کنترل کیفیت منظر شهری می‌شود.

دریافت کامل مقاله      


 

منبع: مجله علمی منظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا