اخباراخبار شهرسازی

فرم‌های بیگانه با فرهنگ ایرانی در نماها

نایب رییس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی تهران:
ظهور فرم‌های زیبا اما بیگانه با فرهنگ ایرانی در نمای ساختمان‌ها/ فرهنگ‌سازی باید از دانشگاه‌ها و مهندسان شروع شود

نایب رییس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه در بحث نمای ساختمان ها بحث هویت و فرهنگ مطرح است، گفت: فرهنگ محتوایی است که به تمدن می رسد و تمدن در شکل ظاهری خود به شکل ساختمان ها می آید. فرشاد مفاخریان افزود: ما درواقع اگر بتوانیم فرهنگ ایرانی خود را به شکل تمدن و به شکل ساختمان و معماری ترجمه کنیم، می توانیم بگوییم که در ارتباط با معماری گام هایی را برداشته ایم.

وی افزود: در این راستا اولین موضوعی که از شکل ساختمان ها به نظر می آید، نما ی ساختمان است. نما ی ساختمان شخصیت ساختمان را نشان می دهد و در عمق آن باید فرهنگ ایرانی ، فرهنگ سنتی، فرهنگ دینی، فرهنگ اسلامی و به طور کلی پیشینه فرهنگی ما نشان داده شود.

مفاخریان ادامه داد: متاسفانه تحت تهاجم فرهنگی که از غرب شروع شده، این مفهوم و محتوا در شکل ساختمان های ما به وجود نیامده است. یعنی ترجمه هایی از فرهنگ غرب شده است، بدون اینکه هیچ گونه بومی گرایی در سطح شهر صورت گیرد و حداکثر ساختمان ها از این موضوع برخوردار باشند.

ادامه مطلب
سناریوهای پیش‌روی بازار مسکن در سال ۹۹

این مدرس دانشگاه در ادامه سخنان خود تاکید کرد: شاید در بعضی از ساختمان ها به شکل تک بنا معمارانی بوده اند که تاحدودی تعلق ایرانی و مذهبی و دینی داشته اند و روی این موارد تمرکز کرده اند و در همین راستا فعالیت هایی نیز انجام داده اند؛ اما فعالیت های انجام شده در این بخش در حد بسیار ناچیزی بوده است.

در درجه اول یک کار تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه فرهنگ انجام شود

مفخریان تاکید کرد: لازم است که در درجه اول یک کار تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه فرهنگ انجام شود و ما بتوانیم فرهنگ ایرانی خودمان را بشناسیم و ببینیم چگونه می توانیم آن را در شکل نما و ساختمان ها به معرض نمایش بگذاریم. یعنی شهر ما شهری بومی گرا و وابسته به فرهنگ ایرانی باشد، نه فرهنگ غربی.

مفاخریان اضافه کرد: البته این حرکت از زمان های قدیم که ساختمان ها بر اساس فرهنگ کشورهای دیگر ساخته می شدند، در دوران پهلوی به اوج خود رسید. یعنی موج مدرنیسم یا مدرن گرایی با فرم های زیبا مطرح شد. در حالی که این فرم های زیبا هیچ ارتباطی با فرهنگ ما نداشت.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم کار ریشه ای انجام دهیم، باید از فرهنگ سازی و از دانشگاه ها و از مهندسان شروع کنیم که این پایه ها چیست. طبیعتا اگر کسی این پایه های فکری و محتوا را نداشته باشند، نمی تواند آن را به فرم تبدیل کند.

ادامه مطلب
ساختمان آماج درمان | کورش رفیعی

نایب رییس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی تهران در ادامه بیان کرد: وظیفه سازمان های مربوط به امور پژوهشی و مهندسان آن است که طرح های تحقیقاتی و پژوهشی برای کسانی که صاحب تئوری و نظریه هستند، ایجاد کنند و به این ترتیب ذهن طراحان را آماده کنند که با فرهنگ بومی آشنا شوند و آنها توانمندی خود را در این ببینند که بخواهند این فرهنگ را در فرم ها و شکل ها به وجود بیاورند.

وی ادامه داد: نه اینکه توانمندی آنها در ایجاد شکل هایی باشد که خاستگاه آنها در جای دیگری است و بعد بخواهند که آن را به فرم های دیگری کپی کنند و یا به نحو دیگری اجرایی کنند.

منبع: صما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا