پروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتورنتودفاتردفتر معماری بوتیکرضا علی آبادیکاربریمراکز مسکونیمعمارانویلا

خانه پاتیو | دفتر معماری بوتیک (rzlbd)

خانه پاتیو
معمار: دفتر معماری بوتیک (rzlbd)رضا علی آبادی

موقعیت : کانادا، تورنتو
وضعیت : 
ساخته شده
مساحت  : ۲۰۰۰۰ متر مربع
تاریخ ساخت : ۲۰۱۰ – ۲۰۱۲
کاربری : مسکونی-ویلا
سازه : مهندسی ADA
ساخت و ساز: خط شهری
عکس: برزو طلایی


خانه پاتیو 
خانه پاتیو

درباره پروژه  خانه پاتیو 

خانه ی پاتیو ، واقع در منطقه نورتاون در تورنتو خانه ای با ساختار چوبی در دو طبقه است که به سه سؤال اساسی پاسخ می دهد: نیازهای ساکنان ، وضعیت سایت و نگرانی های زیست محیطی. ساختمان در گوشه ای واقع شده است که ضمن کنترل نور خورشید از غرب ، نمای قابل توجهی را برای خیابان به نمایش میگذارد. این استراتژی با قرار دادن یک سری پنجره ی خطی در نما، آجر سفید و استخراج از هندسه ی یکپارچه، برای ایجاد پاتیو حاصل شده است.

فضای داخلی خانه

این پاتیو به عنوان یک فضا بین نمای غربی و فضاهای داخلی خانه عمل می کند ، در حالی که به نور طبیعی امکان ورود به داخل خانه و ایجاد ارتباط بصری بین بخش های داخلی را می دهد. لعاب شیشه ی قابل اجرا در پاتیو ، فضای اتاق را به اتاقهای داخلی منزل، یعنی آشپزخانه و اتاق نشیمن در طبقه همکف و اتاق خواب در طبقه ی بالایی اضافه می کند. ناحیه ی پاسیو مرز بین فضای بیرونی و فضای داخلی را محو می کند و در عین حال در شرایط آب و هواییِ زمستان و تابستان شرایطی مطبوع را ایجاد می کند.

ادامه مطلب
تسهیلات‌ گیرندگان مسکن مهر؛متعهد به پرداخت اقساط ماهانه

در طبقه همکف یک فضای هوای مطبوع ترکیب شده با نور طبیعی به چهار منطقه عمومی تقسیم می شود که با رسیدن به انتهای خانه به تدریج خصوصی تر می شوند. یک نور خطی نارنجی روی سقف ، با طراحی خطی و ارتباط آن بین اتاق نشیمن ، آشپزخانه و اتاق خانواده ، به کاشی های نارنجی آشپزخانه که تزئین فضای داخلی خانه است، تاکید میکند. قسمت ورودی ، اتاق ها ، پله ها  با دقت، در یک ردیف خطی طراحی شده اند تا از ایجاد فضای پرت در خانه جلوگیری شود.

راه پله شیشه ای

راه پله به گونه ای ساخته شده است که توسط ورق های فلزی ناتمام، به عنوان یک قسمت مستقل ظاهر می شود و با ایجاد یک حرکت معلق در خانه ، فضا را متحرک می کند. شیشه هایی که در اطراف پله ها گردش می کنند به سمت نورگیر در سقف متنهی میشوند که در آن نور طبیعی را کشف می کنند و رقصِ نور را با دقت حمل می کنند تا در کفِ زیرزمین استراحت کند و در آنجا تبدیل به یک پتوی نرم از نور شود که با شناوری ورقه های شیشه ای محافظت می شود. خانه پاتیو یکی دیگر از شاهکارهای رضا علی آبادی با خلأها و مواد جامد است که گویا روایتی از زندگی را بیان می کند و دارای درگیری هایی است که فضای ذهن را بیدار می کند.

 

ادامه مطلب
دفتر اداری سهیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا