نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۵۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۵۹
چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۹
تأملی در مراتب وجودی محیط و تجلّی آن در بستر فرهنگی ایرانی اسلامی (نمونه موردی حیاط) | جواد گودینی، الهام بختیاری منش، ناصر براتی
چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۹
معمــاری مصــرفی؛ تحلیلی معناشناختی بر پدیده مصرف در مراکز بزرگ خرید شهری | علی عسگری؛ سید محمدرضا نصیر سلامی؛ حسین سلطان زاده؛ هاشم هاشم نژاد شیرازی
چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۹
تاملی بر فرآیند معناپردازی مجموعه تاریخی سعدالسلطنه قزوین و خوانش هویت کنونی آن از منظر پدیدارشناسی |نوشین سخاوت دوست ، فریبا البرزی
چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۹
ارایه روشی به منظور تحلیل و الگوبرداری از رنگ جدارهها در منظر فضاهای شهری تاریخی مورد پژوهی : میدان نقش جهان اصفهان |بهاره تدین، محمود قلعه نویی، رضا ابویی
بیان مسئله : رنگ به عنوان یک محرک محیطی، ابزاری برای بیان احساسات انسان و بازتابی از فرهنگ ملل مختلف شناخته میشود. بنابراین شناخت ویژگیهای رنگ در منظر شهری، با هدف به کارگیری بهینه آن و خلق محیطها و فضاهای شهری پاسخده، ضروری به نظر میرسد. بهرهگیری ناآگاهانه، بدون مطالعه و غیر تخصصی از رنگ و عدم توجه به تأثیرات آن بر انسان، منجر به ایجاد فضاهایی در شهرها میگردد که پاسخگوی نیازهای کاربران نیست.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۵۹
بررسی نقوش فلزکاری غرب ایران (قرن۷و۸ ه.ق) با تأکید بر دو اثر موزه رضا عباسی «لگن و مجمعه» | یگانه گوران، آراز نجفی، محمود طاووسی
بر اساس شواهد مادی و منابع مکتوب موجود، سهم و نقش فلزکاری خراسان به ویژه در قرن ۶ ه.ق که یکی از فعالترین و برجستهترین مکاتب فلزکاری در دورۀ اسلامی بوده در بروز تحولات اساسی در فن ساخت و تزیین آثار فلزی مشخص شده و جایگاه ممتازی به آن بخشیده است.
دریافت کامل مقاله دریافت کامل مقاله (Englidh)
چکیده مقاله ششم
تأملی در مراتب وجودی محیط و تجلّی آن در بستر فرهنگی ایرانی-اسلامی (نمونه موردی حیاط)
در این مقاله به مطالعه وجوه فرهنگ عامه در آثار ذابحی با تمرکز بر چند مضمون مرتبط مانند کارناوال، آرمانشهر و گروتسک میپردازیم. مسئله اصلی چگونگی نشان دادنِ رهایی فرهنگ عامه از زیر فشار و بار فرهنگ مسلط در آثار هنرمند مذکور با تکیه به سبک او، با روش توصیفی-تحلیلی است.