آثار معماری ایرانپروژه ها براساس وضعیتفرزان شاماسب لوکاربریکانسپتمراکز مسکونیمعماران

خانه شيشه اي | فرزان شاماسب لو

خانه شيشه اي
معمار: فرزان شاماسب لو

وضیعت: ساخته نشده
مساحت: ۳۰۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ: ۱۳۸۹
همکاران طراحی: محمد افخمي


خانه شیشه ای
خانه شیشه ای

درباره پروژه خانه شيشه ای

با توجه به عدم طرح محدوديت ها و ضوابط خاص در پروژه؛ عنوان “خانه شيشه اي” به عنوان مهم ترين عامل تاثير گذار مورد توجه و تمركز طراحي واقع مي شود. ساختار دستوري اين عنوان از تركيب دو واژه ي خانه و شيشه شكل يافته است. اين ساختاردر يك زبان حاوي يك فرم وچند معناست. فرم: -در زبان فارسي :خانه شيشه اي -در زبان انگليسي:glass house و…. معنا: -خانه اي كه از شيشه ساخته شده است :مصالح عمده تشكيل دهنده از جنس شيشه است -خانه اي كه خود ماهيت و ويژگي هاي شيشه را دارد: خانه اي كه مثل شيشه شفاف است، ظريف و شكننده است و…. 

عملکرد بنا

در اين طرح “خانه” به عنوان يك كاربري و محلي براي آرامش و سكني تشكيل دهنده جزء عملكرد از ساختار ۳ جزئي معماري (فرم-محتوا-عملكرد) و “شيشه اي” به عنوان نماد شفافيت و ظرافت تشكيل دهنده محتوا (مفهوم و حس فضا) است. بديهي است كه فرم ،حاصل تعامل دو جزء مذكور و نوع برداشت طراحان خواهد بود. در اين طرح سعي شده است تا چند برداشت متفاوت از مفهوم خانه ي شيشه اي منعكس شود. – ارتباط بصري درون و بيرون خانه (با حفظ حريم) بدون مرزمي شود.اين ارتباط عمدتا از درون به بيرون صورت مي پذيرد . -خانه از برخي زوايا كه مانع آرامش ساكنين نباشد در مقابل ديد ناظر بيرون بنا مانند شيشه عمل كرده و آنچه در بيرون و سمت مقابل (پشت بنا) وجود دارد را نمايان ميكند.

ادامه مطلب
ساختمان اداری میرداماد | رایحه ایران پور

کاربری

در مجموع سعي بر اين بوده كه در درجه اول اين خانه براي فضاي داخلي و افراد كاربر شفاف باشد.و تاكيد بر شيشه اي بودن از بيرون در درجه دوم اهميت قرار دارد تا آنجا كه حتي يك وجه كامل سرويس حمام جهت ايجاد منظربه صورت شفاف طراحي شده است و پوسته اي خارجي براي حفظ حريم خصوصي از بيرون آن را پوشش ميدهد” -تمامي تيغه ها و سطوح صلب در صورت ضرورت و با حداقل ضخامت طراحي شده اند.(ضرورت ها :حفاضت فضاي اتاق ها در برابر نور غرب-حفظ حريم براي فضاهاي خصوصي و در نظر گرفتن حدود سازه) -در زمينه طراحي فرم سعي شده است كه تمامي اجزاي تشكيل دهنده حجم در جهت پاسخگويي به عماكرد و محتواي طرح باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 12 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا