آثار معماری ایرانآرش نصیریآموزشیانسيه خمسهپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتدر دست ساختسمنانکاربریمعماران

آموزشی نور مبین | آرش نصیری و انسیه خمسه

 آموزشی نور مبین
معمار:
آرش نصیری و انسیه خمسه

موقعیت: سمنان شهر بسطام جاده ده خیر
وضیعت: در حال ساخت
مساحت: ۲۵۰۰
کاربری: آموزشي
تاریخ: ۱۳۸۸
کارفرما: موسسه خیریه نور مبین
همکاران طراحی: سمیرامیس قربانی
ماکت: مهشید آقاخانی,سمیرا رضی پور
سه بعدی: محمد عظیمی,امیر نصیری
سازه: پیمان خطیبی
تاسیسات: امیر آزمایش ,بهروز نوری


 آموزشی نور مبین
آموزشی نور مبین

درباره پروژه  آموزشی نور مبین

وقتی به آموزش فکر می کنیم اغلب مدارس را در غالب سنتی و مفهوم رسمی به یاد می آوریم . اکثر مردم بر این باورند که یادگیری واقعی تنها می تواند در کلاس های درس رسمی اتفاق افتد. برخی دیگر نیز فکر می کنند که یاد گیری در هر شکل و محیطی اتفاق میافتد .ممکن است جواب قطعی برای این سوال که ” آموزش چیست ؟” وجود نداشته باشد.با این حال می توان به هدف آموزش فکر کرد. آیا هدف پرورش شهروندی مسئول است ؟ آیا توسعه افراد و نیز جامعه به منظور حصول اطمینان از موفقیت اقتصادی یک جامعه است ؟ و یا اینکه هدف از آموزش و پرورش استعدادهای فردی است ؟ و شاید هم هدف از آموزش و پرورش تعادلی ما بین سوالات مطرح شده باشد. در حالیکه پاسخ ها ممکن است متفاوت باشند ولی همگی در اینکه آموزش حق رسمی بشر است اتفاق نظر داریم .

ایده طراحی

 هدف عالی آموزشی نور مبین .پرورش انسان خوب و یا پرورش شهروند خوب می باشد و آنچه که اهمیت دارد تکیه بر آزادی ها و توانایی های فردی افراد است . در این مدارس اینکه افراد چه می دانند اهمیت زیادی ندارد .مهم این است که آنها چه می توانند انجام دهند. زمین پروژه در سایتی به مساحت ۲۸ هکتار در شهر بسطام از توابع شاهرود واقع شده است این سایت دارای طرح جامعی مشتمل بر کاربری های گوناگون در توسعه آتی در جهت شکل گیری مجتمع آموزشی نور مبین می باشد. در طراحی این مدرسه با یک برنامه ایی مواجه شدیم که با مدارسی که تا به حال تجربه کرده و آموزش دیده بودیم کاملا متفاوت بود میتوان گفت که در این مدارس همه آنچه که ما از سیستم آموزشی در مدارس خود تجربه داشتیم بود ولی با نگاهی دیگر. ساختاری دیگر از فضای آموزشی . تجربه ایی دیگر از ایده ساختمان زدایی و تبدیل ساختمان به چشم انداز .” دیگر پرسپکتیو” از فضای آموزشی که در آن فضاهای پر و خالی در تقابل با یکدیگر فضایی را بوجود آورده اند که حس مکان و حس استقلال فردی و یکتا بودن در الویت باشد.

ساختمان آموزشی

این موضوع از طریق تکثیر برنامه در غالب احجام معین منجر به تبدیل ساختمان آموزشی مدرسه به محله ای آموزشی شده است .این محله آموزشی ( باغ _ محله ) همانند یک محله شهری شامل دید ومنظر های گوناکون .فضاهای سبز .زمین های بازی و فضاهای مکث می باشد. این محله آموزشی دید و منظرهای متنوعی را به دانش آموزان از طریق قرار گیری در سطوح مختلف عرضه می کند. با تقسیم چشم انداز به سطوح مختلف .دانش آموزان با قرار گیری در هر یک از این سطوح با تنوع چشم انداز در محیط و اطراف خود مواجه می شوند. دید و منظر در باغ _ محله طراحی شده در سه تراز ورزشی و آموزشی و محیط پیرامونی می باشد.

 

ادامه مطلب
بازسازی دفتر مرکزی نشا | مهندسین مشاور نگین شهر آینده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا