آثار معماری ایرانبندر انزلیپروژه بر اساس ارائه به مسابقاتپروژه بر اساس موقعیت مکانیمسابقات معماری داخل کشورمسابقه معماری داخلی سال 1390

مسابقه طراحي منومان ميدان امام خميني | فرزان شاماسب لو

مسابقه طراحي منومان ميدان امام خميني
معمار: فرزان شاماسب لو

موقعیت: بندر انزلی
مساحت: ۴۰۰ مترمربع
کاربری: فرهنگی
تاریخ: ۱۳۹۰
کارفرما: شهرداري بندر انزلي


منومان ميدان امام خميني
منومان ميدان امام خميني

درباره پروژه مسابقه طراحي منومان ميدان امام خميني

میدان امام خمینی را باید مهم ترین میدان بندر انزلی دانست. علاوه بر قدمت و مرکزیت این میدان نسبت به سایر میادین شهر عامل دیگری که بر اهمیت آن می افزاید حفظ وجه تعاملي خود علي رغم معضل ترافيك و سياست توزيع كنندگي است. از این رو توجه به هویت بخشی مجدد برای این گره مهمترین بحث مورد توجه در طراحی است. به طور عمده چند عامل به صورت توام بربازآفرینی هویت میدان موثر خواهد بود به گونه ای که توجه به هریک فارغ از تاثیر عنصر دیگر در گذر زمان به نا پایداری طرح منجر خواهد شد.

از مهمترین این عوامل، ساختار زمینه شهری، فرهنگ (فرهنگ بومی و فرهنگ توریست)، وجه معنایی و ساختار متافوری و باز آفرینی ارزش های گذشته میدان است. از این رو تمامی موارد به یک اندازه مورد توجه خواهد بود و به گونه اي به اين تركيب نگاه شده است که پرداخت بیش از اندازه به یک موضوع برای مثال ساختار استعاری به خدشه دار شدن سایر وجوه نیانجامد که در نتيجه آن فضا معنا یافته و از تعلق شیء رها می شود و پایداری خود را در بستر زمینه تضمین می نماید….. در ادامه صرفا به بيان استعارات موجود در طرح اشاره شده و شرح ساير مباني در بخش تصاوير بارگذاري شده اند.

ادامه مطلب
خانه شماره 7 | دفترمعماری آینه

 دو عامل عمده در معنا شناسی

۱- وجه تسمیه میدان “امام خمینی” ۲-اهمیت این المان در میدان مرکزی شهر به عنوان نمادی از بندر انزلی . همزمانی این دو مورد موجب میشود که وجه تمایز این میدان با میدانی در شهری دیگر که از همین وجه تسمیه برخوردار است آشکار شود. بدیهی است آنچه به این تمایز می انجامد نه در وجه تسمیه که در کیفیت بومی آن است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا