تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۳۵ آبان ۱۳۹۴

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۵ آبان ۱۳۹۴

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۳۵

– برنامه‌ریزی طراحی‌محور به عنوان رویکردی نوین در شهرسازی | اسماعیل شیعه ، کیومرث حبیبی ، مهدی سعیدی
 
– ارزیابی طرح کارل فریش بر پیکربندی ساختار فضایی بافت قدیمی شهر همدان (با استفاده از تکنیک چیدمان فضا) | محمد سعید ایزدی ، عادل شریفی
 
– نقش مفهوم توده – فضا در تبیین مکان معماری | محمدصادق فلاحت ، صمد شهیدی
 
– ارزش‌های محله تاریخی و معیارهای تغییر در آن از نظر ساکنان | محمود پورسراجیان
 
– تدوین معیارهای توسعه فضاهای زیرسطحی از منظر شاخص‌های مدیریت بحران شهری | راحله حسینی
 
– طبقه‌بندی آراء متفکران مطالعات شهر اسلامی | سیده زهرا مردانی
 
– ارزیابی طرح کارل فریش بر پیکربندی ساختار فضایی بافت قدیمی شهر همدان(با استفاده از تکنیک چیدمان فضا) | محمد سعید ایزدی ، عادل شریفی
 
 
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۵

برنامه‌ریزی طراحی‌محور به عنوان رویکردی نوین در شهرسازی | اسماعیل شیعه ، کیومرث حبیبی ، مهدی سعیدی

شهرسازی از تعامل دو دانش متفاوت ولی مرتبط با یکدیگر که یکی طراحی شهری و دیگری برنامه‌ریزی شهری است، شکل گرفته است. این دو حوزه از دانش شهرسازی در اثر کنش و واکنش متقابل دچار تحول و تکامل زیادی شده است. روند تحولات در نظام شهرسازی معاصر برخلاف گذشته به گونه‌ای است که اقدامات برنامه‌ریزی و طراحی شهری در یکدیگر ادغام می‌شوند و به سمت‌وسوی یک فرآیند هماهنگ و یگانه تمایل دارند.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
فصلنامه مطالعات مدیریت شهری شماره 7

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۵

ارزیابی طرح کارل فریش بر پیکربندی ساختار فضایی بافت قدیمی شهر همدان (با استفاده از تکنیک چیدمان فضا) | محمد سعید ایزدی ، عادل شریفی

با روی کارآمدن رضاخان، تفکرات شبه مدرنتیه در ایران شکل گرفت. و اجرای خیابان‌کشی‌ها به عنوان اولین نمودهای شهرسازی مدرن بر بافت‌های شهری قدیم اجرا شد. این امر نه تنها بر نظام محله‌ای و بازار به عنوان عمومی‌ترین فضای شهری تأثیرات منفی گذاشت. بلکه بر ساختار فضایی و سلسله مراتب هم‌پیوندی(دسترسی) شهری نیز آسیب رسانید.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۵

نقش مفهوم توده – فضا در تبیین مکان معماری | محمدصادق فلاحت ، صمد شهیدی

شناخت ویژگی‌های معماری منوط به بررسی مؤلفه‌های کالبدی – که به طورکلی «توده» نام دارد – و درک ویژگی‌هایی با حضور «عدم توده» – که فضا نام دارد -محقق می‌شود. معماری از موجودیت توده و فضا مستقل نبوده و کیفیت‌های مختلف فضای معماری از نسبت‌های مختلف توده و فضا شکل می‌گیرد که نظام توده – فضا نامیده می‌شود.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۵

ارزش‌های محله تاریخی و معیارهای تغییر در آن از نظر ساکنان | محمود پورسراجیان

محلات تاریخی برای زنده‌ماندن، نیاز به تغییر دارند، البته تغییری که ارزش‌های محله را نیز حفظ کند. ارزش‌ها و معیارهای تغییر منتج از آنها، تاکنون توسط متخصصان با تأثیر از اسناد و نظرهای جهانی به‌دست‌آمده‌اند. در صورتی که با توجه به اینکه ارزش‌های محله تاریخی از ابعاد کیفیت محیط است و این کیفیت توسط ساکنان به‌عنوان اصلی‌ترین ذی‌نفعان محیط درک می‌شود، توصیف ارزش‌ها و در نتیجه معیارهای تغییر ناشی از آن، در بیان مردم نسبت به متخصصان بسیار مهم است.

ادامه مطلب
دریافت مقالات نشریه علمی باغ نظر ، شماره ۷۴، مرداد ۱۳۹۸

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳۵

تدوین معیارهای توسعه فضاهای زیرسطحی از منظر شاخص‌های مدیریت بحران شهری | راحله حسینی

 به دنبال افزایش جمعیت به‌ ویژه در شهرهای بزرگ و تغییر و تحولات شهری در دوران اخیر، موضوع استفاده از فضاهای زیرسطحی به عنوان راه‌حلی برای رفع مشکلات شهری مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. فضاهای زیرسطحی به عنوان سطوحی که در لایه‌های زیرین زمین قرار می‌گیرند حایز قابلیت‌ها و امکانات متعددی هستند اما تاکنون از میان قابلیت‌های مختلف فضاهای زیرسطحی در رفع مشکلات شهری، تنها به جنبه‌های کالبدی آن در جهت حل معضلات ترافیکی پرداخته شده است در حالی که یکی از مهم‌ترین معضلات شهری، آسیب‌پذیری شهرها در برابر انواع بحران‌ها و مخاطرات است.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

طبقه‌بندی آراء متفکران مطالعات شهر اسلامی | سیده زهرا مردانی

تعاریف شهر اسلامی در دو سوی متضاد، وجود این مفهوم را به چالش کشیده است. به صورت کلی مجموعة دیدگاه‌ها در این رابطه به دو گروه موافق و مخالف وجود شهر اسلامی تقسیم می‌شود. در دهه‌های نخستین قرن ۲۰ م. چنین مفهومی برای نخستین‌بار شکل گرفت. این گرایش از سوی مستشرقین آغاز شد و در ابتدایی‌ترین شکل خود با نمونه‌های غربی و کلاسیک مورد مقایسه قرار گرفت که بستر مخالفت با مفهوم شهر اسلامی را فراهم کرد. در تعاریف اولیه، وجود شهر اسلامی به دلیل عدم انطباق با این نمونه‌ها توسط برخی انکار شد.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 54 آذر 1396

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هفتم

ارزیابی طرح کارل فریش بر پیکربندی ساختار فضایی بافت قدیمی شهر همدان(با استفاده از تکنیک چیدمان فضا) | محمد سعید ایزدی ، عادل شریفی

با روی کارآمدن رضاخان، تفکرات شبه مدرنتیه، شکل گرفت. اجرا خیابان کشی های به عنوان اولین نمودهای شهرسازی مدرنیته، در بافت های شهری اجرا شدو این امر بر نظام محله ای و اجتماعی تاثیرات منفی برجا گذاشت، امری که علاوه برآن، برساختارمندی و سلسله مراتبی شهرنیز آسیب رسانید. در دوره های قبل اگر بازار به عنوان ستون فقرات شهری نقش بازی می کرد، با اجرای شدن طرح های خیابان کشی، بازار به حاشیه، و خیابان به عنوان لبه قدرت مند، جایگزین بازار شد. همدان نیز جز شهرهایی می باشد، که در دوره پهلوی اول، خیابان های بر بافت قدیمی احداث گشت، یعنی از اواخرسال ۱۳۱۰ به بعد با طرح کارل فریش، میدان مرکز شهرو شش خیابان منشعب از آن ونیز کمربندی ها برای دسترسی سریع ، ساخته شد.


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 10 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا