تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۱۱ مرداد ۱۳۸۸

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۱ مرداد ۱۳۸۸

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر  ۱۱

– شیوۀ معماری شیروان | ناصر براتی
 
– منظره‌های بومی منبع الهام نقش‌پردازی در کاشی‌های مجموعه ابراهیم‌خان کرمان | شهره جوادی
 
– بازشناسی و تحلیل جایگاه عناصر موجود در باغ ایرانی با تاکید بر اصول دینی- آیینی | احسان زمانی ، محمدرضا لیلیان
 
– خلیج فارس بر اساس مطالعات باستان شناسی | علی اکبر سرفراز ، محمود تیموری
 
– اشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه | رضا علی پور سعدانی ، مرجان شیخ زاده
 
– بازیابی شهرهای باستانی با استناد به متون تاریخی: نمونة موردی دارابگرد | حسن کریمیان ، ساسان سیدین
 
– تحلیل سامانه نورگیری و تهویه در کاخ‌های هخامنشی تخت جمشید با تأکید بر تالار صد ستون | علیرضا هژبری نوبری ، یدالله زکاوت زاده ، عابد تقوی
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۱

شیوۀ معماری شیروان | ناصر براتی

سبک شناسی معماری ایرانی کاستی¬ها و ناگفته¬های بسیار داشته است. شیروان یکی از شیوه های معماری اسلامی ایران در شمال آذربایجان است که تا کنون در ایران به کفایت معرفی نشده است. همچنین در جمهوری آذربایجان، به دلیل تأثیر نظام فکری- سیاسی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی سابق، سبک شناسی معماری اسلامی گسسته از تاریخ و هنر ایرانی و فرهنگ اسلامی تحلیل و بررسی شده است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
دو فصلنامه علمی اقلیم گرم و خشک 3

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۱

منظره‌های بومی منبع الهام نقش‌پردازی در کاشی‌های مجموعه ابراهیم‌خان کرمان | شهره جوادی

نقش‌پردازی در کاشی‌کاری‌های مجموعه ابراهیم‌خان نمونه‌ای ارزنده از منظره‌سازی به شیوه ترکیبی ایرانی‌ـ ‌اروپایی است که کاربرد عناصر بومی و منطقه‌ای در آن کاملاً مشهود است. عناصری از طبیعت و منظر مانند کبک کوهی، درخت شکوفه، و انواع گل‌های کوهی که در منطقه کرمان یافت می‌شود و نقش آنها بر فرش‌های کرمان نیز وجود دارد. همچنین مقایسه بعضی از نقش‌ها با کاشی‌کاری‌های ترکیه عثمانی که متأثر از تزیینات ایرانی است. منظره‌پردازی در این مجموعه‌بنا به دو شیوه هندسی و سنتی و شیوه اروپایی با حجم‌نمایی و سایه‌پردازی انجام شده است.
 

چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۱

بازشناسی و تحلیل جایگاه عناصر موجود در باغ ایرانی با تاکید بر اصول دینی- آیینی | احسان زمانی؛ محمدرضا لیلیان

امروزه نیاز جسمی و روحی انسان به برقراری ارتباط با طبیعت، موجب گردیده که در همة جوامع، طبیعت به مثابه میراث فرهنگی تلقی شود؛ در میان عناصر موجود در طبیعت، آب و گیاه از اهمیت بیشتری نسبت به بقیه برخوردارند و همواره سایر عناصر طبیعی را تحت تأثیر قرار می¬دهند. ترکیب هوشمندانه آب و گیاه در فضاسازی باغ¬های ایرانی نشان می¬دهد که هر سه رویکرد مفهومی، کارکردی و زیباشناختی به خوبی در آن رعایت شده و در واقع رمز پایداری باغ های ایرانی تبلور این سه مفهوم در مجموعه واحد باغ است.
 
دریافت کامل مقاله

ادامه مطلب
الفبای معماری | فرانسیس چینگ، جیمز اکلر

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۱

خلیج فارس بر اساس مطالعات باستان شناسی | علی اکبر سرفراز ، محمود تیموری

این مقاله در پی آن است که تعلق دیرینه و تاریخی خلیج فارس به سرزمین ایران و پیوستگی آن ¬را با فرهنگ و تمدن ایرانی با استفاده از مستندات باستان¬شناسی و معرفی آثار تاریخی بیان نماید . در این راستا پنج اثر تاریخی مربوط به دوران ایران باستان که به ترتیب در جزیره خارک به عنوان بزرگترین جزایر شمالی خلیج فارس، بندر تاریخی صیراف، حاشیه شهر برازجان و گوردختر در شمال سواحل خلیج فارس قرار دارند، با استفاده از گزارش¬های باستان¬شناسی دکتر سرفراز معرفی و بررسی می¬شوند.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۱۱

اشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه | رضا علی پور سعدانی ، مرجان شیخ زاده

فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ باوری (فتیش) حضور گسترده ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگها، گیاهان، حیوانات، طلسم ها و ادعیهای است که از قدرت جادویی خارق العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده اند.

ادامه مطلب
دو فصلنامه علمی پژوهشی پژوهه باستان سنجی شماره 3

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

بازیابی شهرهای باستانی با استناد به متون تاریخی: نمونة موردی دارابگرد | حسن کریمیان ، ساسان سیدین

دارابگرد که به نوعی میتوان آن را نخستین پایتخت شاهنشاهی ساسانیان دانست، احتمالاً اولین تجربة ساخت شهر با پلان مدور در جنوب ایران نیز به شمار میآید. نمونه ای که بعدها در ساخت شهر اردشیرخوره مورد تقلید واقع شده است.

دریافت کامل مقاله

 


چکیده مقاله هفتم

تحلیل سامانه نورگیری و تهویه در کاخ‌های هخامنشی تخت جمشید با تأکید بر تالار صد ستون | علیرضا هژبری نوبری ، یدالله زکاوت زاده ، عابد تقوی

از شواهد هنر معماری هخامنشیان در مرزهای کنونی ایران می توان کاخ‌های متعددی را برشمرد که در بخش‌هایی از استان‌های فارس و بوشهر پراکنده شده‌اند. در بیشتر پژوهش‌های باستان شناختی و معماری بر نحوه پراکندگی، ویژگی‌های ساختار معماری و نقوش برجسته تأکید ویژه‌ای شده اما توجه چندانی به رویکردهای مهندسی و طراحی معماری بخش‌های مختلف بنا‌های نشده است.

دریافت کامل مقاله


منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 13 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا