تأليفاتمجلاتمجله علمی باغ نظرمقالات

نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره ۳ مرداد ۱۳۸۴

 نشریه علمی باغ نظر شماره ۳ مرداد ۱۳۸۴

فهرست مقالات در این شماره نشریه علمی باغ نظر ۳

–  بررسی وضعیت کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و مقایسه آن با استانداردهای دانشگاهی ایران | سعادت احمدزاده
 
– جستاری در زیباشناسی نسبت تصویر با ادبیات داستانی | علی افلاکی
 
– نقش برجسته ها و مجسمه های هند باستان در هنر پیش از آریایی و بعد از آریایی | عفت بستار
 
– نقدی بر زیبایی شناسی شوان | محمود تیموری
 
– فضای نور و معماری نور |  موسی دیباج
 
– تزیین عنصر اصلی در زیبایی شناسی هنر ایران | شهره جوادی
 
– درآمدی بر زیبایی شناسی باغ ایرانی | سید امیر منصوری
 
– اصالت زیبایی و انضمامی بودن سوژه در هنر | علیرضا نوروزی طلب
 

 

چکیده مقاله اول نشریه علمی باغ نظر شماره ۳

بررسی وضعیت کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و مقایسه آن با استانداردهای دانشگاهی ایران | سعادت احمدزاده

پژوهش حاضر، حاصل بررسی همه جانبه ای از وضعیت کتابخانه هنرهای زیبا و مقایسه آن با استانداردهای کتابخانه های دانشگاهی ایران است. در این بررسی علاوه بر ارائه اطلاعاتی در حوزه علوم کتابداری و اطلاع رسانی به موارد ویژه ای از قبیل ساختار تشکیلات، عملکردها، بافت نیروی انسانی و تحلیل آماری پرداخته شده است. یافته های این پژوهش بیانگر این واقعیت است که بجز وضعیت نیروی انسانی، مجموعه و خدمات کتابخانه در مقایسه با استانداردها کمتر از ۵۰% را نشان می دهد. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود وضع موجود ارائه شده است.
 

چکیده مقاله دوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳

جستاری در زیباشناسی نسبت تصویر با ادبیات داستانی | علی افلاکی

 متخیله قوه ای از قوای نفس انسانی است که معمارِ عالم خیال است. اثر هنری ماهیت خویش را از عالم خیال دریافت می کند. زیرا کار خیال، صورت سازی است و بر اساس شهود هنرمند است که خیال، صور هنری می آفریند. هنر از عالم خیال می رسد و فلسفه از عالم عقل.
تصویرگر هنرمند، زیباترین صور خیالی متون ادبی را مصور می کند و بر اساس «رجحان صور زیباشناختی» تصاویر تخیلی از متن داستانی و روایت، تصویرِ خویش را می آفریند.

ادامه مطلب
نشریه علمی پژوهشی باغ نظر شماره 35 آبان 1394

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله سوم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳

-نقش برجسته ها و مجسمه های هند باستان در هنر پیش از آریایی و بعد از آریایی | عفت بستار

هنر و تمدن هند را با قدمتی ۶۰۰۰ ساله، باید در اساطیر دینی و خدایان آنها جستجو کرد. به این منظور ابتدا به زندگی و تمدن اقوام اولیه ساکن در شبه قاره پرداخته می شود که در مکتب تاریخی با عنوان دراویدی از‌ آنها یاد شده است. آنان خالق تمدن درخشان در دره رود سند و شهرهای بزرگ هاراپا و موهنجودارو بوده اند.
 

چکیده مقاله چهارم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳

نقدی بر زیبایی شناسی شوان | محمود تیموری

فریتهوف شوان از بنیانگذاران و نظریه پردازان اصلی جریان فکری و فلسفی «سنت گرایان معاصر»، اهتمام فراوانی نسبت به اهمیت هنر و زیبایی داشته و به طور مستقیم یا ضمنی در آثار خود، ‌به زیبایی شناسی سنتی پرداخته است. نشر وگسترش آراء و نظرات شوان و دیگر سنت گرایان درباره هنر و زیبایی در فضای فکری و فرهنگی کشور ما، سابقه ای نزدیک به چهار دهه دارد. وجود جنبه های انتقاد آمیز و نفی کننده فرهنگ و تمدن غربی و نیز توجه به تفاسیر و احیاء فرهنگ دینی، ‌دو دلیل عمده اقبال به آراء و نظرات سنت گرایان خصوصاً در زمینه هنر دینی و سنتی، چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن بوده است.

ادامه مطلب
مجله علمی منظر شماره 43 تابستان 1397

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله پنجم نشریه علمی باغ نظر شماره ۳

فضای نور و معماری نور |  موسی دیباج

چکیده نور در معماری چیست؟ این پرسشی است که این مقاله در مقام پاسخی بنیادی و فلسفی بر آ‌ن‌ است. بدیهی است نور در فیزیک قسم خاصی از امواج الکترو مغناطیسی است که قابل مشاهده است. در دانش فیزیک به واسطه وجود حاملی مفروض نور امکان تحقق می یابد. این حامل واسطه ای است که در ‌آن امواج نور به حرکت در می آید. در این مقاله به خصوصیتهای فیزیکی نور بدانگونه که مبحث علم فیزیک است کاری نیست بلکه در اینجا از ویژگیهای مکانی و برخی جهات استتیک نور که با مقوله فضا و مکان در هم آمیخته است سخن خواهد رفت.

دریافت کامل مقاله


 

چکیده مقاله ششم 

تزیین عنصر اصلی در زیبایی شناسی هنر ایران | شهره جوادی

آفرینش زیبایی در هنر ایران بر اصل تزئین استوار است.در معماری ایرانی قبل و پس از اسلام، عنصر تزئین نقش اساسی دارد و حضور تزئینات که عمدتاً پرکار و متنوع می‌باشند، از معماری و ساختمان جدایی ناپذیر است.از دوره هخامنشی و ساسانی و پس از اسلام تا پایان دوره قاجار شاهد زیبایی شناسی مبتنی بر تزئین هستیم.

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هفتم 

درآمدی بر زیبایی شناسی باغ ایرانی | سید امیر منصوری

باغ باغ ایرانی محصول اصیل تعامل ذهن و زندگی ایرانیان در محیط طبیعی آنان است. علیرغم سنت دیرپای باغسازی در ایران شمار کمی از متخصصان در صدد شناخت و تحلیل بنیه های نظری آن برآمده اند. این نوشته در صدد است تا زیبایی شناسی باغ ایرانی را با تکیه بر نمونه های تاریخی در انطباق با آئین و ذهن ایرانیان در فاصله دوران تاریخی تا کنون مورد نظر قرار دهد. در این گزارش به نکاتی در زیبایی شناسی باغ ایرانی اشاره می شود که نقش اصلی در پدیدآورن فضا را بر عهده گرفته است.

 

دریافت کامل مقاله


چکیده مقاله هشتم 

اصالت زیبایی و انضمامی بودن سوژه در هنر |علیرضا نوروزی طلب

هر گونه قضاوت و داوری در مورد اثر هنری یا حقیقت هنر و زیبایی، مبتنی بر این اصل است که انسان پیش از حکم، تصوری از هنر و زیبایی داشته باشد. آیا منشأ‌ تصوری که از حقیقت هنر در ظرف ادراکی انسانها به تحقق پیوسته است،‌ حقیقی است؟ و یا آنکه منشأ آن تصور، اعتباری و مبتنی بر سلیقه و عادت و ذوق و پسند و تداعی و خواستهای فردی و اجتماعی است، که پنداری از صورت و حقیقت هنر را در ذهن به وجود آورده است؟ اثر هنری صورتی از حقیقت هنر و به عبارتی، تجلی «صورت حقیقی هنر» است. اثر هنری به تمام ذات همه وجود و ماهیت خود را از هویت صورت نوعیه هنر دریافت می کند. هویت هنر ناشی از زیبایی حقیقی است و زیبایی حقیقی منشأ تحقق «صورت نوعیه هنر» است.

 

دریافت کامل مقاله

 

ادامه مطلب
فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری شماره 26

منبع: نشریه علمی باغ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا