تأليفاتمجلاتمقالات

فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سه

فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز
سال دوم- شماره سه- تابستان ۱۳۹۵

 

فهرست مقالات در این فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سه
 
 
– بررسی رابطه فرهنگ با معماری آرامگاهی و تأثیر آن در طرح آرامگاه بوعلی سینا همدان | کورش مومنی دهقی
 
– معماری و شهرسازی اسلامی در “فرم” یا در “معنا” | رحیم هاشم پور
 
– تأملی بر مسایل و مشكلات شهرهای جدید با تأكید بر شهر جدید رامشار (زابل) | خدارحم بزّي
 
– كاربرد روش بحث‌های گروهی متمركز در پژوهش نواحی نابسامان شهری | عليرضا محمدي


چکیده مقاله اول فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سه

بررسی رابطه فرهنگ با معماری آرامگاهی و تأثیر آن در طرح آرامگاه بوعلی سینا همدان | کورش مومنی دهقی

چكيده اهمیت معماری آرامگاهی مرهون ارتباط تنگاتنگ با فرهنگ عامه است. این گونه معماری ارتباط مستقیم با جهان بینی، ایدئولوژی و اقتصاد جامعه خود دارد. توجه به معماری آرامگاهی را می توان معلول دو عامل: حب ذات و اعتقاد به جهان بعد از مرگ(به خصوص در فرهنگ مصر باستان در ایجاد اهرام و مصطبه ها) و در دوره های بعد ارادت و علاقه دوستداران شخص متوفی دانست. در مورد ارادت و علاقه شخص متوفی هیچ سنت آرامگاهی را همچون ایران نمی توان یافت که از چنین عمر دراز و مقبولیت عامه برخوردار باشد که همچنان بعد از سالیان دراز پابرجاست. در این تحقیق سعی شده است تا با روش توصیفی- تحلیلی نقش و تاثیر فرهنگ آرامگاهی را در طرح آرامگاه بوعلی سینا همدان با توجه به تاریخ بناهای آرامگاهی در ایران مورد بررسی و پژوهش قرار بدهیم. نتایج بدست آمده نشان می دهد، که طراح در طرح آرامگاه بوعلی توانسته؛ جنبه فرمی و ظاهری فرهنگ را با استفاده از فرم های معماری آرامگاهی و با توجه به فرهنگ زمانه و تاثیر مدرنیسم بر معماری، تحقق دهد و جنبه محتوائی با استفاده از رموز و استعارات بکار رفته در بنا تحقق و تجلی یافته است.

ادامه مطلب
پرواز بالها

چکیده مقاله دوم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سه

معماری و شهرسازی اسلامی در “فرم” یا در “معنا” | رحیم هاشم پور

همواره در خصوص معماری و شهرسازی اسلامی سخنها رفته و مطالب زیادی نگاشته شده است ولیکن هنوز که هنوز است نمی توان فضایی را به مفهوم و شکل واقعی آمیخته با مبانی اساسی اسلامی به جهانیان ارائه دهیم. گاهی به تفاوت شکللی فضا با مبانی فضای اسلامی بر می خوریم و گاهی به تفاوت مفهومی فضا با مبانی اسلامی. در هر دوصورت اشکال کار در عدم درک صحیح از فضای اسلامی در شهر و معماری اسلامی می باشد. هیچگاه از خود پرسیده ایم اولین مکان ساخته شده با تفک و نفی اسلامی کجاست و کدام است؟ آیا تا بحال از خود سال تا به امروز براساس فرهنگ ۱۹۵۵ پرسیده ایم که شهراسلامی در کالبد تعریف می شود یا در حق.ق شهروندی؟ آیا کالبد شهراسلامی از مردم شهر شکل گرفته است یا براساس اعتقادات اسلامی؟…

 

چکیده مقاله سوم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سه

تأملی بر مسایل و مشكلات شهرهای جدید با تأكید بر شهر جدید رامشار (زابل) | خدارحم بزّي

گسترش شهر نشینی، توسعه شهر های موجود، ظهور شهرهای جدید و وقوع تحولات عمیق در سیما و کالبد شهرها از جمله مهمترین رویدادهای دو قرن اخیر محسوب می شوند. نتیجه آشکار انقلاب صنعتی و رشد اقتصادی مبتنی بر سرمایه در کشور های غربی، وقوع چنین رویدادی بوده و این رخداد پس از رواج صنعت و توسعه شیوه سرمایه داری به سایر سرزمین ها از جمله کشورهای توسعه نیافته نیز راه یافت. بدون تردید پدید آمدن تراکم جمیعتی ناشی از شیوه جدید زندگی، بر کلیه جنبه های حیات فردی و اجتماعی مردمان تأثیرات شگرفی داشته و دست اندرکاران امر را در حوزه های عمل و تئوری مشغول خویش ساخته است.همایش ها و سمینار های مختلفی که در این زمینه برگزار شده و می شوند، شاهدی بر اهمیت مسأله و تلاشی در جهت ارائه راهکارهای جدید و حتی اصلاحاتی کلی در امر شهرسازی و شهرهای جدید است. این مقاله با مطالعه و آنالیز مسایل و مشکلات شهرهای جدید و بویژه بررسی موردی شهر جدید رامشار در مجاورت شهر زابل به کنکاش در زمینه تنگناهای شهرهای جدید و وضیعت این شهر و ارایه راهکارهای لازم پرداخته است.

ادامه مطلب
نشریه معماری و شهرسازی ایران شماره 12 (1)

چکیده مقاله چهارم فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز شماره سه

كاربرد روش بحث‌های گروهی متمركز در پژوهش نواحی نابسامان شهری | عليرضا محمدي

در این نوشتار با استناد به پژوهشهای تجربی و برخی از اسناد مکتوب، روش بحثهای گروهی متمرکز را به دلیل کاربرد آن در پژوهش نواحی نابسامان و غیررسمی شهری، معرفی و بحث شده است. در ادامه، محتوا و اجزای کلیدی روش بحث گروهی بیان شده است. مزیتها و کاستیها، بایدها و نبایدها و چالشهای این روش منعکس ، همچنین اهداف، گامها و روش برگزاری یک جلسه بحث گروهی شدهاند. سرانجام با توجه به اهمیت ساماندهی کالبدی و غیر کالبدی این سکونتگاهها، پیشنهادهایی برای تأثیرگذاری کاربرد این روش در سیاستها ، برنامهها و پروژههای ساماندهی نواحی نابسامان و غیررسمی شهری ارائه شدهاند. 

 

دریافت کامل فصلنامه علمی تخصصی معماری سبزسال دوم- شماره سه- تابستان ۱۳۹۵

 

منبع: فصلنامه علمی تخصصی معماری سبز 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − نه =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا