تأليفاتنقد نامهنقد نامه 2

بررسی و نقد ارگ تجاری تجریش

قلبی که نمی‌تپد
بررسی و نقد ارگ تجاری تجریش

گروه نقد ساو
لعیا میری، رها رستگار و علی منصوری

تقدیر شده جایزه ملی نقد معمای ایران


مجتمع ارگ تجار

مجتمع ارگ تجاری، در خیابان سعدآباد، کمی بالاتر از پل تجریش قرار دارد. در ضلع شمالی میدان تجریش پیکرة محو و موّاج بنایی بزرگ دیده می‌شود که گذرندگان را به سوی خود می‌خواند.

چکیده بررسی و نقد ارگ تجاری تجریش

اوایل اسفند ۱۳۹۳ بود که خبری جالب توجه در شبکه‌های اجتماعی پیچید: بزرگترین سلفی جهان در افتتاحیه مجتمع تجاری ارگ تجریش. قرار بر این بود که مشتاقان در فضای شهری پیش روی مجتمع تازه تکمیل‌شدة ارگ گرد آیند و عکسی سلفی ثبت کنند که به رکورد جهانی بزرگترین ”خودعکس جمعی“ تبدیل شود. گرچه این برنامه به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد و هیچ‌گاه بزرگترین خودعکس تاریخ در شمال تهران ثبت نشد، اما به هر حال مجتمع تجاری یکی دو ماه بعد در برنامه‌ای جداگانه رسماً افتتاح شد.

 

فضای شهری پدید آمده، همان جایی است که قرار بود میزبان بزرگترین سلفی جهان باشد. فضایی که به نظر می‌رسد می‌تواند میزبان مجموعه‌ای متنوع از فعالیت‌ها باشد: عرصه‌ای مسطح برای رخ دادن قرارها و دیدارها و به عنوان فضای مکث، و بخشی پلکانی با ارتفاع مناسب برای نشستن با این امکان بالقوه که به محل انتظار و گفتگوی افراد و استراحت عابران پیاده تبدیل شود و«فضای عمومی شهری» ایجاد کند. اما به نظر می‌رسد گردهمایی بزرگترین سلفی جهان تنها هدفی نبوده که در نزدیکی این ساختمان به نتیجه نرسیده است؛ در فضای شهری خلوت پیش روی ساختمان ارگ چندخبری از این فعالیت‌های شهروندی نیز نیست.

دریافت متن کامل نقد نامه دو

 

ادامه مطلب
فصلنامه هنر و تمدن شرق شماره 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا