اخباراخبار معماریرویدادهاهمایش و کنفرانس ها

دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری

دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری در تبریز افتتاح شد

 

‌دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری با رویکرد حفاظت از بافت تاریخی در حوزه اوراسیا در تبریز افتتاح شد.‌

کریم حسین زاده دلیر – دبیر علمی این اجلاس در آیین افتتاح این اجلاس در تالار وحدت دانشگاه تبریز، اظهار کرد: جاده ابریشم در گذشته مهمترین راه ارتباطی و مواصلاتی بین شرق و غرب بوده و تبریز نیز به عنوان یکی از شهرهای عظیم و بسیار مهم این جاده محسوب می شود، به همین علت دهمین دوره این اجلاس در تبریز برگزار می شود.

وی افزود: این اجلاس با قبول مسئولیت برگزاری آن توسط شهرداری تبریز برای تبریز رقم خورد و از حدود سه ماه پیش کارهای آن آغاز و گروه های کاری علمی و افراد مربوط به برگزاری این اجلاس شناسایی و انتخاب شدند.

نهادهای مشارکت کننده در اجلاس

حسین زاده دلیر با اشاره به نهادهای مشارکت کننده در برگزاری این اجلاس، بیان کرد: نهادهایی همچون شهرداری تبریز، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، اداره کل راه و شهرسازی استان، دانشگاه های تبریز، هنر اسلامی و رشدیه در این حرکت مشارکت کرده‌اند.

وی افزود: نهادهای دولتی ممکن است به علت مسئولیت و همچنین رفع مسئولیت، برگزاری این نوع همایش‌ها را بپذیرند اما ما در این مسیر نهادهای مردم نهاد و جوانان پرشور تبریزی را همراه خود داشته و اگر آن ها نبودند این محفل زیبا شکل نمی گرفت.

ادامه مطلب
تئاتر شهر در «چهارشنبه‌های تهران»

دبیر علمی دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری در خصوص فعالیت های جوانان تبریزی، گفت: این جوانان بدون کوچک‌ترین خواست وادعا در این مسیر گام برداشته و در این سه ماه فعالیت هایی زیادی را انجام داده اند.

وی در خصوص اهداف برگزاری این اجلاس در تبریز، بیان کرد: هدف از برگزاری این اجلاس در وهله اول شناساندن دوباره تبریز به جهان است؛ تبریز در گذشته به علت قرار گیری در جاده ابریشم یکی از پنج شهر مطرح در جهان بود.

حسین زاده دلیر افزود: هدف بعدی حفاظت از بافت تاریخی تبریز بوده چرا که تبریز در قلب خود یک شهر دیگری به صورت نهان داشته ‌که ‌خود تبریزی ها از وجود آن بی اطلاع هستند.

وی با بیان این‌که حراست از این بافت وظیفه همه شهروندان تبریز و همچنین شهروندان ایران است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به توسعه پایدار وماندگار برسیم، باید بافت مدرن و قدیم را آشتی دهیم.

ورکشاپ تخصصی اجلاس

حسین زاده دلیر با اشاره به فعالیت های انجام شده در ورکشاپ های تخصصی این اجلاس، گفت: هشت ورکشاپ در ۶ مسیر مختلف در تبریز برگزار شده و مهمانان خارجی با اساتید و دانشجویان داخلی همراه شدند؛ از نتایج این ورکشاپ ها کاملا راضی هستیم.

ادامه مطلب
آینده‌پژوهی تحولات جمعیتی اصفهان تا افق سال ۱۴۳۰

وی افزود: مهمانان خارجی نیز با عشق و علاقه در جلسات شرکت کرده و از این رویداد راضی بودند.

دبیر علمی دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری با بیان این‌که مشکل اصلی ما عدم آشتی کهنه با نو است، خاطرنشان کرد: زندگی بدون آگاهی از نیاکان گذشته جهنمی بیش نبوده و یکی از اهداف ما بردن این مسئله بین مردم است چرا که صاحبان اصلی شهر و بافت های تاریخی آن خود مردم هستند.

«به اشتراک گذاری مفاهیم مشترک بین شهرها»، مقصد اصلی اجلاس تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و دبیر اجرایی این اجلاس نیز در این مراسم، اظهار کرد: تبریز کهن شهر چهارهزار ساله و در طول تاریخ همواره یکی از مهمترین شهرهای ایران بوده و جای جای تاریخ آن سرشار از فضل، دانش و هنر است.

مرتضی آبدار افزود: تبریز به علت اهمیت های ویژه خود میزبانی این اجلاس را بر عهده گرفته و ایده اصلی این موضوع به اشتراک گذاری مفاهیم مشترک بین شهرها و کشورها است.وی با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاس، بیان کرد: هدف از این اجلاس توسعه دانش های کسب شده طی دهه های اخیر بوده و همچنین این اجلاس فضایی برای تبادل و انتقال دانش میان دانشگاه ها است.

ادامه مطلب
دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز | نکتار پاپازیان ، محمدرضا مقتدر، کنستانتین الکس

آبدار در پایان خاطرنشان کرد: مدیران و متخصصانی که با مسائل مدیریت شهری درگیر هستند می توانند از این اجلاس بهره مند شوند.

منبع : ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 7 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا