آپارتمان هاآثار معماری ایرانبهزاد حیدریپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر طراحی و معماری پرگارشیرین صمدیانکاربریمراکز مسکونیمعماران

ساختمان مسکونی مهر | دفتر طرح و معماری پرگار

ساختمان مسکونی مهر 
معمار: دفتر طراحی و معماری پرگار (بهزاد حیدری، شیرین صمدیان)

موقعیت: ایران،تهران
وضعیت:ساخته شده
مساحت: ۲۸۸۰ مترمربع
کاربری: مسکونی
تاریخ:  ۱۳۹۲
کارفرما: یوسف کاظمی
همکار طراحی: مریم غلامی
سازه: جلال‌الدین سجادیان
تاسیسات مکانیکی: آرش مجابی
تاسیسات الکتریکی: مهدی قندیل‌زاده
اجرا: محمدرضا کاظمی
عکاس: حسین فراهانی


ساختمان مسکونی مهر
ساختمان مسکونی مهر

درباره پروژه ساختمان مسکونی مهر

ساختمان مسکونی مهر در یک زمین شمالی به مساحت ۵۷۰ مترمربع قرار گرفته و زیربنای آن ۲۸۸۰ مترمربع است که در ۷ طبقه، شامل یک زیرزمین، یک لابی و ۶ طبقه مسکونی، طراحی شده است. در هر طبقه مسکونی، دو واحد با متراژ ۱۳۵ و ۱۸۵ مترمربع قرار دارد و در طبقه همکف، لابی و انباری‌ها، و در طبقه زیرزمین، پارکینگ و سرایداری پیش‌بینی شده است. به دلیل شیب زیاد زمین، طبقه پارکینگ هم‌سطح خیابان در نظر گرفته شده است و به همین دلیل، از نورگیری مناسبی برخوردار است. نورگیری ساختمان نیز توسط جبهه جنوبی و دو پاسیوی شرقی و شمالی تامین می‌شود.

اهداف طراحی

کمتر کسی است که هنگام ورود به خانه‌های قدیمی ایرانی، تحت تاثیر هنر معماران این بناها قرار نگیرد. امروزه، به دلیل تغییرات فراوانی که در سبک زندگی انسان‌ها به وجود آمده است، شاهد از دست‌رفتن بسیاری از کیفیت‌هایی هستیم که در زندگی دیروز جریان داشته است. احیاء این کیفیت‌ها می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها نقش مهمی داشته باشد. امروزه، ما در شهرها و خانه‌های خاکستری زندگی می‌کنیم، ولی هنگامی که وارد خانه‌های قدیمی می‌شویم، تحت تاثیر بازی چشم‌نواز نور و رنگ قرار می‌گیریم که از پشت پنجره‌های ارسی، داخل فضا می‌شود. هنگامی که این پنجره‌ها باز می‌شوند و از پسِ آنها، درختان دیده می‌شوند، روح تازه‌ای در فضا ایجاد می‌شود. این روح فضا، همان چیزی است که در فضاهای آپارتمانی امروزی به ندرت یافت می‌شود.

ادامه مطلب
هتل ناواک | دفتر معماری شیوه دگردیس

ایده ی اصلی طراحی

در طراحی این ساختمان، به دنبال آن بوده‌ایم تا گوشه‌ای از این کیفیت‌های فراموش‌شده را به یاد آوریم. در این راستا، پلان‌های طبقات به گونه‌ای طراحی شد که فضاهای اصلی زندگی از نور و منظر مناسب برخوردار باشند و با این اصل طراحی، روابط فضایی شکل گرفت.

روند طراحی

برای ارتقای کیفیت فضای داخلی، سه لایه اصلی در طراحی نمای ساختمان در نظر گرفته شده است: لایه اول که لایه اصلی نماست و از مصالح آجر، فلز و شیشه تشکیل می‌شود و در اصل، جداکننده فضای داخل و خارج است، لایه دوم که بر روی لایه اصلی قرار می‌گیرد، پنجره‌های ارسی هستند که رنگ را در فضای داخلی وارد می‌کنند و لایه سوم، محل قرارگیری گلدان‌هاست که سبب ارتباط با فضای سبز می‌شود.

الهام گیری از گلیم

پنجره‌های ارسی در گذشته، از طرح‌ها و رنگ‌های زیادی تشکیل می‌شدند و تعدد این طرح‌ها، نشانگر هنر استادکاران ایرانی است. در این ساختمان، برای انتخاب نقش ارسی، از گلیم الهام گرفته شده است. ترکیب رنگ‌ها به صورت افقی و استفاده از اشکال و موتیف‌هایی که در گلیم ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته، سبب شده است تا لایه پنجره‌های ارسی، هنگامی که در کنار هم قرار می‌گیرند، مانند یک گلیم بزرگ بر نما آویخته شوند.

ادامه مطلب
ساختمان اداری تجاری فرانتیوم | فرزاد دلیری

نورپردازی و نمای طرح ساختمان مسکونی مهر

به دلیل قرارگرفتن این پنجره‌ها در نمای جنوبی، تاثیر آنها در فضای داخلی بسیار چشمگیر است و نوری که از این پنجره‌ها عبور می‌کند، رنگ را به داخل فضا هدایت می‌کند. برای ایجاد انعطاف‌پذیری در نما، این پنجره‌های ارسی بر سیستم متحرک قرار گرفتند تا ساکنین امکان انتخاب بین منظر و نور و رنگ را در هر حالتی داشته باشند؛ هنگامی که پنجره‌ها کنار می‌روند، فضای سبز از پشت آنها نمایان می‌شود و کیفیتی تازه به فضا می‌بخشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا