آثار معماری ایرانانوشه احمدیپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر معماری باغ ایرانیساختمان های اداریکاربریمعمارانمهسا مجیدی

ساختمان اداری بوش | دفترمعماری باغ ایرانی

ساختمان اداری بوش
معمار: دفترمعماری باغ ایرانی (مهسا مجیدی، انوشه احمدی)

موقعیت : ایران،تهران
وضعیت :
ساخته شده
مساحت : ۷۶۰متر مربع
کاربری : اداری 
سال ساخت : ۱۳۹۱-۱۳۹۲
کارفرما: شرکت سنا پویان (نمایندگی بوش در ایران)
عکس: علی دقیق​


"<yoastmark

درباره پروژه  ساختمان اداری بوش

پروژه طراحی ساختمان اداری بوش زمانیکه به دفتر ما آمد، یک اسکلت فلزی در ۴ طبقه روی همکف و یک زیر زمین بود. این ساختمان قرار بود به دفتر مرکزی لوازم خانگی بوش (Bosch) تبدیل شود. ساختمان جواز اداری داشت و لازم نبود تظاهری به وضعیت مسکونی صورت بگیرد. در وهله اول به سختی می توانستیم در صورت مسئله، نکته جالبی پیدا کنیم و سراسر محدودیت به نظر می رسید. به دلیل اینکه اسکلت ساختمان تا ۵ سانتیمتر مانده به محدوده ۶٠% به علاوه ۲ متر مجاز شهرداری اجرا شده بود، به نظر نمی رسید اتفاق خلاقانه ای برای نمای بیرونی بیافتد و از طرفی ٣ وجه ساختمان محدود به همسایه و فقط یک نمای جنوبی برای طراحی وجود داشت.  در بین تمامی این دردسرها، کارفرما نیز به ساختمان به عنوان یک پروژه ارزان قیمت نگاه می کرد، در حالیکه موقعیت بنا در بافت شهری چنین وضعیتی نداشت. استراتژی طراحی ما از بافت اطراف الهام گرفته شد. ما به دنبال ایده، بارها به سایت پروژه رفتیم ولی در همین آمد و شدها،کم کم نگاه ما از روی اسکلت معطوف بافت منطقه شد.

ادامه مطلب
احداث موزه شهدای جنگ چالدران در ۲۰ هکتار زمین

 ایده پردازی پروژه

در طراحی ساختمان اداری بوش ناگهان دریافتیم چقدر در این منطقه تهران، همه چیز متوازن و آرامبخش است. محله از کیفیت خاصی برخوردار است که دوست داریم هم به کوچه نگاه کنیم و هم به تک تک خانه ها. با کنکاش در این واقعیت ها به اصولی دست یافتیم که سعی کردیم در طراحی از آنها استفاده کنیم: جزئیات بسیار غنی و متنوع که حکایت از چیره دستی در صنایع دستی و صنعتگری دارد. مثل جزئیات فلزی و کاشی کاری. سه بعدی بودن – عموماً از فرورفتگی ها و بیرون زدگی هایی استفاده شده که در ارتباط با مسئله نور نیز هست.حتی در ساختمان های یک بر هم، بوسیله بالکن و یا کنسول این اتفاق افتاده است. استفاده صحیح از مصالح و در مواردی هم که از مصالح متنوع استفاده شده است همواره یکپارچگی فرم حفظ شده است. به لحاظ رنگ، عموماً از رنگهای تمیز و روشن ( کرم، بژ، سبز مغز پسته ای ) و یا در تضاد آن زغالی استفاده شده است.

روند طراحی

هنگام شروع به طراحی جدید، مهمترین دغدغه، سه بعدی کردن این نمای پوسته ای و تخت بود، که نمی توانستیم با اسکلت اجرا شده موجود، کاری بکنیم، بنابراین کارفرما را با تلاش فراوان متقاعد کردیم که به منظور بوجود آوردن کیفیتهایی نظیر :

ادامه مطلب
مسابقه مجموعه ساختمانهاي اداري وزارت نفت | فرهاد احمدی

نمای سه بعدی، ایجاد سایه و روشن در حجم و فضاهای داخلی و همچنین بوجود آمدن جزئیات ظریف تر، از ۴٠ سانتیمتر طول ساختمان چشم پوشی کند. به همین منظور در ساختمان اداری بوش یک نمای ۲ پوسته شکل گرفت، پوسته بیرونی یک پوسته ضخیم زغالی که در دیالوگ با ساختمان های محله است و پوسته داخلی یک جداره شفاف است که عبور حداکثر نور را به داخل، میسر می سازد. پوسته بیرونی از سنگ لاشه و از رنگ زغالی که به وفور در این منطقه دیده می شود و پوسته داخلی از شیشه تمام قد ساخته شد.در طراحی ساختمان اداری بوش منطق شکل گرفتن تعداد ستون ها این بود که تراکم آنها از پایین به بالا برای کنترل نور، زیاد می شوند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + بیست =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا