ویژگی های جدید CORONA 4
ویژگی های جدید CORONA 4
اختصاصی تیم تحریریه آرکاو| رسانه خبری آگاهی معماری ایران
وقتی درمورد شبیه سازی معماری حرف می زنیم ، بی شک ابتدا نام کمپانی ( ویری – V-Ray ) بر سر زبان ها می آید که همیشه همراه نرم افزار ۳dmax و سایر نرم افزار های معماری بوده ورندرهای پر قدرت و عالی رو میتواند بگیرد و با این سیستم پیچیده و قدرتمند خودش سالهای سال پیشرو در این میدان بوده و در این سالها هیچ کمی و کاستی از این موتور رندر پرقدرت ندیده ایم، که در ورژن های جدید حتی ضعفهای آن برطرف شده.
اما ویری یک دوست تازه هم دارد به نام کرونا موتور رندری که باقدرت آمده ،انگار این شخص سالها از دنیای رندر و خواستههای تری دی آرتیستها و ضعف رندر ها خبر داشته و تحقیق میکرد تا یک روزی بتواند کمی و کاستیها را جبران کند و در یک مدتزمان کم دنیای سی جی را طوری بهم بزند که خیلی از کاربرها به این فکر کنند که …
ما چطور میتوانیم با کمترین گزینه ها و تنظیمات و با کمترین زمان یک رندر عالی بگیریم؟
CORONA چیست؟
یک موتور رندر قدرتمند بر پایه سی پی یو بیس ،یعنی cpu یا پردازنده شما در موقع رندر درگیر پردازش میشود و همچنین فیزیکال بیس( شبیهسازی نور بر پایه محیط واقعی) البته تولد این موتور رندر در سال ۲۰۰۹ بوده و برای نرمافزارهای تری دی مکس و مایا سینما فوردی نوشتهشده .
کورونا جدید ترین ورژن خودش یعنی CORONA RENDERER 4 رو در ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر کرد که در آن علاوه بر اصلاح اشکالات ، ویژگی های جدید و متفاوت و جالبی رو اضافه کرده که تو این مقاله می خواهم در مورد ویژگی های جدید کرونا ۴ باهاتون حرف بزنم تا بیشتر با قابلیت های جدید این موتور رندر قوی و جذاب آشنا شوید:
ویژگی های جدید CORONA 4 :
Caustics
Caustics پدیدهای است که بر اثر عبور یا بازتاب نور در سطوح منحنی و یا موضوعات غیر مسطح ایجاد می شود. در این حالت نورهای بازتاب داده شده یا عبور کرده از سطح جسم در یک ناحیه مشخص به صورت همگرا یا واگرا، یک محدوده نورانی را بروی سطح دیگر موضوعات پدید میآورند که به آن Caustics میگویند. ما عادت داریم که آن هارا در فضا های مختلف ببینیم. برای مثال استخر ها ، نور برخورد کرده به CD و لیوان ها و نوع بازتاب نور از آن ها.
Caustics
کرونا در ورژن جدید خود ( CORONA RENDERER 4 ) از Caustics به قوی ترین و راحت ترین شکل قابل استفاده برای کابران خود ارائه داده است. به گفته خود کمپانی کرونا ، این Caustics از قوی ترین Caustics ها در میان موتور رندر هاست. و با یک یا نهایتا دو کلیک می توان آن را به راحتی تنظیم کرد. هیچ تنظیم پیچیده ای ندارد و راحت قابل ارائه است. به راحتی می توان میزان انعکاس آن را کنترل کرد و با Light mix و سایر تنظیمات کرونا سازگاری دارد. (هر نوع تغيير رنگ و شدت شما به يك منبع نور باعث مي شود تا به Caustics آن منبع نور نیز تاثیر بگذارد).
اما این نکته رو هم باید متذکر شد که در صورت استفاده از Caustics در صحنه ی خود ، زمان رندر حدود ۲ الی ۳ برابر خواهد شد. اما وجود Caustics در صحنه باعث واقعی تر شدن صحنه شده و جلوه بسیار زیبایی به کار می دهد.
Object and DOF Focus point picking in the render
کرونا در ورژن جدید خود در فریم بافر خود گزینه جدیدی را اضافه کرده و هنگامی که فعال می شود (در زمان رندر یا بعد از آن) می توان از آن استفاده کرد و آن هم فکوس دستی است، به این شکل که در هنگام رندر ، یا حتی بعد از آن ، با انتخاب گزینه pick در نوار ابزار فریم بافر ، میتوانیم به فکوس دستی ، دسترسی پیدا کنیم و کافیست با قرار دادن موس بر روی قسمتی که می خواهیم فکوس در آنجا انجام شود و راست کلیم و ست کردن آن، به راحتی میتوان بر روی آن قسمت فکوس کرد و این یک قابلیت بسیار جذابی است که کرونا در ورژن جدید خود در اختیار کاربران قرار داده است.
البته لازم به ذکر است که فعلا فکوس و ایجاد عمق میدان فقط برای محدوده مشخص است و فعلا نمی توان بر روی یک آبجکت مشخص فکوس کرد که به گفته کمپانی ، در ورژن های جدید تر ، این قابلیت را نیز اضافه خواهد کرد.
Fisheye Camera
یکی از قابلیت ها و امکانات جالب و جذابی که CORONA در ورژن جدید خود اضافه کرده، Fisheye Camera یا همان دید ماهی است که یک دید و حس بسیار جذاب و هیجان انگیزی را به کاربر و مخاطب خود منتقل می کند.
Intel Open Image Denoiser
یکی دیگر از قابلیت های جدید CORONA 4 : ویژگی Intel Open Image Denoiser است. Intel Open Image Denoiser یک دینویزر بسیار قوی است که روی هر CPU کار می کند (لازم نیست حتما CPU Intel داشته باشید!) این دینویزر بسیار سریعتر از Denisoner Corona است ، این دینویزر در زمان بسیار کمی ، کیفیت بسیار مطلوبی ارائه می دهد و برای رندر های نهایی که باید در زمان کم گرفته شود، بسیار مناسب است.
Multiple Corona Suns and Environments for LightMix
این قابلیت جدید CORONA است که به شما این امکان را می دهد تا چندین Corona Sun و محیط های مختلف را تنظیم کرده و از آنها استفاده کنید . به شما امکان می دهد از LightMix برای تغییرات شدیدتر مانند رفتن از روز به شب استفاده کنید . یکی از نکات جذاب تر این است که شما تمام این کارها را می توانید روی یک صحنه پیاده کنید و ازش استفاده کنید.
CORONA Select Map and Material
تا بحال برای معماران بسیار پیش آمده که هنگام ارائه کار به کارفرما یا مشتری، نیاز به زمان بیشتر برای ایجاد آلترناتیو های مختلف از یک صحنه و متریال های آن داشتید. کرونا در ورژن جدید خود با افزودن گزینه Corona Select Map و Corona Select Material میتوان با ایجاد یک mini library ، چندین متریال یا مپ را به یک آبجکت اختصاص داد و با یک کلیک، گزینه های مختلف را استفاده کرد. با استفاده از این گزینه ، می توان زمان ساخت آلترناتیو های مختلف را به مزیان قابل توجهی کاهش داد.
پیشرفت های CORONA Scatter
CORONA در ورژن جدید خود امکانت و گزینه های Corona Scatter را بهبود بخشیده. در مرحله اول ، بجای این که از سه مپ در سه جهت x و y و z استفاده کند. اکنون از یک مپ برای این سه مسیر استفاده می کند ، به صورتی که در مپ ، رنگ قرمز در مپ به محور X ، رنگ سبز در مپ به محور Y ، و رنگ آبی در مپ به محور Z تاثیر می گذارد. همچنین میزان سیاه و سفید بودن رنگ در Fix map به میزان و نوع پراکندگی آبجکت ها در صحنه ( با توجه به محور های سه گانه) تاثیر میگذارد. در حالت دوم ، رنگ سیاه و سفید به میزان پراکندگی در محیط مربوط نیست و با تغییر رنگ از سیاه به سفید ، به میزان بزرگی و کوچک شدن آبجکت و اسکیل آن مربوط می شود.
Improvements to overlapping media
یکی از تغییرا و اصلاحات CORONA در ورژن جدید، دقت برای همپوشانی تصاویر در کنار هم است. مانند ابر ها که در نسخه قبلی، همپوشانی درستی با همدیگر نداشتند . برای درک بهتر می توانید از عکس های زیر کمک بگیرید.
در این مقاله سعی شد تا تغییرات اساسی و امکانات جدید را برای شما معرفی کنیم. برخی تغییرات جزیی هم در CORONA 4 هم ایجاد شده و برخی ایرادات و مشکلات رفع شده که به طور خلاصه برایتان معرفی می کنیم. البته قبل از آن ، شمارا به تماشای فیلمی در باره معرفی کرونا ۴ دعوت می کنم.
[aparat id=”CSi7M”]
VFB
Checkbox for enabling/disabling denoising in the VFB and CIE
images stored in render history are now displayed with their original postprocessing
New spinner added that lets you upscale an image rendered in IR
Added green-magenta tintto the VFB
Bloom and Glare progress bar added to the VFB.
The “Show VFB” button in the Render Settings now opens the Corona VFB with the correct resolution and render regions, even before the first render was started.
Added an option to save and load
Speed of Bloom & Glare optimized now around 5% faster.
When resizing the VFB by double clicking the rendered image, the maximum size of the VFB is now limited by the resolution of the monitor which is currently displaying the VFB.
IR Improvements
If motion blur is disabled, IR is no longer restarted when shutter speed of CoronaCamera changes.
If depth of field is disabled, IR is no longer restarted when F-stop of CoronaCamera changes.
Changing global f-stop now restarts IR if DOF is enabled.
Changing global shutter speed no longer causes scene reparsing in IR when motion blur is disabled
Scatter Improvements
The + button can now be used to add Corona Volume Grid objects to the list of objects to be scattered.
Corona Scatter now supports maps which use Object XYZ mapping, as well as the previous World XYZ mapping.
Corona Scatter can use animated maps in the density map, without noticeable viewport slowdown.
Performance improved when using Density map and Max Limit of instances scattering of older scenes is not affected unless the Legacy checkbox is disabled.
General Improvements
Preserving materials from the Material Override now also works for multi/sub materials.
Optimized cancel time up to 80% faster
Added Hue Shift and Green-Magenta Tint to CoronaColorCorrect map.
CoronaColorCorrect map now has an option to use the settings from another CoronaColorCorrect map – this means you can create one CoronaColorCorrect as the master, then you can connect that to as many other CoronaColorCorrects as you choose, allowing the same color correction processing to be applied to multiple maps while only having to adjust the color correction parameters in one place.
Corona Bitmap automatically reloads modified texture without the need to constantly check it on hard drive, which fixes freezing / stuttering issues which used to happen under specific conditions.
Added more robust inside detection for the CoronaDistanceMap – this mode is now the default.
Optimized the CoronaDistanceMap – mesh is reparsed only when rendering (outside of Material Editor). This makes viewport manipulation of related meshes MUCH faster.
Optimized opening render settings dialog – more noticeable in newer versions of 3ds Max.
Added PhoenixFDOceanTex and PhoenixFDGridTex to the list of maps compatible with Corona.
Added support for motion blur for Ornatrix hair.e.