آثار معماری ایرانآینهپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاترعاطفه کرباسیعلی دهقانیعلی سلطانیکاربریمراکز مسکونیمعماراننجف آبادویلا

خانه ای از رف | دفتر معماری آینه

خانه ای از رف 
معمار :دفتر معماری آینه (عاطفه کرباسی، علی سلطانی، علی دهقانی)

موقعیت : ایران،نجف آباد
وضعیت : ساخته شده
مساحت : ۳۰۷ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ : ۱۳۹۳
دستیار طراحی : سپیده شریعتمداری
کارفرما : محمدعلی پاینده
گرافیک: مهلا ابراهیم پور
عکاسان : حسین فراهانی


خانه ای از رف | دفتر معماری آینه
خانه ای از رف | دفتر معماری آینه

درباره پروژه خانه ای از رف

تاریخچه طراحی :

امروزه درشهر نجف آباد، برای عابری که در آن راه می رود دو چیز بیشتر خودنمایی می‌کند: طاقچه‌هاى فراوان در بدنه‌هاى شهر و درختان چناری برافراشته از درون خانه‌هاى قدیمى. در این روزهای گذار، طاقچه ها از درون خانه‌هاى متروک و در بسته قدیمى که از نگاه‌ها پنهان بود، یکباره به بیرون سرک کشید.امروزه، دیگر طاقچه کوچک خانه های قدیمی از دیدها پنهان شده و به مذاق مردم خوش نمی آید. عاطفه کرباسی، علی سلطانی و علی دهقانی معماران دفتر معماری آینه با طراحی “خانه ای از رف” سعی در حفظ آثار به جا مانده از این بناهای قدیمی دارند و با استفاده کاربردی از طاقچه، به نوعی ادای دین کرده اند. 

نمای خانه ای از رف:

دو مکعب کوچک که به دیواره ی پر از رف (طاقچه) رو کرده‌اند، حجم کلى را ساختند. دیواره شرقی چسبیده به همسایه از حجم خانه آزاد شده و از این قائده مستثنی است. این جداشدن امکان گرفتن ورودی از بدنه شرقی به درون را فراهم مى آورد و مشکل ورود بی‌مقدمه از نمای اصلی جنوبی را حل مى کند.

ادامه مطلب
ساختمان اداری dgs co | دفتر معماری آینه

دستگاه تغلیظ دو مداره :

با تعبیه سیرکولاسیونی (مسیر رفت و آمد) مناسب، ورودی مناسبی به فضای اندرونی خانه شکل گرفته که مسئله درب اصلی واقع در ضلع جنوبی نیز به این معماری کمک شایانی کرده است.

طبقه بالا خانه ای از رف :

طبقه بالا مکانی دنج و راحت، و به دور از چشم همسایه ها است. این امر باعث شده است تا مرز میان حریم خانه با همسایگان رعایت شود.
دیواره مى‌چرخد یا بالا مى رود تا خود را از همه جا به درون خانه بنمایاند، فضایی باز و دارای محرمیت کامل برای درون فراهم آورد، پشت بام دنج را از چشم همسایگان محفوظ بدارد و در نهایت، عنصری در جهت درونگرا کردن خانه امروزین باشد.

طراحی بر اساس نور محیط :

این بار، رها کردن نواری خالی در طول زمین، اجبار ۶۰% ساخت و ۴۰% فضای باز را هم به چالش مى‌کشد و چون حیاطی در دل خانه نور صبح را به درون تمام اتاق‌ها، آشپزخانه، نشیمن و پذیرایى تا بام و اتاق طبقه دوم دعوت مى کند.

طاقچه ها 

دیواره با طاقچه های عمیق و مسیر باز مجاورش راهرو را به فضا ارتقا داده. در امتداد دیوار بیرونی خانه طاقچه های فرورفته تعبیه شده است که با نمای کلی آن هماهنگ است. این طاقچه ها با اشیای تاریخی و گل و گیاه تزیین شده اند که نمایی تاثیرگزار در چشم بیننده دارند، با این تفاوت که این بار طاقچه ها ماندگارند و البته هماهنگی خاصی با چنارهای درخت همسایه دارند.

 

 

ادامه مطلب
رستوران آتور| دفتر معماری اکسپوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − چهارده =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا