آثار معماری ایرانامیر شهرادبازرگانی و دفاترپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهتهراندفاتردفتر معماری آوکاربریمعماران

ساختمان اداری نیک بسپار | دفتر معماری آو

ساختمان اداری نیک بسپار
معمار: دفتر معماری آو (امیر شهراد)

موقعیت: تهران، خیابان شیراز جنوبی، برزیل غربی، پلاك ۴۱
مساحت زمین: ۳۴۰ مترمربع 
مساحت ساخته شده: ۱۵۰۰ مترمربع 
کاربری: اداری
تاریخ شروع و اتمام کار: ۱۳۹۰ – ۱۳۹۴ 
کارفرما: محمد شهوازیان 
پیمانکار: گروه نیک بسپار 
شرکت مشاور: دفتر معماری آو
تیم طراحی: صدف قناویزباف، موسی عزیزی
سازه: حمید فرجاد
تاسیسات مکانیکی: افشین دوستان
تاسیسات الکتریکی: امید اردلان
مدیر اجرایی: افشین دوستان
تیم اجرائی: پیام راهنمایی
نظارت: امیر شهراد
طراح سه بعدی: ساناز گودرزی، زهرا حیاتی
ماکت ساز: سهیل شهدی
عکاس: حسین فراهانی
جایزه: رتبه دوم جایزه معمار در بخش عمومی سال ۱۳۹۴


ساختمان اداری نیک بسپارساختمان اداری نیک بسپار

درباره پروژه ساختمان اداری نیک بسپار

با بررسی و مطالعات انجام شده در حوزه نظریات اصلی نشانه شناسی و مابه ازای آن در معماری به این نکته پی میبریم که افراد بر شکل های ساخته شده چه معنایی را حمل میکنند. این شیوه قرائت در معماری همبسته با علم نحو در “زبان” بررسی میشود.بحث بر این است که دو جنبه معنا و نحو در زبان را نمیتوان به طور کامل از یکدیگر جدا کرد. به همین دلیل اهمیت موضوع “سنجش بعد نشانه شناسی”مطرح میگردد. این نظریات متعلق به فردینان دو سوسور، فیلسوف سویسی و چارلز سندرس پیرس ، پیمایشگر آمریکایی است. هردو این فلاسفه به این امر پی برده بودند که اصول برگرفته از زبان را میتوان برای تحلیل فرایند “دلالت” در دیگر رشته ها نیز به کار برد.

زبان خارج از دستور تهران

شهر تهران متنی است که درگیر اجزای زبانی خویش است. چراکه در مسیر شهرسازی، تغییرات سریعی را تجربه کرده است. کالبد پیش از انقلاب ، فریز شده و نوستالژی مدرنیسم گشته است.اما شهر هرگز نمی ایستد و به رشد خارج از برنامه ادامه داده است. در این ساختار کوچکترین جزء با معنی(مسکن) ، شکل دهنده محیط است. ما این واحد را “پیکسل” مینامیم. با پیوستن این اجزاء با معنی به هم، گرو ه های بزرگتری-تصویر بزرگتری- شکل میگیرد و در ساختار کلان، شکل شهر که حاصل انتظام محیط است را به وجود می آورند.دو جنبه معنای شهر  و معنای پیکسل را نمیتوان به طور کامل از هم جدا کرد.

نما مهم نیست، Resolution مهم است

تصویر شهر، حاصل یک نظام خوشه ای است و مفاهیم کلیدی آن در “مقیاس” خلاصه میشود. مقیاس در وجوهات خرد تاکلان آن به صورت طیفی تعریف میشود که “قرائت پذیری شهر” و “نگاه به معماری” در دو سوی این طیف قرار میگیرند. مقیاس های گوناگون “resolution” های (وضوح دانه بندی های) متفاوت ، اما متعلق به یک “تصویر بزرگتر” را ارائه میدهند.الزماً تضادی میان وضوح وتنوع نیست. تنوع میتواند در عین وضوح مطلوب و دلخواه باشد. سادگی تصویر شهر نباید به حدی باشد که یکنواختی ملال آوری را بر ذهن بیننده القا کند. تنوع و پیچیدگی، سیمای شهر را دلپذیرو پر هیجان می کند اما این تنوع باید تا اندازه ای باشد که وضوح کلی از میان نرود و شخص نباید هرگز احساس کند تصورکلی خود را از محیط از دست داده و به اصطلاح سردر گم شده است.

High resolution city

در پروسه طراحی این ساختمان مهمترین چالش تعیین resolution مناسب و مقیاس گذاری ساختمان بوده است. این resolution است که موقعیت ما را در بافت مشخص میکند. در این پروژه ما از آیکون دوری کرده و سعی در قرار گرفتن در دانه بندی شهر کرده ایم. جز و کل تصویرشهری پروژه در مقیاس خرد و کلان در تناسب هستند.شکل زدایی هدف اصلی پروژه بوده و این هدف در راستای رسیدن به بافت در موقعیتی است که طرح های بالا دست آن مثل پروژه مسکونی مجتمع سامان وبرج های ونک پارک ، خطوط کلی محله را ترسیم میکنند.

 

ادامه مطلب
مجتمع مسکونی دیپلمات | استودیو معماری مادو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا