آثار معماری ایراناحمد قدسی‌منشپروژه بر اساس موقعیت مکانیپروژه ها براساس وضعیتتکمیل شدهدفاتردفتر معماری شارشیرازکاربریمراکز مسکونیمعمارانویلا

ویلای شماره ۲ | دفتر معماری شار

ویلای شماره ۲
معمار:دفتر معماری شار (
احمد قدسی‌منش)

موقعیت : ایران، شیراز
وضعیت : ساخته‌شده
مساحت : ۱۷۰ مترمربع
کاربری : مسکونی
تاریخ ساخت : ۱۳۹۵
کارفرما : بهاء‌الدین طالب‌نیا 
تیم طراحی : مریم ناظم‌البکا، محمد قدرت
طراح سه‌بعدی: پریسا پناهی
سازه: علی رادمان
عکاس :پرهام تقی‌اف


 

ویلا شماره 2
ویلا شماره ۲

 

درباره پروژه ویلای شماره ۲

یکی از پروژه‌هایی که در سال ۱۳۹۳، به دفتر ما پیشنهاد شد، طراحی ویلایی در مجموعه باغ‌شهرهای واقع در شهرک صدرا، در نزدیکی شیراز بود که در انتها، اجرای آن نیز به عهده ما گذاشته شد. کارفرمای پروژه، مالک دو قطعه زمین ۱۰۰۰ متری در مجاورت یکدیگر بود و قصد ساخت ویلایی کوچک برای استراحت و تعطیلات آخرهفته، البته با بودجه‌ای نسبتا محدود داشت.

محدودیت های پروژه

با بازدید از سایت، نقاط قوت و ضعف متعدد سایت پروژه، توجه ما را به خود جلب کرد. قرارگیری بر روی دامنه کوه و اشراف به دشت بسیار وسیعی از خانه‌های ویلایی و باغات آن محدوده، از مهم‌ترین مشخصه‌های زمین موردنظر بود. شیب زیاد زمین در هر دو جهت طولی و عرضی نیز از موارد قابل فکر پروژه به شمار می‌آمد. از طرف دیگر، دید بسیار قابل توجهی از کوه به زمین ویلا وجود داشت که می‌بایست در روند طراحی، راه چاره‌ای برای آن اندیشیده می‌شد.

ادامه مطلب
لزوم حفظ باغات پیرامون شهرهای استان سمنان

علی‌رغم ضابطه کل منطقه مبنی بر ساخت ویلا در دو طبقه، به دلیل اینکه ارتفاع زیاد ساختمان، دید افراد استفاده‌کننده از کوه را تحت تاثیر قرار می‌داد، با رایزنی‌های متعدد با شهرداری صدرا و با تکیه بر شیب عرضی زیاد زمین، به جای طراحی ویلا در دو طبقه، دو حجم جداگانه، یکی برای فضاهای خصوصی و دیگری برای فضای عمومی، در یک طبقه طراحی شد. همچنین، با بررسی نقاطی از کوه که قابلیت استفاده عمومی را داشتند و در نتیجه، افراد اشراف خوبی به ویلا و محوطه آن پیدا می‌کردند، احجام در منطقه‌ای جانمایی شدند که فضاهای بیرونی قابل استفاده (محوطه‌های نشستن عصرگاهی، استخر و …) کمترین دید را از بیرون مجموعه به خود ببینند و در نهایت، این دو حجم با توجه به توپوگرافی سایت، برروی زمین قرار داده شدند.

ایده های پروژه و بررسی های آن

پس از تثبیت جانمایی احجام اصلی و شکل‌گیری تقریبی پلان اولیه، دیدهای ساختمان رو به بیرون مورد بررسی قرار گرفت. در راستای دست‌یابی به یک دید کامل رو به دشت و باغات ویلایی، با چرخش چنددرجه‌ای حجم عمومی و در نتیجه، افزایش حدودا دو برابری زاویه دید، تقریبا تمامی دشت روبرو در چشم‌انداز ساختمان قرار گرفت. همچنین، با توجه به منظره بسیار زیبای کوه، از فضاهای پشت ساختمان نیز پنجره‌هایی به سمت کوه گشوده شد. در تمامی مراحل طراحی، استفاده از پنجره‌های بزرگ در کلیه فضاها، برای استفاده هرچه بیشتر از نور طبیعی و مناظر اطراف، در دستور کار اصلی طراحی بود.

ادامه مطلب
فصلنامه شهر پایدار 2

ایده های طراحی داخلی پروژه

با توجه به نحوه طراحی نما و فضاهای بیرونی که همگی تا حد امکان، ساده و بدون عناصر اضافه طراحی شده بودند، سعی بر آن شد تا طراحی داخلی نیز همان شیوه را در پیش گرفته و در نهایت سادگی و با کمترین پیچیدگی انجام گیرد و اولویت اصلی بر دید از کلیه فضاهای داخلی به مناظر و فضاهای بیرونی، کوهی که در پشت قرار داشت و یا دشتی که روبرو بود، قرار گرفت. جنس بیشتر بدنه‌ها نیز با رنگ‌های روشن پوشانده شد و بدنه میز ناهارخوری و شومینه آجر شد که در هماهنگی با رنگ کف، فضایی گرم و دل‌نشین را به وجود آورد.

ایده ی محوطه سازی پروژه

در محوطه‌سازی نیز، همانند جانمایی احجام، با توجه بسیار زیاد به خطوط توپوگرافی سایت و شیب زمین، طراحی به صورتی انجام شد که کمترین میزان خاک‌برداری و خاک‌ریزی و آسیب به بستر طبیعی سایت انجام گیرد. همچنین، در نماسازی کل محوطه، از دورریز سنگ‌هایی که برای فعالیت‌های عمرانی شهرداری در آن محدوده، در اطراف پروژه رها شده بود، استفاده شد که چون سنگ‌ها از همان منطقه بود، هم کمک بسیار زیادی در به وجود آمدن بستری طبیعی برای ساختمان کرد و هم از نظر اقتصادی، کمک شایانی به پروژه شد.

ادامه مطلب
ساختمان اداری و تجاری ترمه همدان | فرشاد مهدیزاده، احمد بطحائی

 

[images_grid type=”carousel” auto_slide=”yes” auto_duration=”7.5″ cols=”three” source=”media: 8892,8890,8887,8884,8881,8879,8877,8875,8872,8870,8868,8866,8863,8862,8860,8859,8857,8856,8907,8905,8904,8901,8898,8896,8894″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا